روایت خبرنگار میزان از آنچه در دیدار مسئولان کشور با رهبر انقلاب گذشت|

هوادار مردم

16:17 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۱۷۸
هوادار مردم
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار رمضانی با مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، ضمن ترسیم نقشه راه کشور در سال جدید و تبیین اولویت‌ها و الزامات تحقق شعار سال، بر رسیدگی ویژه به مشکلات مردم تاکید کردند.

خبرگزاری میزان- محمد فراهانی؛ «جلسه منحصر به فرد و استثنایی»؛ توصیف رهبر انقلاب از دیدار رمضانی با کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

در این جلسه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سیاست‌ها و اهداف کلی کشور در سال هزار و چهارصد و دو هجری خورشیدی را ترسیم کردند.

هرچند رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود بیانات مهمی را مطرح کردند؛ اما در مشهدالرضا مخاطب، هزاران نفر از مردم پرشور و میلیون‌ها ببینده تلویزیونی و رادیویی بودند و اینجا مسئولان و مدیران ارشد کشور؛ یعنی «مخاطبان بایدها».

رهبر انقلاب در این جلسه مطالبه‌گر بودند و هوادار مردم.

باز هم کلیدی‌ترین محور بیانات آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بهبود وضعیت معیشتی مردم و مهار تورم بود.

پیشتر و در سال‌های قبل از کرونا چند باری توفیق حضور در حسینیه امام خمینی(ره) را داشتم، اما در دوران شیوع کرونا دیدارهای حضوری رهبر انقلاب لغو شد و بعد از آن هم هرچند دیدارها حضوری بود، اما تعداد مهمانان محدود شده بود. اما حالا فرصتی برایم مهیا شده بود تا برای روایت دیدار در این حسینیه حضور یابم.

مردم عادی در همسایگی دیوار به دیوار بالاترین مقام سیاسی کشور

معمولا مجموعه‌های حاکمیتی در دنیا مناطقی منفک از دیگر مناطق شهری و یا مناطق ویژه‌‌ای هستند، اما خانه و مجموعه دفتر رهبر ایران که از آن بعنوان «بیت رهبری» یاد می‌شود، نه تنها در مرکز شهر قرار دارد، بلکه در دیوار به دیوار این مجموعه، شهروندان عادی زندگی می‌کنند و همسایه مهم‌ترین شخصیت کشور هستند.

حتی شاید تصور کنید اینها حتما آدم‌هایی با تیپ‌های خاص هستند، اما آنچه من و چند همکار دیگر که با هم به سمت حسینیه می‌رفتیم، واقعا جالب بود.

وارد محوطه «بیت رهبری» که می‌شوید، باز هم متعجب می‌شوید، ساختمان‌هایی قدیمی با نمای سیمانی قدیمی، هرکس که با شما مواجه می‌شود چنان سلام‌علیک  گرمی می‌کند که انگار مدت‌هاست یکدیگر را می‌شناسید.

معمولا در چنین مکان‌هایی انتظار می‌رود با تدابیر امنیتی سفت و سخت و مامورهایی خشک و خشن مواجه شوید، اما اینجا مامورین مسئول تامین امنیت با روی گشاده و احترام کامل مهمانان را بازرسی می‌کنند؛ تفاوتی هم میان مسئول و مردم عادی وجود ندارد.

قبل از رسیدن به ساختمان اصلی حسینیه امام خمینی، چشمم به دیوارنوشته‌ای به نقل از رهبر انقلاب درخصوص «جهاد تبیین» می‌خورد، موضوعی که به دغدغه ویژه رهبر انقلاب در سال‌های اخیر تبدیل شده و جلسه‌ای نیست که به اهمیت رسانه تاکید نکنند.

خط قرمز بیت رهبری

برای ورود به حسینیه امام خمینی یک خط قرمز خیلی مهم وجود دارد به نام «ماسک».

هیچکس اجازه ورود به مجموعه را بدون ماسک ندارد.

رهبر انقلاب از آغاز شیوع «ویروس منحوس» کرونا، از سخت‌گیرترین افراد در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بودند، حتی در برنامه‌های مناسبتی که تنها ایشان و مداح اهل بیت حضور داشتند، ایشان باز هم ماسک به صورت می‌زدند. بعد از فروکش کردن همه‌گیری، رهبرانقلاب همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند و درحالیکه در بسیاری از مجموعه‌ها و اماکن دیگر کسی ماسک به صورت نمی‌زند، ایشان همچنان مقید به رعایت اصول هستند.

این رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای تمام افرادی که به بیت رفت و آمد می‌کنند نیز الزامی است.

هوادار مردم

در ابتدای ورود به ساختمان به شما ماسک می‌دهند ، حتی اگر بعد از ورود به حسینیه، ماسک خود را بردارید، آنجا هستند افرادی که تذکر می‌دهند؛ حتی مقامات ارشد نظامی را دیدم که تذکر گرفتند.

امروز توانسته بودم با رانت خبرنگاری زودتر از موعد و قبل از رسیدن مهمانان وارد حسینیه شوم و خوب به بررسی گوشه‌وکنار حسینیه بپردازم.

حسینیه امام خمینی، ساده اما زیبا و آرامش‌بخش

حسینیه که محل دیدارهای عمومی رهبر انقلاب است، هرچند زرق و برق ندارد، اما با صفا است و معماری ایرانی-اسلامی در آن چشم‌نوازی می‌کند. رنگ‌هایی که در حسینیه بویژه ترکیبات رنگ آبی که استفاده شده آرامش خاصی را به شما می دهد.

 

پنجره‌‌های بلند سنتی که بخش بالایی آبی رنگ است.

در سراسر حسینیه، دیوارنوشته‌های زیبای «یا فاطمه‌الزهرا» به چشم می‌خورد که آدمی را یاد ارادت ویژه رهبر انقلاب به ام ابیها می‌اندازد.

هوادار مردم

پرچم سرخ یا حسین درست از طبقه دوم و بالای سر مهمانان قرار گرفته است،

 همچنین پارچه نوشته‌ای از امام خمینی(ره) خطاب به مسئولان در حسینیه دیده می شود: « همه کارهای شما در محضر خداست و مسئولید و از شما سوال می‌شود».

هوادار مردم

روبروی جایگاه مهمانان که جایگاه سخنرانی رهبری دیده می‌شود، یک صندلی ساده که در پشت پرده آن یک پرده بزرگ آبی پررنگ دیده می‌شود، قاب عکسی از بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار داده شده است.

در بالای جایگاه نیز که عموما با مناسبت دیدارها تغییر می کند آیه هشتم سوره مومنون نقش بسته بود؛ « وَ الَّذِينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»

«و آنان(مومنان) که به امانت‌ها و عهد و پیمان خود کاملا وفا می‌کنند.»

هوادار مردم

ساعت 15.00 است و دو ساعت مانده به آغاز رسمی مراسم، مسئولان حسینیه در حال انجام تدارکات نهایی مراسم هستند. هرچند زمان زیادی تا آغاز رسمی مراسم مانده ، اما کم کم برخی از مهمانان سر می‌رسند.

ماجرای گلیم‌های آبی حسینیه امام خمینی چیست؟

برخی زودتر می‌آیند تا جای بهتری پیدا کنند و آقا را از نزدیک‌تر ببینند. هرچند صندلی‌هایی هم در حسینیه تعبیه شده است، اما خیلی‌ها ترجیح می‌دهند نشسته پای درس استاد بنشینند. یکی از مهمان‌ها به یکی از مسئولان بیت گفت خدا رو شکر صندلی‌ها برداشته شد و به سبک قدیم می توانیم روی زمین بنشینیم.

واقعا هم نشستن روی زیلوهای ساده و زیبای بیت صفای دیگری دارد.

این بافته‌های آبی رنگی که حسینیه را فرش کرده‌اند، همان زیلوی معروف میبد است.

قبلا یکی از روزنامه‌های کشور گزارش مفصلی درباره این زیلوها نوشته بود.

در بخشی از آن گزارش آمده است: «مشکلاتی که یکی از زیلوبافان قدیمی میبد در سفری که رهبر انقلاب به یزد داشت و در دیدار با نخبگان این شهر، با ایشان مطرح کرد و پرسید: «چرا از تولید زیلو، با این‌که یک فرش ایرانی است، حمایت نمی‌شود؟» پاسخ رهبر معظم انقلاب به این سوال یک جواب ساده بود با هزار پیام: «من که نمی‌توانم اصرار بکنم، ولی من باید یک کار فرهنگی انجام می‌دادم که دادم، تمام حسینیه و منزل خودم را زیلو کردم. انتظار دارم دیگران هم این کار را بکنند».

هوادار مردم

ساعت 16.30 و تقریبا فضای حسینیه در حال تکمیل شدن است، کارگزاران ارشد جمهوری اسلامی ایران از نهادهای مختلف و طیف‌های سیاسی گوناگون، مدیران اجرایی گذشته، مسئولان قضایی و نمایندگان ادوار هم حاضر شده‌اند.

نظامی‌ها هم که لباس‌های خوش‌رنگ و اتوکشیده‌شان آن‌ها را از دیگران متمایز می‌کند، حضور پررنگی دارند؛ از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفته تا امیران سرافراز ارتش انقلابی جمهوری اسلامی ایران.

هوادار مردم

از آنجایی که دیدار رمضانی امسال رهبر انقلاب با کارگزاران با آغاز سال جدید متقارن شده، این جلسه به نوعی به دید و بازدید مسئولان هم تبدیل شده است، سال  نو را تبریک می گویند و دیداری تازه می‌کنند.

هوادار مردم

خبرنگاران صداوسیما هم میکروفن به دست بدنبال مسئولان هستند تا بتوانند گزارشی از مراسم تهیه کنند. سوالاتشان هم بیشتر در محور شعار سال است و اینکه کارگزاران چطور می‌خواهند به کاهش مشکلات مردم و «مهار تورم و رشد تولید» کمک کنند؟

به قول حضرت آقا این جلسات باعث ایجاد همدلی بیشتری میان مسئولان می‌شود، و می‌توان برخی سوء تفاهمات را از بین برد. مسئولین بخش‌های مختلف حضور دارند و می‌شود ذهنیت واحدی را ایجاد کرد.

حدود ساعت 16.45 دقیقه سران قوا همزمان وارد حسینیه می‌شوند و در جایگاهی که برای ایشان، در نظر گرفته شده مستقر می‌شوند. روسای قوای سه‌گانه، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و آقای سیدحسن خمینی در جایگاه ویژه نشسته‌اند.

بلافاصله پس از حضور سران قوا، رهبر معظم انقلاب وارد حسینیه می‌شوند و مورد استقبال مهمانان قرار می‌گیرند.

قاری خوش‌الحان،  سوره قدر و آیاتی از سوره بقره را با صوت زیبا که تحسین حاضران را به همراه دارد تلاوت می‌کند.

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ .

هوادار مردم

پس از قرائت قرآن، رئیس جمهور در جایگاهی که برای سخنرانی وی تعبیه شده قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور متعهد می‌شود به تحقق شعار سال

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، به ارائه گزارشی از عملکرد دولت می‌پردازد.

رئیس جمهور تاکید کرد که دولت خود را موظف به اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب برای «تحول» می‌داند.

رئیس جمهور عنوان کرد مهار تورم و رشد تولید مسئله اصلی دولت در سال جاری خواهد بود.

هوادار مردم

رئیس قوه مجریه وعده کرد که تلاش می‌کند همراه با مهار تورم، از ایجاد رکود در کشور جلوگیری کند.

رئیس جمهور از توفیقات دولت هم در حوزه‌های مختلف گزارش داد.

رهبر انقلاب در جریان صحبت‌های رئیس جمهور نکاتی را یادداشت می‌کنند.

آقای رئیسی تاکید کرد «پیشرفت کشور را به هیچ اراده خارجی گره نزد و دیگر از اینگونه سخنان که پیشرفت کشور متوقف به برجام یا فلان قرارداد است، شنیده نخواهد نشد». حاضران در جلسه از این مواضع رئیس جمهور حمایت کردند.

آیت‌الله رئیسی در پایان گزارش خود که حدود 20 دقیقه به طول انجامید تاکید کرد که «صادق‌الوعد» خواهد بود و دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد با روحیه تحول‌خواهانه متعهد به وعده‌های انتخاباتی خود باشد.

ساعت 17.20 و با پایان انتظارات رهبر انقلاب بیانات خود را آغاز می‌کنند.

رهبر انقلاب در نخستین دیدار خود با کارگزاران کشور در سال نو نکات و توصیه‌های مهمی را به مدیران کردند و درخواست‌های مردم را از مسئولان مطالبه کردند.

استاد فن بیان

رهبر انقلاب همیشه با آمادگی و تسلط کامل بیانات خود را مطرح می‌کنند. بیانات به صورت منسجم و براساس فیش‌هایی که از قبل آماده شده مطرح می‌شوند. مخاطب را به وجد می‌آورند، اطلاعات دقیق می‌دهند، تحلیل‌های موشکافانه می‌کنند، مطالبه می‌کنند، نهیب می‌زنند و شوخی هم میکنند. یک سخنرانی کاملا استاندارد.به قول ما رسانه‌ای‌ها خبرنگارپسند صحبت می‌کنند.

نحوه پرداخت به موضوعات روز داخلی و خارجی نشان از آگاهی کامل ایشان از آنچه در کشور و جهان می‌گذرد دارد.

با آغاز بیانات رهبر انقلاب، یکی از مسئولین کشور که کنار من نشسته بود، گفت «حضرت آقا وقتی صحبت میکنند واقعا آرامش‌بخش است.» 

مردم؛ بزرگ‌ترین دغدغه رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر دائما بر مسئله اقتصاد و رفع دغدغه‌های معیشتی مردم تاکید داشته‌اند و از مسئولان چه در سخنرانی‌های عمومی و چه در جلسات خصوصی در این خصوص مطالبه داشته و بصورت جدی پیگیر مسائل مرتبط با مردم بوده‌اند.

امروز هم مردم مهم‌ترین کلیدواژه‌ای بود که رهبری در بیانات خود خطاب به مسئولین مطرح کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مصاحبه‌ای گفته بود: «بیشترین سفارش ایشان به مسئولین در بخش‌های مختلف نظام و نهادهای ذیربط در زمینه رسیدگی به مردم و رفع گرفتاری‌ها و معیشت و اشتغال مردم است. در کمتر جلسه‌ای هست که ایشان راجع به گرانی‌ها حرفی نزنند و سفارش وضعیت مردم را نکنند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که با دقت به گزارش رئیس جمهور گوش داده بودند، به تمجید از این گزارش پرداختند و ارائه گزارش‌های مستند به افکار عمومی و حتی مسئولین را لازم دانستند.

رهبر انقلاب با شوخی اشاره‌ای هم به بیانات گذشته خود درباره نمایش توانمندی‌های کشور به مسئولین کردند.

رهبرانقلاب در مهرماه 1401 ، دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی فرمودند: «یک روزی یک آقایی گفته بود که ما از لحاظ سلاح در مقابل آمریکا صفریم، میتواند مثلاً با یک ساعت فلان کند؛ من اینجا گفتم که این آقایان را یک تور گردشگری بگذارید بروند صنایع تسلیحاتی ما را ببینند تا از این اشتباه بیرون بیایند.»

« یامَوْلاىَ بِذِکْرِکَ عاشَ قَلْبى وَبِمُناجاتِکَ بَرَّدْتُ اَلَمَ»

حتی در تذکرها و توصیه‌ها مرتبط با ماه رمضان هم رهبر انقلاب به مردم توجه دارند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای بیاناتشان مسئولان را به «ذکرالله» توصیه کردند؛ «مسئولیت بزرگ مسئولان، خدمت به مردم و اداره خوب کشور است که ذکر پروردگار در ادای این وظایف سنگین آثار مثبتی خواهد داشت.»

معروف است که آیت‌الله خامنه‌ای انس بسیاری با ادعیه‌هایی همچون ابوحمزه ثمالی و دعای کمیل دارند.

رهبر انقلاب در منویات امروز خود چندین بار به فرازهایی از این ادعیه‌ها و آیات و روایات مختلف استناد کردند.

ایشان مسئولان را به ذکر فراوان توصیه کردند چرا که ذکر، دل را از غفلت خارج می‌کند و در عمل مسئولان در خدمت به مردم تاثیرگذار است. فرمودند: خدمت به مردم، احسان به مردم و توجه مردم، از آثار و نتایج ذکر است.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران شامل دو بخش بود.

هوادار مردم

رهبری دغدغه‌های مردم را از مسئولین مطالبه می‌کند

بخش اول و مهم به مسائل اقتصادی و مطالبه دغدغه‌های معیشتی مردم از مسئولان اختصاص داشت و بخش دوم به برخی از مسائل جاری جهان و کشور.

تلاش مستمر و پیگیری ویژه سیاست‌ها، ثبات در تصمیمات اقتصادی، مشارکت دادن مردم، پرهیز از حرف و تاکید برعملگرایی،استفاده از نیروی انسانی جوان و خلاق، بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها، جلوگیری از حاشیه‌سازی‌ها، پرهیز از نگاه‌های جناجی از جمله الزامات و شرایط تحقق «مهار تورم و رشد تولید» بودند که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند.

در طول سال‌های گذشته که فشارهای خارجی بر کشور تشدید یافته است و حتی گاهی مسئولان نیز ابراز یاس و ناامیدی کرده‌اند، رهبر انقلاب به عنوان سکاندار انقلاب اسلامی همواره بر امید و «ما می‌توانیم» تاکید کرده‌اند.

امروز هم رهبر انقلاب تاکید کردند که مهار تورم  و رشد تولید قطعا امری شدنی است. به شرط اولویت قرار دادن این مسئله در کشور و همکاری تمام دستگاه‌ها.

یکی از ویژگی‌های رهبر انقلاب پیگیری جدی مطالبات مردم از سوی مسئولان بویژه در جلسات خصوصی است. امروز ایشان نمونه‌ای از این مطالبه‌گری‌ها را بیان کردند.

چند شرکت بزرگ دولتی درخصوص اجرای طرح‌های عمرانی مفید وعده‌هایی داده بودند که رهبر انقلاب، نتیجه کار را از رئیس جمهور پیگیری کردند، اما گزارشی که از سوی دستگاه‌های ذیربط ارائه شده بود، قانع کننده نبوده است.

رهبر انقلاب در این دیدار انتقادهایی را نیز در اجرای برخی از سیاست‌های کشور توسط مسئولین مطرح کردند.

ایشان در رابطه با مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی گلایه کردند که به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نمی شود و اگر در عمل مشارکت‌های مردمی جلب شود رشد تولید قطعی خواهد بود.

بهره‌گیری از نظرات کارشناسی

«جوانان» و استفاده از نیروی نخبه از نکاتی است که رهبر انقلاب در جلسه امروز نیز برای تحقق هدف مهار تورم بر آن تاکید کردند و استفاده از نیروی جوان تحصیل کرده را از الزامات شعار سال دانستند.

ایشان به نامه‌نگاری‌هایی از سوی متخصصان جوان اشاره کردند که در میان این نامه‌ها ایده‌های خیلی خوبی دریافت می‌کنند و به مسئولین ارجاع می‌دهند.

آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر پیگیر یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور شدند. آقای رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود مبارزه با فساد را یکی از اولویت‌های اصلی دولت خود عنوان کرد و «نماینده ویژه رئیس‌ جمهور در امر مبارزه با فساد» هم در نظر گرفت.

رهبر انقلاب امروز مجددا به موضوع مبارزه با اژدهای هفت سر فساد تاکید کردند و آن را کار بسیار دشواری دانستند.

مجلس شورای اسلامی هم امروز مخاطب مطالبات رهبری بود.

اصلاح ساختاری بودجه که هنوز به طور کامل انجام نگرفته است از مطالبات رهبر انقلاب از مجلس بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به مجلسی‌ها تذکر داد که باید از تعهدات مالی که منابع ناپایدار و نامطمئنی دارند صرف نظر کرد.

«دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن که می‌گویند ملاحان سرودی اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی»، بخشی از حکایت گلستان سعدی بود که آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با صرفه‌جویی در نهادهای مختلف در جلسه امروز به آن اشاره کردند.

صرفه‌جویی جدی از جمله در سفرهای بی‌مورد، همایش‌های بی‌فایده و خریدهای بی‌مورد دستگاه‌ها نکاتی بود که رهبر انقلاب در همین زمینه بیان کردند.

در راستای توصیه‌های رهبر انقلاب، کاهش تشریفات در قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته است. سفرهای استانی بدون تشریفات رئیس دستگاه قضا، دستورالعمل «سفر خارجی کارکنان قوه قضاییه و دعوت از مقامات و هیات‌های خارجی» که از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد، از جمله اقداماتی است که برای کاهش هزینه‌های بی‌مورد در قوه قضاییه انجام شده است.

ماجرای دلارهای تلگرامی

یکی از موضوعاتی که اخیرا کشور درگیر آن شده است، موضوعی بود که به «دلار تلگرامی» معروف شد. برخی از کانال‌های تلگرامی در تنش آفرینی روانی در افزایش نرخ دلار نقش ویژه‌ای داشتند و نرخ تعیین می‌کردند. نکته قابل توجه اینجاست که افراد پشت پرده این کانال‌ها در ایران حضور ندارند و از خارج از کشور هدایت می‌شوند.

رهبر انقلاب امروز در بخشی از بیانات خود به این موضوع پرداختند.

ایشان به شرکتهای بزرگ و پُر درآمد دولتی اشاره کردند که از مواد اولیه داخلی برای تولید استفاده می‌کنند اما قیمت محصولات خود را با دلار تلگرامی و قیمت‌های جعلی هدایت‌شده از طرف دشمن تطبیق می‌دهند.

برای کمبودهای ناگهانی برنامه‌ریزی کنید

در سال‌های اخیر یکی از مشکلات اقتصادی کشور، کمبودهای ناگهانی و ایجاد صف‌های طولانی در کشور بوده است؛ از پیاز و سیب‌زمینی گرفته تا مرغ و روغن و تخم مرغ و نتیجه سرگردانی مردم است.

رهبرانقلاب امروز به مسئولان تذکر دادند که این موضوع با « قدرت پیش‌بینی‌پذیری نظام برنامه‌ریزی» باید برطرف شود.

بعد از ترسیم نقشه راه اقتصادی کشور در سال جدید،حالا نوبت به تحلیل‌های بین‌المللی، سیاسی و اجتماعی رهبر انقلاب رسید؛ موضوعات مهمی که خیلی‌ها منتظر مواضع ایشان درخصوص آنها هستند.

رهبر انقلاب تاکید کردند که قدرت دشمنان انقلاب اسلامی در حال ضعیف شدن هست و برای تحلیل خود مصداق آوردند.

تشدید دو قطبی در آمریکا، عدم توانایی آمریکا در حل مشکلات رژیم اسرائیل، اختلافات میان آمریکا و اروپا در جنگ اکراین، عدم موفقیت در سرنگونی دولت ونزوئلا، به روی کار آمدن دولت‌های مخالف آمریکا در آمریکای لاتین، کسری بودجه 3 تریلیارد دلاری و ضعیف شدن دلار از جمله دلایل ضعف آمریکا بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

رهبرانقلاب مجدد تاکید کردند که جهان در حال تغییرات سیاسی مهمی است و  ما باید در سیاست خارجی ابتکارات و تحرکات خود را افزایش دهیم.

مقایسه روسای جمهور آمریکا و خنده حضار

رهبر انقلاب یک کنایه طعنه آمیز هم به روسای جمهور آمریکا زد که با خنده حاضران همراه شد.

«آمریکای اوباما از آمریکای بوش ضعیف تر بود، ترامپ از اوباما ضعیف‌تر و این یکی از ترامپ هم ضعیف‌تر بود.»

روسای جمهور آمریکا در سال‌های اخیر تبدیل به سوژه‌های طنز رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی شده‌اند، رئیس جمهور پیشین آمریکا که به «ترامپ دیوانه» مشهور بود و با تصمیمات و ژست‌های عجیب خود سوژه شده بود و رئیس جمهور کنونی آمریکا که دچار فراموشی است و نام کشورها را هم اشتباه استفاده می‌کند.

رهبرانقلاب اشاره تلویحی به بهبود روابط ایران و برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات کردند که برخلاف سیاست‌های آمریکا برای اتحاد کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی علیه ایران بود.

طرح هایی مانند «پیمان ابراهیم» از جمله طرح های آمریکایی-اسرائیلی بود که با بهبود روابط ایران و کشورهای عربی منطقه به گفته کارشناسان ناقوس مرگ آن به صدا در آمده است.

رهبر انقلاب اشاره‌ای هم به اتفاقات اخیر در سرزمین‌های اشغالی کردند.

به گفته رهبر انقلاب رژیم صهیونیستی دچار گرفتاری هولناک بی‌سابقه‌ای شده است.

دوقطبی شدید در سرزمین‌های اشغالی، اختلافات فاحش حزبی، اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی، خروج میلیونی یهودیان از اراضی اشغالی از جمله عوامل ضعف شدید رژیم صهیونیستی بود که آیت‌الله خامنه‌ای به آن‌ها اشاره کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود به افزایش قدرت چندده برابری نیروهای مقاومت اشاره کردند که برای مثال در یک روز 27 عملیات علیه رژیم صهیونیستی توسط نیروهای مقاومت فلسطینی صورت گرفته است.

«با چهار تا موشک زدن این موضوعات جبران نمی‌شود.» این طعنه تمسخرآمیز رهبر انقلاب به تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای به حاشیه راندن گرفتاری‌های هولناک خود بود.

صهیونیست‌ها برای رفتن عجله دارند

رهبر انقلاب همچنین به اظهار نظرهای مقامات مختلف رژیم صهیونیستی درباره خطر فروپاشی رژیم اشاره کردند.

اخیرا اسحاق هرتزوگ، رئیس‌رژيم اسرائیل اوضاع مناطق اشغالی را بسیار پرخطر توصيف كرد و گفته است «خطر فروپاشی جدی است.»

همچنین، رئیس سابق موساد هشدار داده و گفته است «ما در یک وضعیت فاجعه‌آمیز به سر می‌بریم، برای فروپاشی اسرائیل دیگر نیازی به ایران نیست، خودمان داریم این کار را می‌کنیم.»

رهبر انقلاب مجددا با کنایه دیگری  گفتند: ما گفته بودیم ۲۵ سال دیگر را نمی‌بینند اما گویا خودشان عجله دارند و زودتر می‌خواهند بروند.

بیانات رهبر انقلاب با خنده و تکبیر حاضران در جلسه همراه شد.

رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم در شهریور سال 94 که پس از پایان مذاکرات هسته‌ای بود در پاسخ به زیاده‌گویی سران رژیم صهیونیستی فرمودند: «بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا ۲۵ سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از ۲۵ سال فکرش را میکنیم. بنده در جواب عرض میکنم اوّلاً شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا ۲۵ سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت؛ ثانیاً در همین مدّت هم روحیّه‌ی اسلامیِ مبارز و حماسی و جهادی، یک لحظه صهیونیست‌ها را راحت نخواهد گذاشت؛ این را بدانند.

افشاگر حقوق بشر غربی

خبرگزاری میزان سال گذشته بخش ویژه‌ای راه‌اندازی کرد با عنوان سرویس حقوق بشر که ایده اصلی ایجاد این سرویس توصیه‌های رهبر انقلاب در رابطه با افشاگری حقوق بشر غربی بود.

ایشان همواره تاکید کرده‌اند «در زمینه‌ حقوق بشر، ما دفاع نباید بکنیم، ما باید حمله کنیم! این کسانی که این‌همه جنایت کرده‌اند، ما حرف داریم در زمینه‌ی حقوق بشر، ما ادّعا داریم علیه مدّعیان دروغ‌گو و وقیح حقوق بشر»

رهبر انقلاب امروز اشاره‌ای هم داشتند به اغتشاشات پاییز سال گذشته که با حمایت کشورهای غربی به بهانه حقوق زنان ایجاد شد.

رهبر انقلاب به آزادی‌ها و فعالیت‌های گسترده زنان در عرصه‌های مختلف در ایران اشاره کردند و به چند نمونه از نقض حقوق زنان در کشورهای غربی پرداختند.

رهبری همواره یکی از بزرگ‌ترین افشاکننده‌کنندگان حقوق بشر غربی بوده‌اند و در جلسات مختلف به ذکر نمونه‌های زیادی از نقض حقوق بشر در این کشورها پرداخته‌اند.

ایشان در در بیانات اخیرشان نمونه‌های متعددی از نقض حقوق زنان در آمریکا و کشورهای غربی را مثال زدند.

یکی از این موارد، ماجرای قتل یک زن محجبه مسلمان در دادگاه در یکی کشورهای اروپایی بود.

مروه شربینی زنی بود که در دادگاهی در آلمان در سال 2009 با هفده ضربه چاقو به شهادت رسید.

 ضارب شخصی بود که شربینی از او به اتهام اهانت به دلیل پوشیدن حجاب شکایت کرده بود.

دشمنان در پشت قضیه کشف حجاب هستند

شاید پرواکنش ترین بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران که خیلی‌ها منتظر واکنش ایشان به این مسئله بودند مسئله حجاب بود که اخیرا به یکی از مسائل حاشیه ای روز کشور تبدیل شده است.

نوع پردازش رهبر انقلاب به این موضوع نیز آموزنده بود.

رهبرانقلاب عنوان کردند « مسئله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی.

ایشان همچنین کشف حجاب را هم حرام شرعی توصیف کردند هم حرام سیاسی.

رهبر انقلاب دشمن را پشت این موضوع دانستند و برخوردهای بی ضابطه و بی‌قاعده در این زمینه را نیزنهی کردند و تاکید کردند که باید در این خصوص یک برنامه دقیق و حساب شده داشت.

انتخابات نیز یکی از مهم ترین موضوعاتی بوده است که رهبر انقلاب همواره بر آن به عنوان ابزار مهم دموکراسی در کشور تاکید داشته‌اند.

امسال نیز در اسفند ماه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

ایشان در نکته‌ای کوتاه از مسئولان انتخابات کشور خواستند از همین حالا برای راهبرد چهارگانه مشارکت،سلامت، امنیت و رقابت در انتخابات برنامه‌ریزی کنند.

آخرین توصیه رهبر انقلاب، مهم‌ترین محور بیانات ایشان برای ما اهالی رسانه بود.

ایشان برای چندمین بار متوالی بر اهمیت رسانه تاکید کردند و از اصحاب رسانه بویژه مسئولان صداوسیما خواستند تا سیاه‌نمایی‌ها، تخریب‌ها و توطئه‌های دشمن علیه اقتدار کشور که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، افشا شود.

بیانات رهبر انقلاب در دیدار رمضانی کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، بیش از یک ساعت به طول انجامید و حاوی نکات فراوانی بود؛ اما مهم‌ترین نکته‌ای که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولان مطالبه کردند، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دعای پایانی بیانات خود، باز هم مردم را مد نظر قرار دادند و از خداوند توفیق خدمت به مردم را خواستار شدند.

پروردگارا! توفیق کار خیر و احسان به مردم، به همه‌ی ما عنایت بفرما..

هوادار مردم

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *