اخراج مرموز چهره اول هوش مصنوعی

12:05 - 28 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۱۸۵
اخراج مرموز چهره اول هوش مصنوعی
خبر خروج اجباری مدیرعامل «اوپن ای‌آی» باعث شکل‌گیری گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده این شرکت شده است.

خبرگزاری میزان - شرکت OpenAI (اوپن اِی‌آی) در بیانیه‌ای مطبوعاتی خروج اجباری «سام آلتمن»، مدیرعامل این شرکت را اعلام کرد.

این خروج اجباری کمتر از یک روز پس از نمایندگی این شرکت در کنفرانس «اَپِک» در سانفرانسیسکو اعلام شد.

«میرا موراتی»، مدیر ارشد بخش فناوری این شرکت به‌طور موقت به‌عنوان جایگزین «آلتمن» انتخاب شد.

شرکت «اوپن ای‌آی» توسعه‌دهنده چت‌بات چت جی‌پی‌تی «ChatGPT» است. 

«گِرگ براکمن»، یکی از موسسان این شرکت که رئیس هیئت‌مدیره نیز بود، اعلام کرد که در پی این تصمیم پست خود را ترک و از ریاست شرکت استعفا خواهد کرد.

به گفته یک فرد آگاه، خروج «آلتمن» برای افراد در داخل و خارج از شرکت غافلگیرکننده بود؛ او تا اواخر صبح جمعه همچنان ایمیل‌های منظمی را برای کارمندان ارسال می‌کرد.

از شرکت «اوپن ای‌آی» چه می‌دانیم؟

«اوپن ای‌آی» که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، «چت جی‌پی‌تی» را حدود یک سال قبل منتشر کرده و موجی از علاقه به فناوری هوش مصنوعی را به راه انداخت. 

این شرکت در ماه نوامبر اعلام کرد حدود ۱۰۰ میلیون نفر هر هفته از چت جی‌پی‌تی استفاده می‌کنند و بیش از ۹۰ درصد از کسب‌وکار‌های (حاضر در فهرست ۵۰۰ کسب‌وکار بزرگ آمریکا) در حال ساخت ابزار بر روی پلت‌فرم این شرکت هستند.

«بلومبرگ» در ماه آگوست گزارش داد که این شرکت نرم‌افزار خود را در اختیار مشاغل قرار می‌دهد و در مسیر رسیدن به درآمد سالانه حدود یک میلیارد دلار قرار دارد. 

در همین حال، «اوپن ای‌آی» با رقابت فزاینده‌ای از سوی محصولات رقیب با بودجه خوبی که در دیگر استارت‌آپ‌ها و غول‌های فناوری، از جمله Google Alphabet Inc توسعه یافته‌اند، مواجه است. 

در ساعات اولیه پس از خروج «آلتمن»، صد‌ها میلیون دلار از معاملات سهام اوپن ای‌آی در بازار ثانویه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. برخی از تراکنش‌های مالی مرتبط با این شرکت در حالت تعلیق بوده و برخی دیگر به طور کامل لغو شده‌اند.

دلیل خروج اجباری آلتمن چیست؟

گمان می‌رود که اعضای هیئت مدیره «اوپن ای‌آی» با مدیر عامل این شرکت درباره مسائل ایمنی و تجاری‌سازی فناوری اختلاف‎نظر داشتند.

همچنین گزارش شده که نگرانی داخلی درباره اینکه آیا نرم‌افزار «اوپن ای‌آی»، مانند «چت جی‌پی‌تی»، زودتر از موعد تجاری شده یا خیر وجود داشته است.

اما انگیزه اصلی برکناری «آلتمن» هنوز نامشخص باقی مانده است. در همین حال تعدادی از اعضای هیئت مدیره شرکت در اعتراض به برکناری او استعفا کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *