رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تئاتر نیاز به حمایت دارد/ به تئاتر، خودمان و مردم علاقه‌مند به تئاتر ظلم نکنیم/ تشکیل اتحادیه تئاتر جهان اسلام در جشنواره چهل و یکم فجر

18:09 - 27 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۹۲۶۶
نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز سه‌شنبه ۲۷ دی با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، دبیر جشنواره و دیگر مسئولان این رویداد در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میزان، در ابتدای این نشست که با حضور کوروش زارعی دبیر این دوره و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندانی همچون نصراله قادری و هوشنگ توکلی برگزار شد، تیزری از روند فعالیت دبیرخانه رویداد امسال پخش شد.

پس از آن هوشنگ توکلی هنرمند با سابقه تئاتر گفت: قبل از کرونا گزارشی را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم  که در جهت حمایت از هنرمندان بود و اعلام کردیم سالانه یک میلیون فارغ‌التحصیل در عرصه تئاتر داریم که این رقم شگفت‌انگیز است. این گزارش پنهان مانده و علیرغم تأکید رهبری در این باره صحبت نشده است. مقام معظم رهبری در آن جلسه که با ایشان دیدار داشتیم، گفتند راجع به قضیه حمایت‌ها صحبت شود، اما این اتفاق به دلایلی رخ نداد و حال آن را اینجا مطرح می‌کنم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه آقای زارعی در جریان فعالیت‌های جوانان هستند و تئاتری‌های نسل‌های جدید را می‌شناسند. در انتخاب آقای رئیسی به ریاست جمهوری شاهد حضور و فعالیت جوانان در عرصه بودیم. وقتی هم کوروش زارعی دبیر جشنواره شد خیلی خوشحال شدم.

توکلی افزود: امسال جشنواره خیلی پر بار است. شنیدم که پنج استان اصلی با جشنواره بیشترین همکاری را داشته‌اند و این جای خوشحالی دارد.

اعدام علیرضا اکبری گشایشی در حوزه دیدگاه‌های نظام ایجاد کرد

توکلی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر و همچنین اعدام علیرضا اکبری به‌عنوان یک جاسوس گفت: من سیاسی نیستم اما عمری بقیه را دیده‌ام و طی این چهل و چهار سال شاهد اتفاقاتی بوده‌ام. این اقدام گشایشی در حوزه دیدگاه‌های نظام ایجاد کرد. در عرصه فرهنگ و هنر هم از این جاسوس‌ها داریم که مطمئنا مورد رصد نیروهای امنیتی هستند.

وی یادآور شد: بحران‌های داخلی روابط انسانی ما را نسبت به کشور و امنیت به خطر می‌اندازد و ما باید به این موضوع توجه داشت باشیم. طی این چهل سال، از دهه شصت به بعد در دوران انقلاب کارهای زیادی در حوزه هنر و تئاتر انجام شده است. هنرمندان باید وظایف خود را انجام دهند و مخاطب تصمیم می‌گیرد که به تماشای آثار بنشینند. این تحریم‌های بچه‌گانه و احمقانه و اهانت‌هایی که به هنرمندان می‌شود رفتارهای آنارشیستی است.

توکلی ادامه داد: به هرحال چراغ هنر را باید روشن نگه داشت و خیلی خوشحالم که در این سن شاهد برگزاری جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر هستم که پر بار است.

توکلی بیان کرد: آرزوی ما بود که در سینما و تئاتر با کشورهای همسایه و هم‌فکر باشیم و وارد تعامل شویم، اما همیشه سنگ می‌انداختند. دوره‌های قبل وقتی در این باره سوال می‌کردم، جواب‌های نامربوط می‌شنیدم و حال این تعامل که باید رخ داده است. حال می‌توان گفت جشنواره تئاتر فجر از دیوار غرب‌گرایی عبور کرده و حال میزبان کشورهای همسایه‌ایم که با ما هم‌دغدغه هستند.

وی تأکید کرد: هنرمندان ما مثل باقی مردم در فقر زندگی می‌کنند ولی اگر دغدغه مالی این عزیزان برطرف نشود و مورد حمایت مسئولان قرار نگیرند احتمال آن هست که فعالیت آن‌ها به انحراف کشیده شود.

در ادامه کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی نیز گفت: آقای کوروش زارعی و دبیرخانه جشنواره و همچنین هنرمندان تلاش کردند تا این جشنواره پر بار برگزار شود و در توسعه تئاتر تأثیرگذار باشد. نیاز به حمایت از تئاتر هست و اگر این حمایت نشود اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی افزود:  از رسانه‌ها می‌خواهیم یار دوازدهم و کنار ما باشند؛ چراکه شرایط بسیار سخت است، سعی این بوده جشنواره خوب برگزار شود.

پس از آن دو پوستر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با طراحی محمد اسفندیاری و حسن موسی‌زاده رونمایی شد.

بعد از مراسم رونمایی پوسترهای جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، نشست رسانه‌ای جشنواره با حضور کوروش زارعی و مدیران بخش‌های مختلف ادامه یافت.

در ابتدا کوروش زارعی دبیر جشنواره گفت: جشنواه روز شنبه رسما شروع می‌شود. همراه با افتتاحیه جشنواره مراسم اختتامیه رادیوتئاتر و نمایشنامه‌نویسی و پژوهش جشنواره برگزار می‌شود و از علی سلیمانی و سعید تشکری نیز تجلیل به عمل می‌آید. اجراها از عصر روز شنبه شروع می‌شود و تا 11 بهمن‌ماه ادامه دارد.

اتحادیه تئاتر جهان اسلام تشکیل می‌شود

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره اتحادیه تئاتر جهان اسلام را تشکیل داده‌ایم. می‌خواستیم سمینار را در خوزستان به همراه چند اجرا به زبان عربی برگزار کنیم، اما به دلیل شرایط مالی این امر میسر نشد و در تهران برگزار می‌شود. ان‌شاءالله دبیر سال آینده این بخش را در خوزستان برگزار کند.

زارعی در ادامه گفت: امسال سال چهره‌های درخشان و جوان است استعدادهای زیادی به تئاتر معرفی‌می‌شوند. هشتاد درصد آثار حضور یافته در جشنواره امسال استانی هستند و بیست درصدبه تهران تعلق دارند امسال سال درخشش شهرستان‌هاست.

وی اعلام کرد: ۳۷ اثر در بخش مسابقه بزرگ ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین‌الملل، ۳۱ اثر در بخش خیابانی و ۲ اثر در بخش ویژه حضور دارند.

سپس داریوش نصیری مدیر بخش خیابانی، حسن رونده مدیر بخش استان‌ها، ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی، امین رهبر مدیر بخش رادیوتئاتر، مرتضی منصوری مدیر بخش بین‌الملل، صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش، سید مصطفی موتورچی معاون دبیر جشنواره، افشین ناظری دبیر اجرایی جشنواره، نصراله قادری مشاور عالی دبیر، مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی جشنواره به ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف جشنواره چهل و یکم پرداختند.

بیشترین آثار خیابانی از تهران و کرمانشاه

نصیری مسئول بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر گفت: من از دهم آذرماه به تیم برگزاری اضافه شدم. درباره آمار آثار شرکت کرده هم باید بگویم در بخش تئاتر خیابانی 115 اثر از سراسر ایران داشتیم که تهران و کرمانشاه بیشترین آثار را داشتند.

وی افزود: طی ارزیابی‌ها 40 اثر از 27 شهر بالا آمدند و 21 اثر به بخش نهایی رسید. از بین چند جشنواره و جشنواره ایثار هم که اختتامیه آن بزودی برگزار می‌شود، آثاری را در بخش تئاتر خیابانی خواهیم داشت. از جشنواره سودای عشق هم اثر خواهیم داشت. تعداد کارگردانان مرد ۲۳ نفر و خانم‌ها هفت نفر هستند که با این حساب یک سوم کارگردان‌های امسال بانوان هستند. تعداد شهرهای شرکت‌کننده در بخش خیابانی هم 25 شهر است.

نصیری در پایان گفت: آثار خیابانی از اول بهمن تا دهم در پهنه رودکی اجرا خواهند داشت.

بیشترین مخاطبان جشنواره منطقه‌ای از فارس و خراسان رضوی

در ادامه حسن رونده مسئول امور استان‌های مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد به ارائه آماری پرداخت و گفت: امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی برای برگزاری جشنواره تئاتر امسال، فراخوانش را اسفند ماه سال گذشته منتشر کرد و در ادامه 34 جشنواره استانی برگزار کردیم. از آن زمان تاکنون 763 اثر به ما رسید و 550 اثر انتخاب شدند و از بین آن‌ها ۲۶۰ اثر به دور نهایی جشنواره راه یافتند.

وی افزود: از بین ۲۶۰ اثر ۶۷ اثر به جشنواره منطقه‌ای رسیدند. در مجموع ۳۸۲۶ هنرمند شرکت‌کننده داشتیم. ۳۶هزار و ۸۲۰ مخاطب هم از جشنواره‌های استانی دیدن کرده‌اند. در نهایت هم ۶۷ اثر به جشنواره منطقه‌ای رفتند. ۲۱۹ هنرمند در کرمانشاه و ۱۹۹ نفر هم در فارس بیشترین آثار ارسالی را داشته‌اند. ۱۳هزار و ۹۵۰ مخاطب از چهار منطقه دیدن کردند.

رونده در پایان گفت: استان‌های فارس و خراسان رضوی بیشترین مخاطبان را داشته‌اند.

تعداد آثار نمایشی حیرت‌انگیز بود

در ادامه ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایش‌نویسی جشنواره تئاتر فجر امسال گفت: بخش نمایش‌نویسی کمی فراتر از انتظارم بود و آمار موجب حیرت شد. ۳۲۰ نمایش ثبت شده دریافت کردیم که از همه استان‌ها بودند. فردی داشتم که هفت نمایش داشت و چند نفر با دو یا چند اثر و باقی تک اثر بودند.

آقاخانی گفت: داوری بسیار پیچیده‌ای از قلم‌های نوجو داشتیم و برخی هم وفادار به قواعد کلاسیک بودند که در نوع خود مورد توجه است.

او گفت: به تک تک دوستانی که در جشنواره شرکت کرده‌اند تبریک می‌گویم و از حضورشان تشکر می‌کنم.

آقاخانی در پایان گفت: اگر برای این همه استعداد و تنوع در حوزه درام فکری جدی نشود، استعدادهای زیادی را از دست خواهیم داد.

مازندران با هشت اثر بیشترین کار را در رادیوتئاتر داشت

در ادامه رهبر مدیر بخش رادیو تئاتر گفت: ۸۳ اثر ارسال شد که ۱۱ اثر پذیرفته شدند. دو اثر از جشنواره مقاومت داشتیم و در میان ۸۳ اثر پنج اثر از تهران و باقی از استان‌های دیگر بودند. استان مازندران با هشت اثر بیشترین کارها را داشته است.

هشت اثر در مرحله نهایی بخش بین‌الملل

سپس منصوری مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر گفت: از بدو انتشار فراخوان ۱۸۰ اثر از ۴۶ کشور داشتیم که ۴۵ اثر انتخاب شدند و در نهایت هشت اثر به مرحله نهایی راه یافتند. برزیل یک نمایش، روسیه و اسپانیا هم هر کدام با یک اثر، عراق با دو نمایش در جشنواره امسال حضور دارند.

او گفت: ۱۴۶ هنرمند در بخش بین‌الملل داریم و ۳۴ میهمان خواهیم داشت که از مدیران کشورها هستند و چند ورکشاپ هم خواهیم داشت.

دستاورد بخش پژوهش جشنواره سه کتاب است

در ادامه مراسم صادق رشیدی مدیر بخش پژوهش گفت: بخش پژوهش همیشه بخشی از جشنواره بوده و تزیینی نیست. از زمان اعلام فراخوان 30 مقاله دریافت کردیم که هشت اثر برگزیده شده‌اند و با یک اثر دیگر 9 اثر خواهیم داشت. دو کتاب ترجمه شده هم داریم.

رشیدی در ادامه توضیح داد: دستاورد جشنواره سه کتاب است که توزیع خواهد شد. نمایشنامه هم داریم که در قالب مجموعه منتشر می‌شود. روز هفتم و هشتم جشنواره نیز سمینار علمی خواهیم داشت.

فعالیت در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود

نصراله قادری مشاور عالی دبیر جشنواره تصریح کرد: حضور و فعالیت در جشنواره چهل و یکم راه رفتن روی میدان مین بود. به هر حال جشنواره مشکلات خاص خودش را دارد و اوضاع فعلی مشکلات دیگری را رقم زده است. همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند سعی‌شان روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر است. گروهی معتقدند از جشنواره استقبال نشده اما آمار قابل دسترسی و رؤیت است.

نباید مردم را از تئاتر محروم کنیم

سپس زارعی نیز تصریح کرد: خالصانه از تمام کسانی که علیرغم تخریب، تهدید و ناسزاها آثارشان را در جشنواره‌های استانی و فجر ارائه دادند. اینها عاشقانه ایستادند و چراغ تئاتر را روشن نگه داشتند. مردم ما تئاتر را دوست دارند و ما نباید مردم را محروم از تئاتر کنیم. برخی دوستان تئاتر را تحریم کردند ولی تئاتر هیچگاه متوقف نمی‌شود، این دوستان هم خودشان را از مردم و هم مردم را از آثارشان محروم می‌کنند. مگر باقی مشاغل تعطیل هستند که تئاتر تعطیل شود. چرا افرادی که علاوه بر فعالیت در تئاتر در ادارات دولتی و حکومتی فعالیت می‌کنند، تئاتر را تحریم می‌کنند ولی سر کار خود می‌روند؟ به تئاتر، خودمان و مردم علاقه‌مند به تئاتر ظلم نکنیم.

در ادامه این نشست ‌یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی جشنواره درباره برنامه تبلیغات محیطی جشنواره چهل و یکم گفت: با سازمان زیباسازی شهرداری تهران هماهنگ شده تا پوستر جشنواره در سطح شهر نصب شود. همچنین بنرهای جشنواره نیز در ایستگاه‌های مترو نصب می‌شوند.

زارعی در این باره افزود: از ۷ دی «رادیو جشنواره» در رادیو نمایش به پخش برنامه درباره جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای تئاتر فجر پرداخته و تا انتهای جشنواره نیز این برنامه ادامه دارد. همچنین شبکه‌های پنج، یک، دو، چهار و شبکه خبر برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با جشنواره تدارک می‌بینند. قرار است از تئاتر شهر نیز با استان‌ها ارتباط زنده و پخش زنده تلویزیونی داشته باشیم. رادیو جوان، نمایش و فرهنگ هم برنامه در ایام جشنواره و در مجموعه تئاتر شهر پوشش زنده را خواهند داشت.

تئاتر می‌تواند حلقه اتصال جهان اسلام با ادیان و باورهای دیگر باشد

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اتحادیه تئاتر جهان اسلام، یادآور شد: مشکلاتی که بین جهان اسلام هست بیشتر از مشکلات میان جهان مسیحیت و غیره است. به همین دلیل همیشه دغدغه اتحاد و همدلی میان جهان اسلام توسط تئاتر را داشته و دارم. با تئاتر می‌توانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم و به تمدن اسلامی مدنظر و مورد تأکید مقام معظم رهبری برسیم. تئاتر می‌تواند حلقه اتصال میان نه تنها جهان اسلام بلکه با ادیان و باورهای دیگر باشد. تئاتر نیاز امروز و جهان بشریت است.

وی درباره بودجه این دوره از جشنواره، متذکر شد: هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست و ۲۲ میلیارد تومان برآورد بودجه‌مان بوده است. پنج شبانه‌روز بچه‌های گروه‌های شهرهای مختلف و همچنین مهمان‌های خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت و کلا هر شب ۳۵۰۰ نفر استقرار در هتل استقرار خواهند داشت که ۱۰ میلیارد هزینه اسکان آن‌ها است. به ما می‌گویند بروید جلو ما پشت‌تان هستیم ولی هنوز وضعیت بودجه‌مان معلوم نیست.

نصراله قادری نیز درباره بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم، تأکید کرد: ما در این جشنواره چرخ را از ابتدا اختراع نکردیم و سعی کردیم کاری ضعیف‌تر از کارهای داخلی خودمان نداشته باشیم. برخی از دولت‌های خارجی علیرغم موافقت گروه‌ها از حضور گروه‌ها در جشنواره ممانعت کردند.

تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست

کوروش زارعی در بخش پایانی این نشست تصریح کرد: تئاتر هنوز در بین دولتمردان به عنوان یک ضرورت مطرح نیست و تا این ضرورت درک نشود، وضعیت حمایت از تئاتر اینگونه خواهد بود. در کشور عراق برای جشنواره‌ای که سومین دوره‌اش برگزار شده هزینه‌های بالایی می‌شود، اما ما در جشنواره تئاتر فجر هنوز نمی‌دانیم چقدر بودجه داریم. در بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر گروه‌هایی از کشورهای تونس، عراق، روسیه، برزیل، اسپانیا، ارمنستان، اردن حضور دارند و چند ورک‌شاپ بین‌المللی نیز توسط مدرسانی از کشورهای الجزایر، روسیه، صربستان و ایرلند جنوبی برگزار می‌شود.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری کوروش زارعی از ۱ تا ۱۱ بهمن برگزار خواهد شد. بخش رادیوتئاتر این دوره از جشنواره از ۲۵ دی برگزار شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *