تعطیلی "زندان رجایی‌شهر" اقدامی مهم در ایفای مسئولیت اجتماعی قوه قضاییه

17:33 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۲۳۵
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
تعطیلی
انتقال زندان رجایی‌شهر مطالبه مردم و مسئولان استان البرز بود که با دستور رئیس قوه قضاییه و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی قوه قضاییه این زندان تعطیل شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش تسنیم، در سفر حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال جاری به استان البرز، ۶ مصوبه مهم و اثربخش برای این استان در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به تصویب رسید. چهارمین بند از این شش مصوبه شامل بخشی تحت عنوان «تلاش در جهت انتقال قطعی زندان رجایی‌شهر از محیط شهری» بود.

طبق گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، مصوبه انتقال زندان رجایی‌شهر در پایان فروردین ماه سال جاری ابلاغ شد و با پیگیری‌های انجام شده توسط دادگستری کل استان البرز و همکاری سازمان زندآن‌ها، وزارت دادگستری و استانداری البرز و با انجام مقدمات لازم در کمتر از چهار ماه پس از سفر استانی رئیس قوه قضاییه و ابلاغ مصوبات، انتقال زندانیان از ندامتگاه رجایی شهر کرج از تاریخ دهم مردادماه سال جاری آغاز و تا ۱۴ مردادماه تمام شد و به این ترتیب ندامتگاه رجایی‌شهر کرج به صورت کامل تخلیه و تعطیل شد.

تعطیلی این زندان برای سال‌ها به عنوان یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان استان بود که با دستور و پیگیری شخص رئیس قوه قضاییه و همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه در استان البرز و تهران انجام شد.

اما نکته مهم، توجه رئیس قوه قضاییه به موضوع مسئولیت اجتماعی و دستور به تعطیلی زندان رجایی‌شهر برای نفع و آسایش مردم در محدوده زندان رجایی‌شهر است.

رئیس قوه قضاییه در جلسه فروردین ماه سال جاری در شورای اداری استان البرز با بیان اینکه جابجایی و تعطیلی زندان رجایی‌شهر وظیفه ماست، ضرورت تعطیلی این زندان را به جهت وجود عواملی مانند؛ ساخت این زندان قبل از وجود شهر و استان در این منطقه، ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی، حاشیه‌نشینی، زمینه ارتکاب جرم شدن منطقه و مشکلات خانواده‌های زندانیان عنوان کرد.

تمام عواملی که رئیس قوه قضاییه جهت ضرورت تعطیلی این زندان متذکر شد، تحت عنوان مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی قرار می‌گیرد.

مسئولیت اجتماعی چیست؟

در سال ۲۰۱۰، سازمان بین‌المللی استاندارد، استانداردی به نام ISO۲۶۰۰۰ را برای کمک به سازمان‌ها در ارزیابی و رسیدگی به مسئولیت‌های اجتماعی خود منتشر کرد. طبق این شاخص، استاندارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی با تعریف زیر شناخته می‌شود:

مسئولیت یک سازمان در قبال تأثیرات تصمیمات و فعالیت‌های خود بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی که:

- به توسعه پایدار از جمله سلامت و رفاه جامعه کمک می‌کند
- انتظارات ذینفعان را در نظر می‌گیرد
- مطابق با قوانین قابل اجرا و سازگار با هنجار‌های رفتاری بین‌المللی است

در یک تعریف کلی، مسئولیت اجتماعی، به معنای ترجیح نفع اجتماعی بر منافع شخصی، در تصمیم‌گیری‌های سازمانی و مقدم دانستن نفع جامعه بر منافع شخصی و سازمانی است.

در ایران نیز استاندارد مسئولیت اجتماعی که برگرفته از استاندارد بین‌المللی ایزو ۲۶۰۰۰ است با رعایت مقتضیات بومی، منطقه‌ای و الزامات قانونی و موازین دینی و شرعی و همچنین چارچوب نظام حقوقی ملی و منطبق با اصول بنیادین حقوق بشر و بیانیه‌های گام دوم انقلاب در شهریور ۱۴۰۰ تصویب شده است.

این استاندارد، راهنمایی در مورد اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، به‌رسمیت شناختن آن، مشارکت ذی‌نفعان، و راه‌های نهادینه‌سازی رفتار مسئولیت اجتماعی در یک سازمان را فراهم می‌آورد همچنین بر اهمیت نتایج و بهبود عملکرد در امر مسئولیت اجتماعی تأکید دارد.

تعطیلی زندان رجایی شهر اقدامی در راستای مسئولیت اجتماعی

تعهد تصمیم‌گیران برای اقداماتی که به طور کلی علاوه بر تأمین منافع سازمان، موجبات بهبود رفاه جامعه را نیز فراهم می‌آورند، مسئولیت اجتماعی نامیده می‌شود.

در اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی (CSR) شناسایی گروه‌های ذی‌نفع (Stakeholders) بسیار مهم است.

در سیستم نوین سازمان جهانی استاندارد (ISO) که سیستم مدیریتی مسئولیت اجتماعی نامیده می‌شود، توجه به تمامی افراد ذینفع معطوف شده است.

مسئولیت‌پذیری در مقابل کلیه گروه‌های ذینفع، ابعاد گوناگونی دارد که یکی از ابعاد اصلی آن، مسئولیت‌پذیری در رابطه با جوامع محلی و نسبت به مسائل زیست‌محیطی و اخلاقی است.

وقتی یک مسئول، گروه‌های گفتگو یا تسهیل‌گری اجتماعی را با نمایندگان جامعه محلی تشکیل می‌دهد یا صدا‌های شنیده نشده در جوامع محلی را که حق شنیده شدن دارند، کاوش کند و تلاش می‌کند که آن‌ها را در سیاستگذاری و تصمیم‌گیری‌های خود در نظر آورد، رکن اصلی مدیریت پایدار و مسئولانه سازمان که از آن به عنوان ذینفع‌گرایی یاد می‌شود تحقق پیدا می‌کند.

در این مورد نیز به گفته رئیس کل دادگستری البرز، تعطیلی زندان رجایی‌شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص آن، همواره یکی از مطالبات جدی دو دهه اخیر مردم و مدیران استان البرز از دستگاه قضایی بوده است.

رئیس قوه قضاییه با شنیدن صدای مطالبات مردمی و با در نظر گرفتن انتظارات ذینفعان، مسئولیت اجتماعی سازمان خود را نسبت به مردم این منطقه در نظر گرفته و تصمیم به تعطیلی زندان گرفته است.

اقدامی که به گفته وی کاری بسیار سخت به جهت هماهنگی با سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرای بوده و با صرف هزینه بسیار زیاد در حد بودجه یک ساله یک دستگاه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با همکاری تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط انجام شد؛ بنابراین دستور رئیس دستگاه قضا بر تعطیلی این زندان، برای رفع مشکلات جوامع محلی و جلوگیری از آسیب‌های محیط زیستی تصمیمی است که دقیقاً در راستای مسئولیت اجتماعی قوه قضاییه انجام شده است.

اهمیت موضوع مسئولیت اجتماعی را می‌توان در همین موارد مشاهده کرد، چرا که مدیران می‌توانند با توجه به مسئولیت اجتماعی خود در زمان اتخاذ یک تصمیم، تأثیرات عمیق و مهمی در بخش‌های مختلف جامعه بگذارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *