رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید بحران انسانی در افغانستان همزمان با زلزله‌های مرگبار

10:27 - 19 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۷۰۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید بحران انسانی در افغانستان همزمان با زلزله‌های مرگبار
همزمان با وقوع زلزله‌های ویرانگر در افغانستان، مردم این کشور با بحران انسانی گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری میزان - محموله‌های کالا‌های امدادی از کشور‌های مختلف به افغانستان ارسال می‌شوند و افغانستان در حال تلاش برای مقابله با ویرانی‌های ناشی از زلزله‌های ویرانگر اخیر در بحبوحه اقتصاد متزلزل و تشدید بحران انسانی است.

تحلیلگران به دلیل اقتصاد شکننده و واکنش جهانی «ناامیدکننده»، کار سختی را برای افغانستان در زمینه بازسازی و رسیدگی به بازماندگان پیش‌بینی می‌کنند.

این یک فاجعه بزرگ است؛ یک تحلیلگر مقیم کابل در این باره می‌گوید: دولت افغانستان تمام تلاش خود را می‌کند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، به تنهایی در موقعیتی نیست که بتواند چنین فاجعه بزرگی را مدیریت کند.

 

 

زمین لرزه ۶.۲ ریشتری اخیر در ولایت‌های «زنده جان» و «غوریان» در شمال غرب ولایت هرات را با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت لرزاند که تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کشته و نزدیک به ۱۰ هزار مجروح برجای گذاشته است.

در همین حال زلزله دیگری نیز روز چهارشنبه، ۱۹ مهر، به قدرت ۶.۳ ریشتر در مناطق شمال غربی هرات روی داد.

 

بحران انسانی گسترده در افغانستان همزمان با زلزله‌های مرگبار

 

بازماندگان زلزله پیش از این نیز بسیار فقیر بودند و این فاجعه اوضاع را برای آن‌ها بیش از حد بدتر کرده است و بازسازی زیرساخت‌ها و رسیدگی به بازماندگان یک «چالش بزرگ» برای افغانستان خواهد بود.

افغانستان با پشت سر گذاشتن چند دهه جنگ و اشغالگری اکنون با چالش‌های بسیاری از جمله در زمینه اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و وقوع زلزله‌های ویرانگر بر ابعاد این بحران می‌افزاید.

نیاز ۳۰ میلیون افغانستانی به کمک‌های بشردوستانه

در حال حاضر، براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، ۲۸.۳ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه و حفاظتی وابسته هستند که در مقایسه با ۲۴.۴ میلیون در سال ۲۰۲۲ و ۱۸.۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

این در حالی است که آمریکا پس از خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱، حدود ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی افغانستان را مسدود کرده و این اقدام آمریکا نیز بر عمق بحران در افغانستان افزوده است.

 

بحران انسانی گسترده در افغانستان همزمان با زلزله‌های مرگبار

کمبود منابع در افغانستان

زمین‌لرزه روز شنبه گذشته جدیدترین مورد از مجموعه زمین‌لرزه‌هایی بود که در سال‌های اخیر این کشور جنگ‌زده را لرزاند؛ نیرو‌های امدادی در تلاش برای یافتن اجساد و مجروحان بیشتر در شمال غرب افغانستان حضور پیدا کرده و مقامات نگران افزایش تعداد تلفات هستند.

تصاویر و ویدئو‌های منتشر شده از چندین شبکه محلی و بین‌المللی نشان می‌دهد که نیرو‌های امدادی مجهز به همراه مردان محلی در تلاشی ناامیدانه برای نجات افراد گرفتار شده، آوار‌ها را کنار می‌زنند.

در یکی از این فیلم‌ها دیده می‌شود که تنها یک دستگاه در حال پاک‌سازی آوار در یک محل زلزله گسترده در ولسوالی غوریان دیده می‌شود، در حالی که چندین گروه کوچک از مردان به صورت دستی در حال برداشتن آوار هستند.

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در ماه ژوئن سال گذشته به مرگ حدود هزار و ۲۰۰ نفر و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر در ولایت پکتیکا منجر شد.

 

بحران انسانی گسترده در افغانستان همزمان با زلزله‌های مرگبار

پاسخ جهانی ناامید کننده به بحران افغانستان

سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه می‌گویند افغانستان به عنوان کشوری که از سال ۱۹۷۹ تحت درگیری‌ها و جنگ‌ها قرار گرفته، با بزرگترین بحران بشردوستانه جهان مواجه است و کارشناسان از کمبود بودجه به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع برای تداوم و گسترش واکنش‌های بشردوستانه یاد می‌کنند.

بر اساس گزارش کمیته بین‎المللی نجات، افغانستان یکی از بالاترین نرخ‌های سوءتغذیه در جهان را دارد که نزدیک به ۳.۲ میلیون کودک و ۸۴۰ هزار مادر باردار و دارای نوزاد را مبتلا کرده است.

مردم افغانستان از واکنش جهانی به این فاجعه اخیر که هزاران نفر را کشته، مجروح و آواره کرده، ناامید شده‌اند؛ واکنش جامعه بین‌المللی تاکنون بسیار ناامیدکننده بوده است.

یک تحلیلگر افغانستانی با درخواست برای آزاد شدن ۷ میلیارد دلار توقیف شده افغانستان از سوی واشنگتن، گفت: ما در حال حاضر به این دارایی‌ها نیاز داریم نه در آینده.

هلال احمر افغانستان به دلیل نگرانی از افزایش تلفات، خواستار کمک‌های بشردوستانه فوری جامعه جهانی شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *