چرایی سکوت دولت آمریکا در قبال جنایات ضدبشری عربستان در یمن

21:40 - 04 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۷۳۹۶
پایگاه «امریکن کانزرویتیو» در گزارشی به حمایت آمریکا از عربستان سعودی در جنگ علیه یمن و همچنین تناقض در وعده‌های انتخاباتی «دونالد ترامپ» و عملکرد کنونی وی درباره مداخله در امور دیگر کشور‌ها پرداخته و می‌نویسد چند هفته دیگر باید بگذرد تا سلاخی ائتلاف سعودی در یمن توجه آمریکا را به خود جلب کند.

جنایات اخلاقی دونالد ترامپ در یمن بدون هیچ توجیه اخلاقی/سکوت رسانه‌ها در برابر حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه «امریکن کانزرویتیو» در گزارشی نوشته است که چند هفته دیگر باید بگذرد تا سلاخی ائتلاف سعودی در یمن توجه آمریکا را به خود جلب کند.

امریکن کانزرویتیو به نقل از کتاب «آمریکایی که شایسته آن هستیم» نوشته دونالد ترامپ که در سال ۲۰۰۰ منتشر شده، مطلبی را درباره اصول اخلاقی مداخله نظامی بدین شرح آورده است: قوانین من برای مداخله بسیار آسان است، اگر ما می‌خواهیم در یک درگیری مداخله کنیم این مداخله در صورتی باید انجام شود که درگیری تهدید مستقیم برای منافع ما باشد، تعریف مستقیم بودن یک تهدید چنان آشکار است که اکثر آمریکایی‌ها به سرعت پی خواهند برد که نقطه کانونی بحران در کجا قرار دارد و چرا ما باید مداخله کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: این حساسیت درباره عدم مداخله یکی از عوامل پیروزی ترامپ در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۱۶ برای ریاست جمهوری آمریکا در برابر دیگر رقبایش بود، به نظر می‌رسد که این یک رویکرد معمول باشد؛ "بزنی من هم می‌زنم، اما من ابتدا کسی را نمی‌زنم" قطعا این یکی از دلایلی بود که رأی دهندگان آمریکایی ترامپ را بر «هیلاری کلینتون»، رقیب خشونت‌طلب‌تر او ترجیح دادند.

این پایگاه آمریکایی در بخش دیگری افزود: اما تنها موضوعی که به نظر می‌رسد در مبارزات انتخاباتی، رسانه‌ها و صفحه توییتر ترامپ درباره آن بحث نشده جنگ یمن است؛ حتی کلمه جنگ در اینجا واژه درستی نیست و این بیشتر شبیه به قتل‌عام و نسل‌کشی است.

این گزارش ضمن اشاره به جنایت روز ۹ آگوست آل سعود در صعده مبنی بر هدف قرار دادن اتوبوس دانش‌آموزان که موجب به خاک و خون کشیده شدن ده‌ها دانش‌آموز شد و همچنین هدف قرار گرفتن مدارس، بیمارستان‌ها و مراسم عروسی در یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی می‎گوید: بیش از ۳ سال است که عربستان سعودی تمامی یمن را به عنوان یک هدف نظامی اعلام کرده و در طول این مدت موجب کشته شدن ۱۰ هزار نفر و آواره شدن ۳ میلیون نفر دیگر شده است. محاصره یمن از سوی عربستان موجب شده سه چهارم از جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های بشردوستانه شوند و در آستانه قحطی قرار گیرند و همچنین از نیاز‌های اولیه بهداشتی محروم شوند و تمامی این موارد به یک فاجعه حقوق بشری تبدیل شود.

امریکن کانزرویتیو در ادامه می‌نویسد: این یک فاجعه حقوق بشری است و علیرغم این مطلب که یمن و مردم آن هیچ مناقشه‌ای با آمریکا ندارند، اما ترامپ از این جنگ حمایت می‌کند. با قرارداد تسلیحاتی جدید با سعودی‌ها که یک میلیارد دلار برای آمریکا هزینه در بر دارد محافظه‌کاران در این کشور باید بیشتر نگران هزینه این مداخله نظامی خونین باشند. علیرغم افزایش ۳۷ درصدی آمار مرگ‌ و میر در یمن طی نیمه نخست سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ همچنان رژیم سعودی را با سلاح، قطعات یدکی، سوخت و خدمات نگهداری پشتیبانی می‌کند.

امریکن کانزرویتیو درباره سکوت رسانه‌های غرب و آمریکا درباره حمایت این کشور از عربستان سعودی نوشت: پایگاه‌هایی مانند نیویورک تایمز خبر غم‌انگیز بمباران اتوبوس دانش‌آموزان را پوشش دادند، اما ترجیح دادند که بر حمایت آمریکا از عربستان تأکید نکنند این در حالی است که جنگنده استفاده شده در این حمله از سوی ارتش آمریکا سوخت‌رسانی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: درک این موضوع دشوار است که بمباران، به قحطی کشاندن و به فلاکت انداختن مردم یمن چه ارتباطی با جلوگیری از آنچه نفوذ منطقه‌ای ایران خوانده می‎شود، دارد و دشوارتر درک این نکته است که آمریکا چه توجیه اخلاقی برای این اقدامات شنیع دارد. هزینه حمایت از عربستان تنها محدود به دلار نمی‌شود و ضربه سنگینی بر وجهه آمریکا خواهد اشت.

این پایگاه آمریکایی در پایان نوشت: دولت آمریکا نقش خود در نابودی یمن را نادیده گرفته است، بله، اما چرا باید اجازه دهیم که او کنترل گفتمان را در دست داشته باشد؟ چگونه یک کشور می‌تواند سیاست خارجی واقع‌گرایانه اخلاقی داشته باشد اگر هیچ کس نخواهد درباره آنچه رخ می‌دهد بحث کند؟

 

 

 



ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
دولت مردان آمریکایی به خاطر منافع کثیفشون حاضرن همه مردم دنیا رو قتل عام کنند البته اگه زورشون میرسید
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *