ایجاد شرایط مناسب در افغانستان، راه حل بازگشت مهاجرین است

11:51 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۲۱
دسته بندی: سیاست ، عمومی
ایجاد شرایط مناسب در افغانستان، راه حل بازگشت مهاجرین است
مدیرکل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت در دیدار گزارشگر مجمع پارلمانی شورای اروپا، حمایت مجامع بین‌المللی از راه حل‌های پایدار برای پناهجویان افغان را ضروری دانست و گفت: ایجاد شرایط مناسب در افغانستان، بازگشت مهاجران و پناهجویان افغانستانی را آسان می‌کند.

خبرگزاری میزان - به گزارش سازمان ملی مهاجرت، به دنبال درخواست بیر تورارینسون نماینده مجلس دولت جمهوری ایسلند و گزارشگر مجمع پارلمانی شورای اروپا موسوم به (PACE) برای دیدار و گفتگو با روح الله قادری مدیرکل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت، روز شنبه نشست مشترکی در محل اداره کل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت برگزار شد. 

در ابتدای این نشست که با هدف بررسی مسائل و مشکلات مربوط به پناهندگان و اتباع خارجی به ویژه جوامع میزبان و ضرورت بازبینی در نحوه و میزان خدمات رسانی به پناهندگان افغانستانی در کشور‌های میزبان برگزار شد، روح الله قادری از نحوه خدمات رسانی و میزبانی بیش از ۴ دهه جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان اتباع خارجی توضیحاتی ارائه کرد.

وی همچنین درباره تشکیل و راه‌اندازی سازمان ملی مهاجرت در وزارت کشور اظهار کرد: تمرکز بر سیاست گذاری راهبردی و مدیریت عالیه بر هماهنگی و هم افزایی بین سازمانی در کنار تغییر و ساماندهی کمک‌های بشردوستانه به سمت و سوی مشارکت توسعه‌ای و زیرساختی از اهم تحولات منبعث از ساختار بندی جدید در سازمان ملی مهاجرت است.

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت در راستای این هدف گذاری، از حمایت‌ها و مشارکت‌های اندک سازمان‌های بین‌المللی بویژه پارلمان اروپا برای رفع نیازمندی‌های مختلف معیشتی، آموزشی، بهداشتی و درمانی پناهندگان انتقاد شد.

قادری با تاکید بر اهمیت عدم فراموشی پناهندگان و آوارگان افغانستانی در کشور ایران از سوی مجامع مسئول بین المللی، حمایت و به کارگیری راه حل‌های پایدار برای آنان را امری ضروری دانست.

وی در ادامه با انتقاد از نقش کشور‌های غربی و دخالت آنان در به وجود آوردن پدیده آوارگی در افغانستان، از وضعیت نابسامان کشور افغانستان ابراز نگرانی کرد و صراحتا بر مشارکت جدی و عملی جوامع بین‌المللی و پارلمان اروپا برای برقراری ثبات و آرامش در افغانستان تاکید کرد. 

قادری در اعتراض به سیاست‌های دوگانه و تبعیض آمیز جوامع بین المللی در رسیدگی به نیازمندی‌های پناهندگان افغانستانی، کاهش تخصیص اعتبارات از سوی کشور‌های حامی مالی و سازمان‌های بین‌المللی در سال جاری به جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با اعتبارات تخصیص یافته به کشور‌های ترکیه، پاکستان و سایر کشور‌های مهاجر پذیر را نشانه عدم التزام به اصول بشردوستانه از سوی این جوامع عنوان کرد.

وی با بیان دلسردی جوامع میزبان از نگاه دوگانه کشور‌های به اصطلاح حامی امور بشردوستانه گفت: تنها راه حمایت از کشور‌های میزبان، ایجاد بستر‌های مناسب در کشور افغانستان است تا به این وسیله پناهندگان برای بازگشت داوطلبانه و عزتمندانه به زادگاه اصلی‌شان ترغیب شوند.

مدیر کل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت همچنین تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران را ظالمانه و نوعی تروریسم اقتصادی دانست که بر زندگی پناهندگان هم تاثیر منفی خواهد گذاشت، بر لزوم افزایش حمایت‌های مجامع بین‌المللی از جمله پارلمان اروپا از کشور‌های میزبان، توجه بیشتر این مجامع در برقراری امنیت و آرامش در کشور افغانستان، حمایت‌های ویژه کشور‌ها و حامیان مالی از گسترش پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای در جوامع میزبان، لزوم افزایش بودجه سال آتی پارلمان اروپا و حامیان مالی به جمهوری اسلامی ایران برای حمایت بیشتر از پناهندگان و انعکاس صحیح خدمات ارائه شده از جانب جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان عمدتا افغانستانی در پارلمان اروپا، تاکید کرد.

ابراز نگرانی از فراموشی مجامع بین المللی از پناهجویان افغان

در این دیدار، گزارشگر مجمع پارلمانی شورای اروپا از جمهوری اسلامی ایران به خاطر میزبانی و ارائه خدمات شایسته به پناهندگان تشکر کرد. 

بیر تورارینسون با اشاره به سفر اخیر خود به کشور‌های ترکیه، پاکستان و افغانستان، گزارشی از وضعیت حال حاضر کشور افغانستان ارائه کرد.

وی همچنین از وضعیت به وجود آمده در افغانستان و فراموشی آن از جانب مجامع بین المللی در کنار بحران اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

گزارشگر مجمع پارلمانی شورای اروپا همچنین با اعلام آمادگی همکاری وسیع‌تر و حمایت بیشتر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، عنوان داشت: دغدغه‌ها و ملاحظات طرح شده از سوی مدیر کل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت را بنحو شایسته در مجامع بین‌المللی به ویژه مجمع پارلمانی شورای اروپا منعکس خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *