سالیانه ۴۰۰ هزار سرباز داریم که ۴۹ درصد آن‌ها داری مدارج علمی و تحصیلات بالا هستند

11:20 - 28 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۸۷۶۳
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه ما سالیانه ۴۰۰ هزار سرباز داریم که ۴۹ درصد آن‌ها داری مدارج علمی و تحصیلات بالا هستند، گفت: هدف ما در قرارگاه مهار‌ت‌آموزی کارکنان وظیفه، غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری سرباز است.

سالیانه ۴۰۰ هزار سرباز داریم که ۴۹ درصد آن‌ها داری مدارج علمی و تحصیلات بالا هستندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سردار «مهدی فرحی» در نشست خبری رونمایی از سامانه «سرباز ماهر» با بیان اینکه ما سالیانه ۴۰۰ هزار سرباز داریم که ۴۹ درصد آن‌ها داری مدارج عملی و تحصیلات بالا هستند، گفت: هدف ما در قرارگاه مهار‌ت‌آموزی کارکنان وظیفه، غنی‌سازی و ارتقای بهره‌وری سرباز است.

فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: کمیت و کیفیت سربازی و پیوستگی و گستره آن به قدری گسترده شده است که سرباز یک ثروت عمومی و سرمایه ملی محسوب می‌شود.

ین مقام ارشد ستادکل بیان داشت: در خرداد ۹۶ قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه بر این اساس تشکیل شد؛ وظیفه این قرارگاه غنی‌سازی و ارتقاء بهره‌وری سربازان در طول مدت سربازی است تا بتوان زمینه اشتغال سربازان را بعد از خدمت سربازی فراهم ساخت.

وی به محدودیت‌های مدت زمان سربازی پرداخت و گفت: ۲۱ ماه، زمان مناسبی برای این کار نیست چرا که مشغله در زمان خدمت و همچنین نیاز به سرباز در طول ۲۱ ماه فرصت کافی را در حیطه مهارت‌آ‌موزی به سربازان نمی‌دهد؛ بنابراین در این خصوص جمع‌بندی کردیم تا بتوانیم زمان بیشتری را برای توسعه مهارت قائل شویم.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح اعلام کرد: در این راستا بر آن شدیم تا قبل از زمان سربازی برای فرزندان ذکور ۱۵ سال به بالا که هنوز وارد خدمت سربازی نشده‌اند شرایطی را ایجاد کنیم تا به طور اختیاری و براساس علاقمندی‌شان از فرصت استفاده کرده و برای ورود به عرصه سربازی آماده شوند.

سردار فرحی تصریح کرد: در همین راستا از فضای مجازی استفاده کرده و سامانه‌ای را در عرصه ملی طراحی و گسترش دادیم تا علاقمندانی که تحت قیومیت نیرو‌های مسلح نبوده، اما علاقه‌مند هستند بتوانند از ظرفیت‌های سامانه بهره ورند.

سردار فرحی شرایط عضویت در این سامانه را داشتن تلفن همراه و اعلام کد ملی در سامانه عنوان و بیان داشت: این سامانه فقط برای جوانان ذکور بالای ۱۵ سال بوده و قبل از خدمت سربازی است.

وی گفت: بعد از ورود جوانان به این سامانه بر درج ۴۰ تا ۵۰ پارامتر اطلاعات که شامل مشخصات فردی، مهارت و مدارکی است که این جوان دارد عملا نوجوان عضو این سامانه می‌شوند و سامانه نیز در یک رفتار تعاملی یکسری مهارت‌ها را به فرد معرفی می‌کند.

سردار فرحی اعلام کرد: مهارت‌هایی که به این جوانان معرفی می‌شود در گام اول مورد نیاز نیرو‌های مسلح است؛ در گام دوم کشش بازار است و در گام سوم بنا بر طرح تکاپو به شرایط اقلیمی محل سکونت فرد بستگی دراد.

وی گفت: درنهایت و با تجمیع تمام بررسی‌ها، ۳ تا ۵ مهارت با توجه به مشخصات فرد، مهارت و علاقمندی‌اش به وی پینشهاد می‌شود، مهارت‌هایی که شانس ا. شتغال و موفقیت فرد در آن بیشتر است.

سردار فرحی به ویژگی‌های سامانه سرباز ماهر پرداخت و گفت: عضویت جوانان در این سامانه و بهره‌گیری آنها، مشاوره‌ها و کسب امتیازات در مراحل بعدی در غربالگری اولیه سربازان مثمرثمر خواهد بود چرا که انتخاب سربازان متناسب با نیرو‌های مسلح و استفاده حداکثری از مهارت آن‌ها امکان‌پذیر می‌شود و شرایطی مهیا می‌شود که سربازان در طول دو سال سربازی نیز مهارت‌ورزی کرده و با داشتن سابقه کار بتوانند به راحتی وارد بازار اشتغال شوند.

وی به همکاری ۱۶ وزارتخانه و ۱۴ نهاد در این زمینه پرداخت و گفت: در راستای مهارت‌آموزی و اعطای گواهینامه‌های مناسب این همکاری‌ها صورت گرفته است.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح اعلام کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علمی کاربردی و ایرانسل با سامانه‌های دانا و لنز بیشترین نقش را در این زمینه داشته‌اند.

سردار فرحی راه‌های ارتباطی با این سامانه را استفاده از اپلیکیشن و پیام‌رسان‌های موبایلی دانست و گفت: بنا داریم سامانه را به سمت پس از خدمت یعنی اشتغال و شرایط زمینه‌سازی اشتغال نیز سوق دهیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *