امضا قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند

12:11 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
امضا قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند
قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند با حضور وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، امروز منعقد می‌شود.

خبرگزاری میزان -به گزارش وزارت راه و شهرسازی در مراسمی با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی ایران و سارباناندا سونوال وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های جمهوری هند، قرارداد تجهیز و بهره برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند، امروز امضا می‌شود.

امضای این قرارداد نقطه عطفی در همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور و همچنین تسهیل همکاری‌های راهبردی بین ایران و هند محسوب می‌شود.

از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده است، می‌توان به تشریک مساعی دو کشور در عملیاتی کردن اهداف موافقتامه بین المللی حمل ونقل در کریدور شمال_ جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند وافغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند وآسیای میانه اشاره کرد.

تقویت و تسهیل همکاری‌های ترانزیتی هند و افغانستان از طریق ایران، توسعه محور شرق و سواحل مکران، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای ایران، هند و روسیه برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تکمیل زیربنا‌های منطقه‌ای حمل و نقل و ترانزیت، از اهداف دیگر این قرارداد است.

برای تحقق اهداف کلان فوق، از طریق انعقاد قرارداد تجهیز و بهره برداری از بندر شهید بهشتی چابهار اقدامات گوناگونی پیش‌بینی و تفاهم شد که سازمان بنادر و دریانوردی بخشی از ترمینال‌های کالا‌های عمومی و کانتینری بندر شهید بهشتی چابهار را به مدت ۱۰ سال در اختیار طرف هندی قرار دهد.

همچنین‌طرف هندی به منظور تجهیز و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، به میزان‌۱۲۰ میلیون دلار در تامین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیر ساخت‌های حمل ونقلی چابهار تامین اعتبار خواهد کرد.

بر اساس این قرارداد، طرفین متعهد به ایفای تعهدات خود در تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال_ جنوب بوده و به توسعه خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور و جذب بار‌های ترانزیتی کانتینری اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *