رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تداوم اشغالگری آمریکا و سرقت نفت سوریه

14:06 - 10 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۷۲۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم اشغالگری آمریکا و سرقت نفت سوریه
اشغالگری آمریکا در سوریه ابعاد گسترده‌ای دارد و واشنگتن با سرقت نفت این کشور، پیامدهای بسیاری را برای مردم سوریه رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان – منابع سوری در روز‌های اخیر گزارش دادند که سرقت نفت سوریه از سوی آمریکا همچنان ادامه دارد.

گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که آمریکا نفت سوریه را از میدان‌های نفتی در استان‌های الحسکه و دیرالزور همچنان به سرقت می‌برد.

مقام‎های سوریه پیش از این بار‌ها تاکید کرده‌اند که آمریکا مسئول اصلی سرقت نفت سوریه است؛ ماه آگوست ۲۰۲۲ وزارت نفت سوریه با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد: میزان تولید نفت در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۴.۵ میلیون بشکه با میانگین تولید روزانه ۸۰.۳ هزار بشکه بوده که روزانه ۱۴.۲ هزار بشکه به پالایشگاه‌ها تحویل می‌شود.

این بیانیه می‎گوید که نیرو‌های اشغالگر آمریکا و مزدوران آن‌ها هر روز بالغ بر ۶۶ هزار بشکه نفت از میادین اشغالی در شرق منطقه سرقت می‌کنند.

بر اساس بیانیه وزیر نفت سوریه، این رقم معادل حدود ۸۳ درصد از تولید روزانه نفت این کشور به شمار می‌رود.

آگوست سال گذشته تصاویر فیلم‌برداری شده به وسیله یک بالگرد تهاجمی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد کاروانی از کامیون‌هایی که از سوی ارتش آمریکا اداره می‌شوند، نفت سرقتی سوریه را قاچاق می‌کنند.

ارتش آمریکا که در حال حاضر شمال شرق سوریه را اشغال کرده، به طور مداوم نفت این کشور را غارت و از طریق چندین گذرگاه غیرقانونی مرزی به پایگاه‌های خود قاچاق می‌کند.

اذعان به سرقت نفت سوریه

مقام‎های آمریکا تاکنون بار‌ها به نقش خود در سرقت نفت سوریه اذعان کرده‌اند؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اظهارات سال ۲۰۱۹ خود، گفت: ما نفت سوریه را نگه می‌داریم، ما نیرو‌ها را تنها برای نفت در این کشور باقی می‌گذاریم.

تا ماه آوریل ۲۰۲۲، شرکت آمریکایی «دلتا کرسنت انرژی» (DCE) در شمال شرق سوریه به عنوان بخشی از تعهد آمریکا برای «نگهداری» نفت با همکاری نیرو‌های تحت حمایت این کشور فعالیت می‌کرد.

با وجود اینکه کاخ سفید اجازه داده معافیت «کرسنت انرژی» منقضی شود، نیرو‌های آمریکایی همچنان به اشغال میادین نفتی سوریه ادامه می‌دهند.

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، در نامه‌ای به کنگره تایید کرده که «حضور اندکی از نیرو‌های مسلح آمریکا در مکان‌های راهبردی مهم در سوریه برای انجام عملیات با مشارکت نیرو‌های زمینی همکار باقی می‌ماند.»

ارتش آمریکا همچنین مسئول غارت گندم این کشور و تشدید بحران غذایی حاد است که گریبانگیر سوریه شده است.

تحریم‌های یکجانبه

در کنار سرقت دارایی و نفت سوریه، تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز نقش تعیین کننده‌ای در دامن زدن به بحران انسانی در این کشور دارند.

سوریه از جمله کشور‌هایی است که از تحریم‌های آمریکا به‎شدت آسیب دیده است؛ نخستین تحریم‌های آمریکا علیه سوریه در سال ۱۹۷۹ اعمال و این روند در اوسط دهه ۲۰۰۰ تشدید شد و تحریم‌ها علیه این کشور همچنان ادامه دارد.

«آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اقدامات قهری یکجانبه و تاثیر آن بر بهره‌مندی از حقوق بشر، از کشور‌هایی که تحریم‌ها را علیه سوریه اعمال کرده‌اند، خواسته تا فورا این تحریم‌ها را لغو کنند.

«دوهان» که سال گذشته میلادی به مدت ۱۲ روز به سوریه سفر کرده بود، گفت: از مشاهده تأثیر گسترده اقدامات قهری یکجانبه بر سوریه در زمینه وضعیت حقوق بشر و موضوعات بشردوستانه و همچنین انزوای کامل اقتصادی و مالی یک کشور شوکه شدم. مردمی که پس از یک دهه جنگ در تلاش برای بازسازی یک زندگی شایسته هستند.

وی در گزارش خود هشدار داد: ۹۰ درصد از جمعیت سوریه در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می‌کنند و با دسترسی محدود به غذا، آب، برق، سرپناه، سوخت، پخت و پز، گرمایش، حمل و نقل و مراقبت‌های بهداشتی مواجه هستند.

به گفته گزارشگر سازمان ملل، با بیش از نیمی از زیرساخت‌های حیاتی که به طور کامل ویران شده یا به شدت آسیب دیده است، اعمال تحریم‌های یکجانبه بر بخش‌های کلیدی اقتصادی از جمله نفت، گاز، برق، تجارت، ساخت و ساز و مهندسی درآمد ملی را از بین برده و تلاش‌ها برای بهبود و بازسازی اقتصادی را تضعیف کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا سوریه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *