جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس و آسیب‌پذیری محصولات اَپِل

14:19 - 18 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۷۰
جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس و آسیب‌پذیری محصولات اَپِل
شرکت «ان‌اس‌او»، که به رژیم صهیونیستی تعلق دارد، این بار به دلیل کشف جاسوس‌افزار این شرکت در دستگاه‌های تلفن همرا اپل مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - محققان در گروه دیده‌بان دیجیتال Citizen Lab اعلام کردند که نرم‌افزار‌های جاسوسی را یافته‌اند که با شرکت صهیونیستی «اِن‌اِس‌او» مرتبط بوده‌اند.

این نرم‌افزار از یک نقص جدید کشف شده در دستگاه‌های تلفن همراه «اپل» سوء‌استفاده می‌کند.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفته گذشته هنگام بازرسی تلفن اپل کارمند یک گروه مستقر در واشنگتن این نقض ایمنی را که برای آلوده کردن دستگاه به نرم‌افزار جاسوسی «پگاسوس» استفاده شده، شناسایی کرده است.

«بیل مارکزاک»، محقق ارشد در Citizen Lab، که در دانشکده امور جهانی و سیاست عمومی دانشکده «مانک» در دانشگاه تورنتو مستقر است، می‎گوید: ما این نقض را با اطمینان بالا به جاسوس‌افزار پگاسوس گروه ان‌اس‌او نسبت می‌دهیم.

به گفته وی، مهاجم احتمالا در حین نصب اشتباه کرده که به این ترتیب این گروه جاسوس‌افزار را شناسایی کرده است. 

«جان اسکات ریلتون»، محقق ارشد در این گروه (Citizen Lab) می‌گوید: این نشان می‌دهد که گروه مذکور بار دیگر با هشدار اولیه درباره حملات واقعا پیچیده مواجه شده است.

این گروه دیده‌بان دیجیتال، گفت که این نقص باعث می‌شود آیفون‌هایی که آخرین نسخه iOS (۱۶.۶) را بدون هیچ‌گونه تعاملی از جانب قربانی اجرا می‌کنند، هم به خطر بیفتند. 

به همین دلیل، شرکت اپل به‌روزرسانی را منتشر کرده است تا این نقض را به طور کامل خنثی کند.

شرکت ان‌اس‌او چیست؟

«ان‌اس‌او» یک شرکت مستقر در اراضی اشغالی است که مجوز نرم‌افزار‌های جاسوسی را به سازمان‌های دولتی می‌دهد.

این شرکت می‌گوید نرم‌افزار پگاسوس آن خدمات ارزشمندی را ارائه می‌کند و مدعی است که این جاسوس‌افزار فناوری رمزگذاری آنچه «مجرمان و تروریست‌ها» می‌خواند، را رمزگشایی کند.

این نرم‌افزار به طور مخفیانه بر روی گوشی‌های هوشمند اجرا می‌شود و آنچه را که صاحبان آن‌ها انجام می‌دهند، روشن می‌کند. 

برخی شرکت‌های دیگری هم وجود دارند که این نوع نرم‌افزار‌های جاسوسی را عرضه می‌کنند.

«شالو هولیو»، یک تاجر صهیونیست این شرکت را در سال ۲۰۱۰ تأسیس کرد.

«ان‌اس‌او» همچنین ابزار‌های دیگری را ارائه می‌دهد که مکان استفاده از تلفن همراه را تعیین و همچنین داده‌های سازمان‌های اجرای قانون را استخراج می‌کند.

«ان‌اس‌او» همچنین در شکایت‌های قبلی در هک‌های دیگر، از جمله هک گزارش شده «جف بزوس»، موسس آمازون در سال ۲۰۱۸، دخیل بوده است. 

یک فرد عربستانی نیز در سال ۲۰۱۸ از این شرکت به دلیل نقش ادعایی آن در هک کردن دستگاه متعلق به «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگاری که در آن سال در داخل سفارت عربستان در ترکیه به قتل رسیده بود، شکایت کرد. 

پگاسوس چیست؟

پگاسوس شناخته شده‌ترین محصول شرکت «ان‌اس‌او» است. 

می‌توان این نرم‌افزار را از راه دور بدون نیاز به باز کردن یک وب‌سایت از راه دور نصب کرد.

پگاسوس همه اطلاعات را برای مشتریان ان‌اس‌او که این نرم‌افزار را در اختیار دارند نشان می‌دهد؛ این اطلاعات عبارتند از پیام‌های متنی، عکس‌ها، ایمیل‌ها، فیلم‌ها، فهرست مخاطبین. این نرم‌افزار همچنین می‌تواند تماس‌های تلفنی را ضبط کند.

واشنگتن پست، می‌گوید که این جاسوس‌افزار همچنین می‌تواند به طور مخفیانه میکروفون و دوربین تلفن همراه را برای ضبط داده‌ها روشن کند. 

اقدامات امنیتی عمومی، مانند به‌روزرسانی نرم‌افزاری و استفاده از احراز هویت ۲ مرحله‌ای می‌تواند به دور نگه داشتن هکر‌ها کمک کند. اما زمانی که مهاجمان خبره و دارای بودجه کافی منابع خود را روی یک فرد متمرکز می‌کنند، حفاظت از اطلاعات شخصی واقعا سخت خواهد بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *