تب گرمای هوا در کشور‌های جهان/صدور هشدار قرمز دما در اروپا

15:30 - 28 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۴۵۱۲
تب گرمای هوا در کشور‌های جهان/صدور هشدار قرمز دما در اروپا
امواج گرمای جهانی باعث صدور هشدار‌های قرمز در برخی کشور‌های اروپایی، از جمله ایتالیا و اسپانیا شد.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش سازمان جهانی هواشناسی، امواج گرمای جهانی اروپا، آسیا و آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و خطر مرگ و میر ناشی از گرما را افزایش داده است. 

اروپا
اروپا در طول فصل شلوغ گردشگری خود در تابستان با دمای سوزان مواجه است و سازمان جهانی هواشناسی (WMO) هشدار داده است که موج گرما در نیمکره شمالی تشدید خواهد شد.

مرکز هماهنگی واکنش اضطراری اتحادیه اروپا برای افزایش دمای هوا در چندین منطقه از جمله ایتالیا، شمال شرقی اسپانیا، کرواسی، صربستان، جنوب بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو هشدار قرمز صادر کرده است. 

در رم، جایی که دمای آن در روز سه‌شنبه به ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید، گردشگران برای مقابله با گرما به فواره‌ها و حوض‌های شهر پناه بردند.

گرمایش زمین و صدور هشدار قرمز دما در چند کشور اروپایی

در یونان، مقامات به شهروندان ساکن در مناطق نردیک به آتش سوزی جنگلی در منطقه «درونوچوریا»، در شمال آتن گفتند که در پی گسترش آتش سوزی و دود ناشی از آن، در‌ها و پنجره‌ها را ببندند. 

به گفته کارشناسان، این آتش سوزی‌ها خود از نتایج گرمایش زمین است.

آمریکا
شرایط آب و هوایی شدید آمریکایی‌ها را در سراسر این کشور تحت تاثیر قرار داده است. 

از گرمای سوزان در تگزاس و کالیفرنیای جنوبی گرفته تا هوای پر از دود ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی کانادا که به غرب میانه آمریکا رسیده، وضعیت این کشور را رو به وخامت برده است.

هشدار‌های سیل برای شهر‌های ایالت ورمونت، که اخیراً زیر آب رفته بودند وجود دارد، در حالی که انتظار می‌رود طوفان گرمسیری «کالوین» هاوایی را درنوردد. 

شهر «فینیکس» در ایالت آریزونا، با ۱۹ روز متوالی دمای بیش از ۱۱۰ درجه فارنهایت (۴۳ درجه سانتیگراد) رکورد گرما در تاریخ خود را شکست. 

گرمایش زمین و صدور هشدار قرمز دما در چند کشور اروپایی

طبق گفته اداره آب و هوای منطقه‌ای، دمای بالا بین ۱۱۵ فارنهایت و ۱۲۰ فارنهایت (۴۸.۹ درجه سانتیگراد) برای پنج تا هفت روز دیگر ادامه خواهد داشت.

آسیا
آمار‌های ثبت شده می‌گویند که پکن با ۲۷ روز متوالی دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد، رکورد ۲۳ ساله خود را شکست. 

روز یکشنبه، یک شهر دورافتاده حداکثر دمای ۵۲.۲ درجه سانتیگراد (۱۲۶ فارنهایت) را ثبت کرد که رکورد ملی چین، یعنی ۵۰.۳ درجه سانتیگراد (۱۲۲.۵ فارنهایت) را که در سال ۲۰۱۵ نیز ثبت شده بود، شکست.

امواج گرما مکرر، شدیدتر و کشنده‌تر خواهد بود
سرویس تغییرات آب و هوایی «کوپرنیک» اتحادیه اروپا می‌گوید سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ گرم‌ترین تابستان‌های تاریخ این قاره بوده‌اند. 

بالاترین دمای ثبت شده اروپا با ۴۸.۸ درجه سانتیگراد (۱۲۰F) ۲ سال قبل در سیسیل ثبت شد. 

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی، ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای عمدتاً ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، امواج گرما را مکرر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. 

گرمایش زمین و صدور هشدار قرمز دما در چند کشور اروپایی

آن‌ها می‌گویند که دولت‌ها برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی باید میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را به شدت کاهش دهند. 

امواج گرما در تابستان امسال که شاهد افزایش دما به ۱۲۸ درجه فارنهایت (۵۳ درجه سانتیگراد) در دره «دث ولی» کالیفرنیا و بیش از ۵۲ درجه سانتیگراد (۱۲۶ درجه فارنهایت) در شمال غربی چین بود، با آتش سوزی‌های جنگلی از یونان تا کوه‌های آلپ سوئیس و سیل مرگبار در هند و کره جنوبی همزمان شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *