نرخ تضمینی گندم مورد قبول کشاورز نیست/ رقم اعلامی هزینه‌های تولید را جبران نمی‌کند

10:46 - 03 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۰۰۱۵
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
با گذشت دوماه از سال زراعی جدید سرانجام نرخ تضمینی گندم با رقم هزار و ۴۷۰ تومان اعلام شد که حدود ۱۳۰ تومان کمتر از رقم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با گذشت بیش از ۲ ماه از آغاز سال زراعی جدید، بالاخره شورای اقتصاد نرخ تضمینی انواع محصولات کشاورزی و در صدر آن گندم را اعلام کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که نرخ هر کیلو گندم معمولی هزار و ۴۷۰ تومان و نرخ خرید گندم دوروم هزار و ۵۰۲ تومان اعلام شده است.

نرخ خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری بر اساس تصویب شورای اقتصادی به شرح زیر است.

نرخ تضمینی گندم مورد قبول کشاورز نیست/ رقم اعلامی هزینه‌های تولید را برطرف نمی‌کند

رقم اعلامی از سوی شورای اقتصاد برای خرید گندم درحالی اعلام شد که پیش از این وزارت جهاد کشاورزی نرخ پیشنهادی خود را با برآورد هزینه‌های تولید حدود هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده بود.

در همین راستا علیقلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران ایران در خصوص رقم اعلامی شورای اقتصاد در بحث خرید تضمینی گندم گفت: رقم اعلامی مورد قبول کشاورزان نیست و با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید این رقم نمی‌تواند نیاز آن‌ها را برطرف کند.

وی افزود: نرخ اعلامی باید به گونه‌ای اعلام شود که کشاورز برای تولید انگیزه داشته باشد که در این زمینه نمایندگان مجلس و تشکل‌ها برای تغییر نرخ اعلامی در تلاش هستند.

رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران با بیان اینکه رقم اعلامی مبنایی نداشته عنوان کرد: نرخ تضمینی گندم نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰.۴ درصدی اعلام شده که با هزینه‌های تولید گندم کاران همخوانی ندارد.

ایمانی در ادامه خاطرنشان کرد: رقم اعلامی باید به رقم پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر نزدیک شود یا طبق قانون خرید تضمینی با نرخ تورم پیش رود، اما بدون توجه به این دو مورد اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقی نبودن نرخ تضمینی گندم خطر جدی در بحث افزایش قاچاق گندم خواهد بود افزود: طبیعی است که اگر رقم پیشنهادی اعلامی برای کشاورز انگیزه‌ای ایجاد نکند بحث قاچاق گندم پررنگ می‌شود.

با این تفاسیر نرخ اعلامی شورای اقتصاد مورد قبول بسیاری از کشاورزان نیست و انتظار می‌رود نمایندگان مجلس و تشکل‌ها با استفاده از ابزار‌های قانونی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با تورم سال جاری تلاش کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *