تحولات اوکراین|

آمریکا به دنبال تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین

13:24 - 16 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۱۲۳
آمریکا به دنبال تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین
تصمیم آمریکا برای تامین بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراین با واکنش روسیه مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – مقامات آمریکایی می‌گویند انتظار می‌رود این کشور مهمات خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد؛ اوکراین واشنگتن را تحت فشار قرار داده است تا این مهمات را به کی‌‎یف ارسال کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، احتمالا واشنگتن امروز جمعه اعلام کند که مهمات خوشه‌ای به اوکراین ارائه خواهد کرد؛ سلاحی بحث‌برانگیز که به دلیل احتمال آسیب رساندن یا کشتن غیرنظامیان با ممنوعیت مواجه شده است.

پنتاگون از استفاده از مهمات خوشه‌ای حمایت کرده و ادعا می‌کند که آن‌ها «سلاح‌های قانونی با کاربرد نظامی واضح» هستند.

یک مقام ارشد دولت بایدن به نیویورک تایمز گفت که این کشور نظر خود را در مورد تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین تغییر داده است.

به گزارش واشنگتن پست، مقامات اوکراینی از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه گذشته، از آمریکا درخواست بمب‌های خوشه‌ای کرده‌اند، اگرچه مقامات دولت بایدن و پنتاگون در ابتدا نسبت به استفاده از آن‌ها هشدار دادند.

برخی از مقامات آمریکا از تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین حمایت و استدلال می‌کنند که این مهمات ساخت آمریکا بین ۱.۳ تا ۲.۵ درصد مواقع منفجر نمی‌شوند.

واکنش دیده بان حقوق بشر

دیده بان حقوق بشر از آمریکا خواسته است که این مهمات را به کی‌یف ارسال نکند، در حالی که گزارش‌هایی از دولت بایدن برای گنجاندن این تسلیحات بحث برانگیز در بسته کمک‌های نظامی جدید وجود دارد.

کی‌یف از اعضای کنگره آمریکا خواسته که کاخ سفید را برای تایید ارسال بمب‌های خوشه‌ای تحت فشار قرار دهند.

کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که ارائه مهمات خوشه‌ای به اوکراین تحت بررسی فعال است و مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که انتظار می‌رود دولت بسته کمک تسلیحاتی جدید را که شامل این سلاح‌ها می‌شود، روز جمعه اعلام کند.

دیده بان حقوق بشر با استناد به مصاحبه با بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان، شاهدان و پرسنل اورژانس محلی اعلام کرد، اوکراین سال گذشته راکت‌های مهمات خوشه‌ای را به مناطق تحت کنترل روسیه در شهر «ایزیوم» و نزدیک این شهر در شرق اوکراین شلیک کرد که باعث تلفات بسیاری در بین غیرنظامیان اوکراینی شد.

واکنش نماینده روسیه در سازمان ملل

«واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل، در جریان نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام، انگلیس را متهم کرد که با دعوت از اوکراین برای شرکت در این نشست در حالی که بخشی از برجام نیست، به دنبال برگزاری «نمایش آشکارا سیاسی» است.

نبنزیا همچنین تاکید کرد که «ارسال مهمات خوشه‌ای واشنگتن به کی‌یف گام دیگری به سوی تشدید تنش خواهد بود.»

در همین حال خبرگزاری آلمان گزارش داد: مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا با طرحی ۵۰۰ میلیون یورویی برای افزایش تولید مهمات موافقت کردند.

از سویی دیگر آلمان ارسال بمب‌های خوشه‌ای را به اوکراین رد کرده است؛ وزیر دفاع آلمان گفت: ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین گزینه‌ای برای برلین نیست.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با اشاره به رایزنی‌های روسای جمهور ترکیه و اوکراین گفت: نتایج مذاکرات زلنسکی و اردوغان را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: روسای جمهور روسیه و ترکیه ممکن است به زودی گفت‌وگو کنند.

زلنسکی: مبارزه با روسیه بدون سلاح‌های دوربرد دشوار است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت:برای کی‌یف مبارزه با روسیه بدون تسلیحات دوربرد «دشوار» است و تصمیم برای تامین این سلاح‌ها به اوکراین «تنها به واشنگتن بستگی دارد».

وی گفت: بدون تسلیحات دوربرد، نه تنها انجام یک ماموریت تهاجمی، بلکه انجام یک عملیات دفاعی، صادقانه، دشوار است؛ خیلی سخت است و ما در مورد (تحویل) سامانه‌های دوربرد با آمریکا صحبت می‌کنیم، امروز این موضوع تنها به آن‌ها بستگی دارد.

وی یادآور شد که اوکراین همچنین در حال مذاکره با دیگر متحدان غربی کی‌یف در این زمینه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: روسیه اوکراین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *