رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

داروی مخدر زامبی؛ مرگبارترین تهدید برای جامعه آمریکا

11:26 - 31 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۸۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
داروی مخدر زامبی؛ مرگبارترین تهدید برای جامعه آمریکا
داروی مخدر زامبی به مرگبارترین تهدید در آمریکا تبدیل شده که به طور تصاعدی در ایالت‌های این کشور قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - «زایلازین»، مسکن قوی در حوزه دامپزشکی که همچنین به عنوان «ترانک» شناخته می‌شود، یک مسکن است که اغلب با «فنتانیل» مخلوط می‌شود و به عنوان «داروی زامبی» شناخته می‌شود.

به گزارش دیلی میل، این داروی مخدر که در «پورتوریکو» محبوب بوده، اکنون سراسر آمریکا را فرا گرفته است.

«داروی زامبی» به عنوان یک مسکن ارزان قیمت حیوانات که به صورت انبوه تولید می‌شود و بخش مواد مخدر آمریکا را فرا گرفته و مقام‎های بهداشتی این کشور را به وحشت انداخته است.

«زایلازین» یا همان‌طور که در خیابان به آن «ترانک» می‌گویند، به دلیل حالت خمیده و بی‌جانی که مصرف کنندگان را در آن قرار می‌دهد و این که باعث می‌شود بدن مصرف کنندگان در زخم‌های عمیق قرار بگیرد، به عنوان «مواد مخدر زامبی» لقب گرفته است.

 

 

دلایل عمده نگرانی

«زامبی» به دلایل متعددی نگران کننده است؛ «زایلازین» به طرز باورنکردنی ارزان است و این دارو با قیمت پایین یافت می‌شود و از آنجا که برخی از اثرات مشابه مواد افیونی را دارد، بسیار اعتیادآور است.

اما «زایلازین» جنبه شوم‌تری دارد؛ این ماده عوارض جانبی وحشتناکی را به همراه دارد، از جمله پوسیدگی پوست و بی‌حسی و برخلاف «فنتانیل» و سایر مواد افیونی هیچ پادزهری برای مصرف بیش از حد آن وجود ندارد، به این معنی که مصرف بیش از حد زایلازین می‌تواند حکم مرگ را به همراه داشته باشد.

تاریخچه زایلازین

«زایلازین» یک آرام بخش حیوانات است که در دهه ۱۹۶۰ برای کمک به دامپزشکان معالجه گاو، اسب و گوسفند و سایر حیوانات بزرگ تا متوسط ساخته شد.

فروشندگان مواد مخدر در پورتوریکو از اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع به استفاده از آن کردند تا عرضه مواد مخدر گران‌تری مانند هروئین و کوکائین را طولانی‌تر کنند؛ به عنوان مثال، یک کیلوگرم زایلازین می‌تواند ۱۵ برابر ارزان‌تر از فنتانیل و ۱۶ برابر ارزان‌تر از کوکائین باشد.

«زایلازین» ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دارو‌هایی مانند «فنتانیل» دارد که این تصور را در مصرف کنندگان ایجاد می‌کند که ماندگاری بالایی دارند؛ همچنین شدت حالت تجربه شده با دارو‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

کارشناسان برآورد می‌کنند که در یک زمان، «زایلازین» در ۸۰ درصد از عرضه پورتوریکو از این مواد وجود داشت و با این حال، در عرض یک دهه، کاربران به خودی خود به زایلازین وابسته شدند.

در سال ۲۰۰۶، ترانک غیرقانونی اولین بار در قاره آمریکا ظاهر شد و در ابتدا، حضور آن «پراکنده» بود، اما در اواسط دهه ۲۰۱۰ به طور پیوسته افزایش یافت.

ساخت «زایلازین» آسان است، زیرا از دهه ۱۹۶۰ برای استفاده تایید شده در حیوانات وجود داشته است، که منجر به تولید آن در سطوح صنعتی در آزمایشگاه‌ها می‌شود.

با وجود فشار‌های اخیر کنگره برای تبدیل زایلازین به یک ماده کنترل شده که استفاده از آن را جرم انگاری می‌کند، این دارو هنوز به طور گسترده در اینترنت در دسترس است و ورود گسترده آن را به سواحل شرقی آمریکا آسان‌تر می‌کند.

 

 

افزایش شدید مرگ ناشی از داروی زامبی

موارد استفاده از این ماده مخدر و مرگ و میر بر اثر آن سر به فلک کشیده است؛ گزارشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نشان داد که مرگ و میر ماهانه ناشی از مصرف بیش از حد زایلازین از ۱۲ مورد در ژانویه ۲۰۱۹ به ۱۸۸ مورد در ژوئن ۲۰۲۲ افزایش یافت. 

همچنین این گزارش نشان داد که مصرف بیش از حد ماهانه «فنتانیل» حاوی «زایلازین» در مدت کمی بیش از ۳ سال ۲۷۶ درصد افزایش یافته است.

با این حال، این ارقام تنها ۲۰ ایالت آمریکا و واشنگتن دی‎سی را در بر می‌گیرد؛ در گزارش ماه مارس، وزارت بهداشت آمریکا اعلام شد که «زایلازین» غیرقانونی در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت یافت شده است.

در سال ۲۰۲۰، ۸۰۸ مورد مصرف بیش از حد این دارو گزارش شد که «زایلازین» در آن نقش داشت؛ این رقم در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۳ هزار مورد افزایش یافت.

بیشترین افزایش در گسترش استفاده «زایلازین» بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در جنوب آمریکا با جهش ۱۹۳ درصدی بود.

این میزان در غرب آمریکا ۱۱۲ درصد، در شمال شرق ۶۱ درصد و در غرب میانه ۷ درصد افزایش یافته است.

«زایلازین» در نزدیک به ۲۶ درصد از مرگ‌های ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در فیلادلفیا، ۱۹ درصد در مریلند و ۱۰ درصد در کنتیکت وجود داشت.

بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد «زایلازین»، هزار و ۱۲۷ درصد در جنوب آمریکا افزایش یافت و از ۱۱۶ مرگ و میر به نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

این مرگ و میر‌ها در غرب آمریکا ۷۵۰ درصد، در غرب میانه ۵۱۶ درصد و در شمال شرق این کشور ۱۰۳ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا مواد مخدر

نکسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۰
0
0
سلام اینارو نزارین بد فاز میشیم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *