نگرانی‌های جهانی از افزایش مبتلایان به ویروس کووید-۱۹

12:04 - 18 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۳۲
نگرانی‌های جهانی از افزایش مبتلایان به ویروس کووید-۱۹
مقام‎های سازمان بهداشت جهانی درباره خطرات ناشی از افزایش ابتلا‌ها به سویه‌های جدید کووید-۱۹ و عدم همکاری کشور‌ها ابراز نگرانی کردند، اما برخی کارشناسان می‎گویند که جایی برای نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

خبرگزاری میزان - «تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO)، می‎گوید که روند‌های نگران‌کننده‌ای برای کووید-۱۹ قبل از فصل زمستان در نیمکره شمالی از جمله افزایش پذیرش مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه، بستری شدن در بیمارستان‌ها در اروپا، افزایش موارد ابتلا در خاورمیانه و آسیا وجود دارد.

مقام ارشد بهداشت جهانی، گفت که با این حال، توانایی سازمان بهداشت جهانی برای ارزیابی تهدید سویه‌های جدید کووید-۱۹ به دلیل عدم نظارت کشور‌های عضو بر این ویروس مختل شده است.

وی اعلام کرده که تنها ۴۳ کشور، یعنی کمتر از یک چهارم کشور‌های عضو سازمان بهداشت جهانی، موارد ابتلا به کووید-۱۹ را به این سازمان گزارش و تنها ۲۰ کشور اطلاعاتی را درباره آمار بستری شدن مبتلایان در بیمارستان در سطح جهان ارائه می‌کنند.

به گفته «آدهانوم»، افزایش تعداد بستری‌ها و مرگ‌ومیر‌ها نشان می‌دهد که کووید همچنان وجود دارد و ما همچنان به ابزار‌هایی برای مبارزه با آن نیاز خواهیم داشت. 

در همین حال، «ماریا ون کرخوف»، سرپرست سازمان بهداشت جهانی در امور کووید-۱۹، گفت: در حالی که داده‌ها محدود است، بستری شدن در بیمارستان در قاره آمریکا، اروپا و در منطقه‌ای که ما آن را منطقه جنوب شرقی آسیا می‌نامیم در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه وقتی در برخی از کشور‌ها به ماه‌های سردتر می‌رسیم، نگرانی‌ها در حال افزایش است، گفت: مردم تمایل دارند زمان بیشتری را در کنار هم در داخل خانه بگذرانند و ویروس‌هایی که از طریق هوا مانند کووید منتقل می‌شوند از این وضعیت استفاده می‌کنند. 

آیا افزایش مبتلایان نگران‌کننده است؟

به گزارش «رویترز»، داده‌های جدید دانشمندان و سازندگان واکسن نشان می‌دهد که سویه‌های جدیدتر و بسیار جهش‌یافته‌ای از ویروس که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می‌شود، آنقدر که برخی کارشناسان می‌گویند، نگران‌کننده نیست. 

زیرسویه BA.۲.۸۶ سویه اومیکرون با نام مستعار «پیرولا» در رسانه‌های اجتماعی، هم از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) و هم از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) ردیابی می‌شود.

چه چیز جدیدی درباره کووید وجود دارد؟

ابتلا‌ها به کووید و بستری شدن در بیمارستان‌ها در آمریکا، اروپا و آسیا در حال افزایش بوده؛ اما این میزان بسیار کمتر از موج‌های قبلی این ویروس است. 

بر اساس داده‌های CDC برای هفته منتهی به ۲۶ آگوست (چهارم شهریور)، نرخ رشد هفتگی بستری شدن در بیمارستان‌ها در آمریکا برای سه هفته متوالی در ماه آگوست کاهش یافت. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت که از ۳۰ آگوست (هشتم شهریور) زیرسویه BA.۲.۸۶ حداقل در چهار ایالت آمریکا در افراد یا در فاضلاب شهری شناسایی شده است. 

سازمان بهداشت جهانی موارد ابتلا به BA.۲.۸۶ را در حداقل شش کشور گزارش کرده است.

بر اساس داده‌های CDC، زیرسویه EG.۵، از دیگر زیرسویه‌های اومیکرون با نام مستعار «اریس» حدود یک پنجم موارد فعلی ابتلا به کووید در آمریکا را تشکیل می‌دهد. 

سویه‌ای با نام مستعار «فورناکس» نیز که رسما با کد FL.۱.۵.۱ معرفی شده، با ۱۴.۵ درصد از ابتلا‌ها در آمریکا، رتبه بعدی ابتلا‌ها را به خود اختصاص داده است و سهم رو به رشدی از موارد ابتلا به کووید در ساحل شرقی آمریکا را نشان می‌دهد.

طیف گسترده‌ای از سویه‌های یا زیرسویه‌های دیگر سهم‌های کمتری از کل ابتلا‌ها را به خود اختصاص می‌دهند. BA.۲.۸۶ در حال حاضر کمتر از یک درصد ابتلا‌ها را به خود اختصاص داده است.

آیا واکسن‌ها در برابر سویه‌های جدید ایمنی ایجاد می‌کنند؟

برخی مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌های به‌روز شده جدید، پاسخ‌های آنتی‌بادی را «تا حدی» علیه همه سویه‌های در حال گردش، از جمله BA.۲.۸۶ افزایش می‌دهند.

یکی از شرکت‌های تولید‌کننده واکسن اعلام کرد داده‌های بالینی نشان می‌دهد که واکسن کووید به‌روزرسانی شده افزایش تقریبا ۹ برابری در آنتی‌بادی‌های انسانی ایجاد می‌کند که می‌تواند BA.۲.۸۶ را خنثی کند.

یک شرکت دیگر گفت که دوز تقویتی کووید به‌روز شده آن فعالیت خنثی کننده‌ای را علیه BA.۲.۸۶ و EG.۵ در مطالعات انجام شده بر روی موش‌ها نشان داد. 

دوز‌های تقویتی واکسن کووید-۱۹ به‌روز شده از سوی برخی سازمان‌های معتبر بهداشتی و دارویی در حال بررسی هستند و انتظار می‌رود این ماه در دسترس قرار بگیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *