سه سناریو برای مواجهه با قتل خاشقجی در محافل تحلیلی

8:28 - 25 مهر 1397
کد خبر: ۴۶۰۳۷۶
دسته بندی: سیاست
سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن گفت: مهمترین آسیب درصورت قتل یا ربایش خاشقجی برای عربستان، متهم شدن به تروریسم دولتی است که سعودی‌ها، راه سخت و پرهزینه‌ای رابرای خروج از این بحران باید طی کنند.
عربستاناحمد دستمالچیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره به حاشیه‌های قتل خاشقجی و اثرات آن روی اعتبار بین المللی عربستان، بیان داشت: پرونده قتل خاشقچی، به‌شدت به اعتبار و حیثیت عربستان سعودی در عرصه سیاسی و بین المللی آسیب وارد کرده است.

وی ادامه داد: مهمترین آسیب درصورت قتل یا ربایش خاشقجی برای عربستان، متهم شدن به تروریسم دولتی است که سعودی‌ها، راه سخت و پرهزینه‌ای رابرای خروج از این بحران باید طی کنند.

وی با بیان اینکه سه سناریو برای مواجهه با قتل خاشقجی در محافل تحلیلی مطرح است، افزود: سناریو اول  همان که ترامپ مطرح کرد. قضیه قتل را طوری جلوه دهند که گویی نیرو‌های خودسر در داخل کنسولگری عربستان، او را ربوده اند و سرنوشت خاشقجی نامعلوم شده است. البته این راه حل حماقت آمیز است، زیرا او در داخل کنسولگری کشته شده است و نافی مسئولیت عربستان در این موضشوع نخواهد بود..

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن اظهار داشت: ربایش خاشقجی از سوی نیروهای خودسر را، آمریکا برای اینکه به این موضوع سامان ببخشد، مطرح کرده که هزینه سنگین اعتباری و حیثیتی برای شان خواهد داشت، زیرا خاشقجی یک ستون نویس در روزنامه واشنگتن پست بوده  و اخبار مبنی بر قطعه قطعه شدن او، افکار عمومی را جریحه دار کرده است.

دستمالچیان یاد آور شد: سناریوی دیگر اینکه با مشارکت ترکیه، آمریکا و عربستان یک معامله‌ای صورت بگیرد که هر کسی سهم خود را ببرد. آمریکا قرارداد‌های خود را ادامه دهد و بیش از گذشته از عربستان باج خواهی کند. ترکیه هم به سهم معامله دلاری خود برسد و عربستان هم از این مخمصه نجات یابد.
 
سفیر پیشین ایران در لبنان و اردن گفت: بحران قتل خاشقجی، حتما برای ترکیه  هزینه ساز خواهد بود زیرا در خاک تحت حاکمیت‌شان صورت گرفته است و آنها نمی‌توانند از مسئولیت خود شانه خالی کنند.

وی در عین حال اضافه کرد: سناریوی سوم  هم مبنی بر کناره گیری بن سلمان از قدرت است، یا اینکه قدرت بن سلمان را بسیار محدود کند.

دستمالچیان خاطرنشان کرد: با اجرای هرکدام از سناریوهای فوق، عربستان تضعیف شده وبی ثبات و ناآرام می‌شود. توازن قدرت در عربستان بیش از گذشته به هم خورده، زیرا شاهزاده‌ها بیش از گذشته به‌خاطر هزینه‌های بالای ولیعهد شکایت دارند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *