نگرانی‌ها از افزایش تهدیدهای اتمی؛ جهان در آستانه جنگ هسته‎ای است؟

8:00 - 08 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۳۹۶
نگرانی‌ها از افزایش تهدیدهای اتمی؛ جهان در آستانه جنگ هسته‎ای است؟
کارشناسان و برخی دیپلمات‌ها طی ماه‌های گذشته بار‌ها درباره افزایش تهدید جنگ هسته‌ای در نقاط مختلف جهان هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - از زمان حمله آمریکا به شهر‌های هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن با استفاده از بمب‌های هسته‌ای، این نگرانی در بین مردم و مقام‎های کشور‌ها وجود دارد که درصورت وقوع جنگ هسته‌ای، شرایط در همه جهان رو به وخامت خواهد رفت.

حتی برخی کارشناسان معتقدند که در صورت آغاز جنگ هسته‌ای ممکن است کره زمین به نابودی کامل کشیده شده و تمدن بشری از بین برود.

برخی کارشناسان می‌گویند که جنگ هسته‌ای اکنون بر کره زمین سایه انداخته و همه روزه این تهدید قوی‌تر از قبل می‌شود. 

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل به تازگی درباره «فاجعه انسانی با ابعاد گسترده» به دلیل بی‌اعتمادی و رقابت ژئوپلیتیکی که خطر هسته‌ای را به سطح جنگ سرد رسانده، هشدار داد.

«گوترش» در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مسابقه تسلیحاتی نگران‌کننده‌ای در راه است. تعداد سلاح‌های هسته‌ای ممکن است برای اولین بار در دهه‌ها افزایش پیدا کند. 

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه یک نظم هسته‌ای در حال تکامل که در آن کشور‌های مسلح در حال گسترش و مدرنیزه کردن زرادخانه‌های خود هستند، وجود دارد، از کشور‌ها خواست تعهدات خود را برای کاهش و در نهایت حذف سلاح‌های هسته‌ای تقویت کنند. 

«پاپ فرانسیس»، هم با اشاره به جنگ اوکراین، درباره افزایش تهدیدات هسته‌ای هشدار داده و گفت: جهان در آستانه یک جنگ هسته‌ای است.

شبه‌جزیره کره در آستانه جنگ هسته‌ای 

در همین حال، نماینده کره شمالی در یکی از آخرین سخنرانی‌های نشست یک هفته‌ای مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکا را متهم کرد که به دلیل همکاری تنگاتنگش با کره جنوبی، شبه‌جزیره کره را به آستانه جنگ هسته‌ای نزدیک می‌کند. 

کره شمالی در همان روزی که «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل درباره یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید هشدار داد، اعلام کرد که اقدامات آمریکا، شبه‌جزیره کره را به آستانه یک جنگ هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است. 

«کیم سونگ»، سفیر کره شمالی در سازمان ملل، اقدامات کره جنوبی را در دوران ریاست جمهوری «یون سوک یول»، به دلیل ایجاد همکاری تنگاتنگ‌تر با واشنگتن محکوم کرد.

«کیم» در سخنرانی خود در مجمع عمومی، گفت: به دلیل سیاست توهین‌آمیز و تحقیرآمیز سئول مبنی بر وابستگی به نیرو‌های خارجی، شبه‌جزیره کره در وضعیتی مرموز با خطر قریب‌الوقوع جنگ هسته‌ای قرار دارد.

جنگ اوکراین و تهدیدات هسته‌ای

جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده از سوی غربی‌ها به کی‌یف نیز باعث هشدار کارشناسان و پیدایش تهدید‌هایی در زمینه احتمال بروز جنگ هسته‌ای شده است.

حدود ۶ ماه پس از ارسال مهمات حاوی اورانیوم ضعیف‌شده اهدایی انگلیس به اوکراین، اینک دولت بایدن آماده شده‌ است که برای اولین بار این نوع مهمات را روانه کی‌یف کند. 

این در حالی است که ارسال این نوع تسلیحات کشتار جمعی تا به امروز وزنه را به نفع اوکراین سنگین نکرده و قربانیان بیشتر مردم و افراد غیرمسلح بوده‌اند؛ بنابراین هدف از ارسال تدریجی آن‌ها می‌تواند تعمیق بحران و تحریک مسکو برای مقابله به مثل باشد؛ موضوعی که اجماع‌سازی علیه کرملین را تسهیل و گسترش ناتو به شرق را تسریع خواهد کرد.

همچنین در پی این درگیری‌ها، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه اقدامات مربوط به انتقال تسلیحات هسته‌ای ضروری را به بلاروس طبق طرح مورد توافق آغاز خواهد کرد.

«پوتین» گفته بود که روسیه، هفتم و هشتم جولای (۱۶ و ۱۷ تیر)، استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس آغاز می‌کند.

تعداد کلاهک‌های هسته‌ای موجود در جهان

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در ژوئن گزارش داد که قدرت‌های هسته‌ای جهان برای سومین سال متوالی در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری در زرادخانه‌های خود را افزایش دادند. 

در حالی که تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای انگلیس، چین، فرانسه، هند، رژیم صهیونیستی، کره شمالی، پاکستان، روسیه و آمریکا با حدود ۱.۶ درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته به ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک رسیده، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم گفت که روند نزولی در آستانه بازگشت به سمت روند صعودی است.

به گزارش «سیپری»، بدون احتساب کلاهک‌هایی که برای برچیده شدن برنامه‌ریزی شده‌اند، تعداد سلاح‌های هسته‌ای قابل استفاده در واقع افزایش یافته است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *