رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پناهجویان در مرز‌های آمریکا و اروپا؛ وضعیتی در میانه مرگ و زندگی

7:15 - 10 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۳۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان در مرز‌های آمریکا و اروپا؛ وضعیتی در میانه مرگ و زندگی
پناهجویان در مرز‌های آمریکا و اروپا وضعیت مرگبار بی سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.

خبرگزاری میزان – پناهجویانی که به سمت مرز‌های جنوبی آمریکا و همچنین مرز‌های اروپا در حال حرکت هستند سفر مرگباری را آغاز کرده و بسیاری از آن‌ها در این مسیر جان خود را از دست می‌دهند.

دریای مدیترانه کانون مرگ پناهجویان

در ۱۴ ژوئن، جهان با خبر دلخراش غرق شدن صد‌ها نفر در سواحل یونان از خواب بیدار شد؛ اعتقاد بر این است که اکثر کشته شدگان در دریای مدیترانه مهاجران از «جنوب جهانی» هستند که سفر خطرناکی را انجام می‌دهند.

با آشکار شدن این فاجعه، سازمان‌های حقوق بشر در سراسر جهان به نیاز فوری به یک مکانیسم سیاستی برای به حداقل رساندن چنین تراژدی‌هایی در آینده اشاره کردند.

توافق جدید اروپا در زمینه پناهندگی

یک هفته قبل از غرق شدن کشتی پناهجویان در یونان، اتحادیه اروپا با یک سیاست مشترک پناهندگی - که پس از حدود یک دهه بحث و بررسی انجام می‌شود - موافقت کرد که بر قوانین رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی با توجه به نحوه تقسیم مسئولیت کشور‌ها در پذیرش تمرکز دارد؛ مراقبت از پناهجویان پس از ورود به مرز تحت صلاحیت.

«ایلوا یوهانسون»، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی گفت: گامی بسیار مهم برای اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت برداشته شد.

این سیاست به شدت بر کشور‌های اتحادیه اروپا متمرکز است که میزبانی مشترک از پناهجویان را دارند؛ عمدتا در یونان و ایتالیا در حاشیه این اتحادیه.

اتحادیه اروپا طرف کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ است که اجازه پناهندگی یا بازگشت به کشور ثالث را می‌دهد. این توافق خواستار اجرای سیاست کشور ثالث امن تا سال ۲۰۲۶ است.

اعتراض نهاد‌های حقوق بشری

تصویب جدیدترین اصلاح سیستم مشترک پناهندگی اروپا از سوی شورای اتحادیه اروپا در ماه گذشته با اعتراض گسترده سازمان‌های مرتبط با حقوق بشر، امداد و نجات دریایی و پناهندگان، و همچنین سایر موسسات خیریه، امدادگران و وکلا مواجه شد.

در حالی که بخشی از اصلاح معقول است، رویه‌ها در مرز‌ها به درستی به عنوان گسترده‌ترین تشدید قانون پناهندگان در دهه‌های اخیر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

پیشنهادی که از سوی شورای اروپا تصویب شد حتی گفته شده که پایه‌های حقوق فردی پناهندگی و ممنوعیت بازگرداندن را که در کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ ذکر شده است، تضعیف می‌کند، زیرا اخراج به کشور‌های ثالث ناامن و اخراج (زنجیری) به کشور مبدا را تسهیل خواهد کرد.

سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا باید ابتدا از پناهندگان مطابق با کنوانسیون ژنو و استاندارد‌های اتحادیه اروپا حمایت کند و در عین حال الزام کشور‌های عضو برای کنترل مرز‌های (مشترک خارجی) خود را در نظر بگیرد، ثانیا، باید رویه مشترک پناهندگی و استاندارد‌های حفاظتی را ایجاد کند و کشور‌های عضو را به اجرای آن‌ها متعهد کند، در حالی که باید آرمان‌های «حاکمیت» برخی از کشور‌های عضو را جدی بگیرد، ثالثا باید از تقسیم مسئولیت عادلانه برای پناهندگان اطمینان حاصل کند، اما با کمبود همبستگی در میان تعداد فزاینده‌ای از دولت‌ها مواجه است.

مرگ در دریای مدیترانه

اخیرا گارد ساحلی تونس از کشف ۹۰۱ جسد مهاجر غرق شده در سواحل این کشور در سال جاری میلادی خبر داد؛ به گفته وزیر کشور تونس، این رقم بی‌سابقه‌ای از قربانیان در سواحل این کشور است.

وزیر کشور تونس گفت که اکثر جسد‌های ۹۰۱ ناشناس بودند که هویت ۳۶ نفر از آن‌ها اتباع تونس و ۲۶۷ نفر مهاجر خارجی بودند.

با این حال، تعداد واقعی کشته شدگان در واقع بیشتر است، زیرا این آمار فقط اجساد پیدا شده را در نظر می‌گیرد.

آمار کلی تلفات سال ۲۰۲۳ در مسیر دریای مدیترانه مرکزی از تونس و لیبی به ایتالیا، که مرگبارترین مسیر مهاجرت جهان به حساب می‌آید، در حال حاضر هزار و ۷۶۹ نفر است.

با این وجود برآورد می‌شود که تعداد واقعی مرگ و میر بسیار بیشتر باشد و بسیاری از قربانیان هرگز کشف یا گزارش نشده‌اند.

وضعیت بحرانی در مرز‌های آمریکا

وضعیت در مرز‌های آمریکا بهتر از مرز‌های اروپا نیست؛ از مرگ و میر پناهجویان بر اثر گرما گرفته تا مسیر‌های مهاجرتی مرگبار و بازداشتگاه‎‌های مرزی فاجعه‌بار از جمله مشکلاتی هستند که پناهجویان در مرز‌های آمریکا با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

مرگ ۱۰۰ مهاجر بر اثر گرما

بر اساس داده‌های جمع آوری شده از سوی واشنگتن پست، بیش از ۱۰۰ مهاجر در سال جاری در امتداد مرز آمریکا و مکزیک بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند، زیرا جنوب غرب آمریکا همچنان گرمای بی‌سابقه را تجربه می‌کند.

«جیسون اوونز»، رئیس پلیس مرزی آمریکا اخیرا در توییتر اعلام کرد که تنها در یک هفته ۱۳ مورد مرگ و ۲۲۶ مورد نجات به دلیل کم‌آبی و سایر دلایل مربوط به گرما رخ داده است.

این تلفات به دنبال ۱۰۳ کشته و ۵ هزار و ۹۱ مورد نجات تا اواخر ماه ژوئن بود.

موج گرمایی که تگزاس و جنوب غربی این کشور را تهدید می‌کند، یکی از چندین مورد در سراسر جهان است که منجر به گرم‌ترین ماه ژوئن در سراسر جهان و گرم‌ترین روز ثبت‌شده زمین در ۴ جولای شد.

داده‌های اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) نشان می‌دهد که در سال مالی ۲۰۲۱، حدود ۲۱۹ مرگ مهاجر به دلیل گرما در مرز جنوبی آمریکا رخ داد؛ با این وجود این آمار بسیاری از مرگ و میر‌ها را در امتداد مرز محاسبه نکرده است.

در ماه ژوئن گذشته، ۵۳ مهاجر در یک کامیون متروکه در تگزاس بدون خنک کننده یا آب جان باختند که مرگبارترین حادثه قاچاق در نوع خود در خاک آمریکا به شمار می‌رود.

سیاست‌های ضد مهاجرتی

سیاست‌های خشن بازدارندگی مرزی، جرم انگاری مهاجرت، بستن راه‌های قانونی، حملات به سیستم پناهندگی و سیاست‌ها و زیرساخت‌های خشونت آمیز بازار قاچاق را به پیش برده است..

در طول سی سال گذشته، این سیاست‌های بازدارنده در پس هزینه واقعی مردم در آمریکا و خانواده‌ها در سراسر قاره آمریکا بوده است؛ هزاران کشته و هزاران نفر دیگر ناپدید شده‌اند، صدمات بیشمار، آدم‌ربایی، اخاذی، تجاوز جنسی، خشونت‌های دیگر، و هزاران خانواده که برای همیشه از هم پاشیده‌اند.

سیاستی به نام «پیشگیری از طریق بازدارندگی» که رسما از سوی «بیل کلینتون»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۱۹۹۴ اجرا شد، صراحتا به دنبال جلوگیری از عبور غیرقانونی از مرز‌ها از طریق «برهم زدن و مسیر‌های سنتی ورود و قاچاق» بود تا مهاجران به طور «اجباری» اخراج شوند.

از سال ۲۰۱۰، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر تنها در بخش‌هایی از مرز جنوبی آمریکا ناپدید شده‌اند؛ خانواده‌های آن‌ها که اغلب ساکن آمریکا هستند، هرگز از جستجوی آن‌ها دست نمی‌کشند.

هزینه جان‌های بسیاری که برای خانواده‌ها و جوامع آمریکایی و همچنین مردم سراسر این قاره و دیگران از دست رفته‌اند، غیرقابل محاسبه است.

در دولت بایدن، مرگ و میر در مرز‌ها به شدت افزایش یافته است؛ بیش از ۸۵۰ نفر در سال مالی گذشته هنگام عبور از مرز جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/


برچسب ها: پناهجویان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *