رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
اجمالی| نشست خبری سخنگوی قوه‌قضاییه

اولین واکنش قوه‌قضاییه به تبادل اخیر زندانیان بین ایران و آمریکا/ اخباری از پرونده‌های «پرشین‌خودرو»، «حسن رعیت» و شهید «آرمان علی‌وردی»/ پیام تعطیلی زندان رجائی‌شهر برای جامعه/ توضیحاتی درباره رای اخیر دیوان عدالت اداری

10:17 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۰۷۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
اولین واکنش قوه‌قضاییه به تبادل اخیر زندانیان بین ایران و آمریکا/ اخباری از پرونده‌های «پرشین‌خودرو»، «حسن رعیت» و شهید «آرمان علی‌وردی»/ پیام تعطیلی زندان رجائی‌شهر برای جامعه/ توضیحاتی درباره رای اخیر دیوان عدالت اداری
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

خبرگزاری میزان-نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه امروز سه شنبه ۲۴ مردادماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به آدرس https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده پخش شد.

ستایشی ضمن تقدیر و تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: خبرنگاران بی شک در فضای تببین حقایق برای مردم به عنوان واسطه‌ای بی بدیل و خط شکن قرار دارید که از یک سو معضلات و مشکلات جامعه را شناسایی کرده و از سوی دیگر در تلاش هستید تا پرچم امیدافزایی و روشنگری عمومی را برافراشته و حلقه امین و اطمینان بخشی برای مردم و حاکمیت به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به وقوع حادثه تروریستی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) شیراز، گفت: نسبت به این حادثه تروریستی کوردلانه در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) اظهار تاسف می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: این اقدام جنایتکاران که تحت سیاست‌های کلی ایجاد ناامنی در داخل کشور توسط تروریست پروران مستکبر بین المللی طراحی و حمایت می‌شود و در لایه دیگر توسط رسانه‌های مخوف این جریان مورد توجیه و عادی سازی واقع می‌شود و در عین حال هیچ صدایی از سوی مدعیان همیشگی حقوق بشر به هوا بلند نمی‌شود.

ستایشی گفت: رئیس قوه قضاییه دستوری به رئیس کل دادگستری استان فارس داد تا هم در زمینه شناسایی عوامل و ریشه‌های این حادثه تلخ و هم در راستای تعقیب و مجازات این عوامل و تسریع در روند طی شدن پرونده از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده شود.

وی افزود: رئیس قوه قضاییه دستور داد تا کلیه عاملان و مسببان و افرادی که در راستای تحقق این حادثه اقدام کردند با جدیت و قاطعیت مورد تعقیب قرار گیرند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تعطیلی زندان رجائی شهر کرج، گفت: هفته گذشته یکی از بزرگترین مطالبات مردم البرز از قوه قضاییه در خصوص تعطیلی زندان بزرگ رجائی شهر کرج محقق شد و درب این ندامتگاه برای پذیرش زندانی برای همیشه بسته شد.

وی افزود: تعطیلی زندان رجائی شهر بر آن بود تا این پیام به جامعه منتقل شود که مردم و وعده به آن‌ها برای قوه قضاییه اولویت اساسی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ندامتگاه رجائی شهر یکی از برترین و مجهزترین ندامتگاه‌های سراسر کشور بود که به دلیل واقع شدن در وسط شهر کرج مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی برای مردم منطقه ایجاد کرده بود و از این رو تعطیلی این زندان به مطالبه دیرینه و جدی مردم بزرگوار و ولایتمدار از قوه قضاییه تبدیل شده بود.

وی افزود: این مطالبه در سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز استماع شد و هفته گذشته با تلاش جدی و همه جانبه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و سایر مسئولان اجرایی و امنیتی با برنامه‌ریزی جامع در کمترین زمان ممکن و به بهترین کیفیت صورت گرفت.

ستایشی بیان کرد: جمعی از خبرنگاران در تاریخ شنبه ۲۱ مرداد از این زندان تعطیل بازدید به عمل آوردند و مشاهده کردند که فرایند سخت و پیچیده تعطیلی این زندان چگونه طی و منجر به تحقق آرزوی دیرینه مردم این استان شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: سیاست قوه قضاییه به ویژه در دوره تحول و تعالی، حبس زدایی و بازگرداندن مجرمان پشیمان و نادم به آغوش جامعه و بازپروری و تربیت آن‌ها برای قرار گرفتن در کنار جامعه سالم است این سیاست در مقاطع مختلف از سوی قوه قضاییه دنبال شده است. تعطیلی زندان رجایی شهر با تلاش دستگاه قضایی و انتقال برخی دیگر از زندان‌های استان به خارج از شهر‌ها یکی از نمونه‌های اجرایی شدن این سیاست است همین سیاست بود که منجر به پیشنهاد عفو گسترده عمومی قریب به یکصد هزار نفری متهمان و مجرمان به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی شد و در نهایت شامل نگاه عطوفت آمیز و پدرانه ایشان واقع شد.

 

در ادامه اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در این نشست خبری و پاسخ‌های وی به خبرنگاران به صورت اجمالی از نظر می‌گذرد.

 

«حسن رعیت» در زندان است
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۲:۱۵

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده حسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» در ارتباط با پرونده اکبر طبری و بانک سرمایه گفت: این فرد در حال حاضر در زندان است و به لحاظ تادیه حقوق متصوره اگر لازم باشد تحت الحفظ کارها را در بیرون زندان انجام می‌دهد.

تایید تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا از سوی سخنگو
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۱:۵۸

 سخنگوی قوه قضاییه در خصوص روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: در خصوص تبادل زندانیان تفاهمی صورت پذیرفته است و تعدادی از زندانیان آزاد می‌شوند. آزادی اتباع‌مان اهمیت ویژه‌ای داشته و دارد. پول‌هایی که از ما به گروگان گرفته شده بود آزادسازی شد.

پاسخی به گستاخی‌های سفیر انگلیس
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۱:۳۲

سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به توییت سفیر انگلیس در روز خبرنگار مبنی بر بازداشت تعدادی از خبرنگاران انگلیسی در ایران گفت: پاسخ ملت ایران به گستاخی‌ها و دخالت‌های تاریخی عوامل دولت انگلیس در امور داخلی ما همواره سخت و پشیمان کننده بوده است. وزارت امور خارجه کشورمان اقدامات لازم را در دستورکار خود قرار داده است و اجازه هیچگونه دخالتی به هیچ فردی نخواهد داد.

آخرین وضعیت پرونده شهید «آرمان علی‌وردی»
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۱:۳۰

ستایش درباره آخرین وضعیت پرونده شهید آرمان علی‌وردی گفت: :پرونده ۸ متهم دارد، اتهامات مختلفی از جمله قتل، محاربه و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی در پرونده مطرح است. این پرونده با توجه به نواقصی که داشته و اهتمام برای رفع نواقص امیدواریم تا پایان مرداد ماه با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شود.

پرونده «پرشین خودرو» به کجا رسید؟
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۱:۰۱

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده «پرشین خودرو» گفت: متهمین این پرونده مرتکب مشارکت در کلاهبرداری و پولشویی شدند. هیچگونه ارفاقی برای آنان در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: مرخصی برای ساماندهی وضعیت و شرایطشان داشتند که بتوانند حقوق افراد را مسترد کنند که با مبلغی که دو برابر رد مالشان بوده وثیقه گرفته شده و به مرخصی رفتند تا مبادرت برای بازگرداندن مطالبات مردم  کنند.

توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره رای غیرقطعی اخیر دیوان عدالت اداری
۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۱۰:۴۳

مسعود ستایشی درباره رای غیرقطعی اخیر دیوان عدالت اداری گفت: قوه قضاییه ایجاد دو قطبی میان عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و قانون گرایی را نه تنها به رسمیت نمی‌شناسد که تنها مجرای عدالت طلبی و مبارزه با فساد و تقلب را رعایت و احترام به قانون و حقوق اساسی ملت در تضمین حق قانونی آنان می‌داند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *