رانت خواران از شفافیت بورس احساس خطر می‌کنند

12:42 - 22 مرداد 1397
کد خبر: ۴۴۴۰۴۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کالا‌هایی در بورس کالا جای دارند، دارای استاندارد هستند و از این رو بهترین مکان برای ثبات بخشی به بازار کالای کشور، بورس که فعالان صنایع و مسوولان می‌توانند با همفکری و تبادل نظر در نشست‌های مشترک، بهترین شیوه‌ها را برای مبادله محصولات در بورس انتخاب کنند.
رانت خواران از شفافیت بورس احساس خطر می‌کنندغلامرضا مصباحی مقدم، در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد با تاکید بر اینکه شفافیت حداکثری از مزیت‌هایی اصلی بورس در حالی که بازار‌های دیگر فاقد آن هستند بیان کرد: معامله‌کنندگان در بورس کالا همگی مشخص هستند و اطلاعاتشان ثبت می‌شود؛ لذا پیگیری و رهگیری هر یک از معاملات به راحتی قابل انجام است، بنابراین شفافیت، احساس خطر را در رانت خواران ایجاد می‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر این شفافیت در همه داد و ستد‌های کشور اعم از خصوصی و دولتی اتفاق بیفتد می‌توان امید داشت جلوی ویژه‌خواری و فساد تا حد قابل توجهی گرفته شود. چرا که با شناسایی ویژه‌خواران و اعلام اسامی آن‌ها به نهاد‌های نظارتی و مسوول، هزینه منفعت‌طلبی آنقدر بالا می‌رود که افراد دیگر به راحتی به سمت فساد نمی‌روند.
 
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: بررسی افرادی که با بورس کالا مخالفت می‌کنند نشان می‌دهد که آن‌ها خیلی با شفافیت حداکثری میانه خوبی ندارند و این موضوع طی چند سال اخیر و برخی تلاش‌ها در حوزه پتروشیمی مشاهده شد که البته دولت و مجلس به خوبی در برابر افرادی که به جای منافع ملی به فکر منافع شخصی خود بودند ایستاد.

مصباحی مقدم در انتها خاطر نشان کرد: امکان تنظیم و مدیریت بازار‌ها به جز در بستری شفاف که عرضه و تقاضا و بازیگران قابل رصد باشند، میسر نیست؛ همچنین کالا‌هایی در بورس کالا جای دارند، دارای استاندارد هستند و از این رو بهترین مکان برای ثبات بخشی به بازار کالای کشور، بورس که فعالان صنایع و مسوولان می‌توانند با همفکری و تبادل نظر در نشست‌های مشترک، بهترین شیوه‌ها را برای مبادله محصولات در بورس انتخاب کنند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *