سمت تاریک کریسمس؛ رشد خشونت و جرایم در تعطیلات مرگ

14:15 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۶۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سمت تاریک کریسمس؛ رشد خشونت و جرایم در تعطیلات مرگ
نام تعطیلات کریسمس در کشورهای غربی در سال‌های اخیر با بحران رشد خشونت گره خورده است.

خبرگزاری میزان – تعطیلات کریسمس در کشور‌های غربی در سال‌های اخیر با رشد انفجاری انواع خشونت و جرایم همراه شده است؛ همین موضوع سبب شده تا رویدادهای مربوط به تعطیلات کریسمس مانند بازارها، جشنواره‌ها، ... به شدت تحت تاثیر قرار بگیرند.

به همین دلیل در این تعریف از تعطیلات کریسمس در سال‌های اخیر در میان کشورهای غربی اتفاق نظر وجود دارد: تعطیلات، شادی، خانواده، هدایا و جرم و جنایت.

کشور‌های غربی به شکل عمده آمریکا و کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر با موج هولناکی از انواع خشونت و جنایت در تعطیلات کریسمس مواجه بوده‌اند؛ عمده‌ترین شکل خشونت در ایام کریسمس در این کشورها، خشونت خانگی در اروپا و تیراندازی‌های مرگ‌بار در آمریکا است.

ساعات اوج‌گیری خشونت‌ها در این تعطیلات نیز از نیمه‌شب تا ۳ صبح است؛ جرایم خشونت‌بار در این بازه زمانی تعطیلات کریسمس به شکل انفجاری رخ می‌دهند؛ کارشناسان بر این باورند که مصرف الکل نقش مهمی در شکل‌گیری روند انفجاری جرایم خشونت‌آمیز در بازه زمانی مذکور دارد.

جرایم خشونت‌آمیزی که عمدتا در ایام تعطیلات کریسمس در کشور‌های غربی رخ می‌دهند، شامل قتل، اقدام به قتل، قتل غیرعمد، تجاوز مرتبط با خشونت خانگی، تجاوز مرتبط با خشونت غیرخانگی، سوءرفتار پلیس، تجاوز جنسی، انواع جرایم جنسی، سرقت مسلحانه و غیرمسلحانه هستند.

نکته مهمی که در رشد انفجاری خشونت و جنایت‌ها در ایام کریسمس در کشور‌های غربی در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود، بروز اقدام‌های تروریستی و جنایت‌های نفرت‌محور است.

کشور‌های غربی که در سال‌های اخیر به میزبانان گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی تبدیل شده‌اند، در ایام تعطیلات کریسمس بیش از هر زمانی با پیامد مرگ‌بار این اقدام خود مواجه می‌شوند و به همین دلیل در موارد متعددی ناچار به صدور اعلامیه‌های هشدار می‌شوند.

رشد خشونت خانگی در ایام تعطیلات کریسمس

مهم‌ترین ویژگی تعطیلات کریسمس و به‌طور خاص شب کریسمس برای کشور‌های غربی رشد مهارناپذیر خشونت خانگی است؛ موارد خشونت خانگی در این کشور‌ها در تعطیلات کریسمس رشد قابل توجهی می‌یابد.

پلیس در کشور‌های اروپایی تاکید دارد که تعداد خشونت‌های خانگی که در ایام تعطیلات کریسمس پاسخ می‌دهد، در سال‌های اخیر به‌صورت تصاعدی در حال رشد است و به نظر می‌رسد که راهی برای متوقف کردن آن وجود ندارد.

بررسی‌ها در آمریکا نیز نشان می‌دهند که رشد سوءمصرف الکل و مواد مخدر در تعطیلات کریسمس به انفجار بحران خشونت خانگی در این کشور منجر می‌شود.

براساس تحقیقات انجام شده، خشونت خانگی در آمریکا در تعطیلات کریسمس ۲ برابر افزایش می‌یابد.

بحران تیراندازی‌های مرگ‌بار در تعطیلات کریسمس

شادترین فصل سال برای کشورهای غربی، مرگ‌بارترین زمان از نظر خشونت تسلیحاتی نیز است.

تیراندازی‌های مرگ‌بار در تعطیلات کریسمس در شکل‌های عمدی و غیرعمدی به شکل گسترده افزایش می‌یابند و احتمال وقوع آن‌ها بیش از هر زمان دیگری می‌شود.

عوامل مهمی در این روند نقش دارند که عبارتند از، سوءمصرف الکل، افزایش دسترسی‌ها به اسلحه‌های غیرایمن، تخفیف در فروش تسلیحات، افزایش میزان شکار، ...

در آمریکا این مشکل بیش از کشور‌های اروپایی قربانی می‌گیرد؛ بخش عمده‌ای از تیراندازی‌های مرگ‌بار در آمریکا در این ایام تصادفی و غیرعمدی هستند.

رشد انفجاری جرایم آنلاین

جرایم آنلاین به‌عنوان چالش مهم در کشورهای غربی به‌ویژه اروپایی، در تعطیلات کریسمس شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای هستند؛ مهم‌ترین جرم آنلاین در این بازه زمانی پولشویی یا تامین مالی گروه‌های تبهکار است.

در عین حال، آزار جنسی آنلاین به‌ویژه آزار و سوءاستفاده آنلاین جنسی از کودکان در کشور‌های غربی در تعطیلات کریسمس رشد قابل توجهی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *