نسبت به فضای فرهنگی دانشگاه ها حساس هستیم

18:37 - 05 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۵۶۷۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: مهم و ضروری است که به محیط نخبگانی توجه و برای تعالی و رشد آن حساسیت و دغدغه داشته باشیم و تحولات آن را رصد کنیم .

خبرگزاری میزان -نشست خبری آغاز طرح ملی، حامیم دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی سراسر کشور برگزار شد .

حجت الاسلام والمسلمین مهدی فاطمی پور اظهار کرد: فضای دانشگاه و آموزش عالی در محیط فرهنگی عمومی جامعه اثر گذار است به طور کلی فضای نخبگانی سرریز آن در فضای عمومی جامعه اثر گذار است و تغییر و تحول رقم می زند.

وی ادامه داد: به میزانی که محیط علم و دانش شرایط را دقیق تر فهم کند برنامه بهتر و طرح دقیق برای آینده خود می تواند داشته باشد و به همان میزان در فضای عمومی جامعه هم اثر گذار است .اهمیت محیط دانشگاه به جهت پیشران بودن و فضای نخبگانی آن است چرا که آغاز تحولات از این محیط شکل می گیرد .

وی اضافه کرد: لذا مهم و ضروری است که به این محیط نخبگانی توجه و برای تعالی و رشد آن حساسیت و دغدغه داشته باشیم و تحولات آن را رصد کنیم .

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: اگر دانشگاه مسیر مشخص خود را درست تشخیص دهد جامعه هم متاثر از تراوشات فضای علمی به تحول و شدن نزدیک می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور گفت: رسالت همه دانشگاهیان اعم از استاد و دانشجو و همکاران علمی بسیار با اهمیت است و مجموعه نهاد رهبری هم به عنوان بخشی از این بدنه ماموریت و اهدافی دارد که خودش را مستثنی نمی داند و تکلیف خود می داند و نسبت به فضای فرهنگی دانشگاه حساس باشد تا در این محیط بتواند رسالت های خود را به انجام برساند .

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور تصریح کرد : در تابستان امسال بعد از شرایط درگیری آموزش عالی با کرونا و بعد از تصمیم به بازگشایی و آموزش حضوری مجموعه نهاد رهبری با مطالعات و بحث هایی برای رصد وضعیت موجود دانشگاه و بررسی آسیب های موجود اقداماتی انجام داد.

وی ادامه داد: در نهایت تصمیم گیری هایی ایجاد شد که مهمترین آن اتفاق نظر بر این موضوع بود که باید از فضای مجازی به فضای حضوری کوچ کنیم ضمن اینکه از امکانات فضای مجازی هم استفاده می کنیم .

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور افزود : فضای دانشگاه نیاز به بازگشت مجدد به فضای حضوری دارد ،آموزش های مجازی افت تحصیلی را به دلیل معایبی که دارد ایجاد کرده است که نیاز به بازگشت به آموزش حضوری را ایجاد کرد .

وی تصریح کرد: حوزه تربیت و موضوعات فرهنگی در دوران آموزش مجازی ضربه های زیادی دیده است چرا که تشکل های دانشجویی با ریزش نیرو و مخاطب مواجه شده است که نشان از آسیب های دریافتی این حوزه از آموزش مجازی است چرا که در این دوران دغدغه بیشتر در حوزه مسائل آموزش بود .

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی پور گفت: برنامه ای که نهاد نمایندگی رهبری برای تابستان امسال در دانشگاه‌ها برای رفع دغدغه های فوق طراحی کرده متفاوت است اما یکی از برنامه ها این است که تعداد فعالین دانشجویی دانشگاه‌ها دور هم جمع شوند و اشتراکات خود در حوزه های فعالیت های دانشجویی را روی هم بگذارند و ظرفیتی مشخصی برای استان ها بر اساس تعداد دانشجو در نظر گرفته شده است که حداقل یک هفته قبل از شروع سال تحصیلی در هر استانی این فعالین دور هم باشند و برنامه های خود را به اشتراک بگذارند. مقدمات این برنامه ها نیز آغاز شده است.


وی در پایان در مورد محتواهای ارائه شده در این دوره گفت: محتواهای آموزشی، مهارتی و فوق برنامه و محتواهای آموزشی رسمی نیز طراحی شده است که گذراندن این دوره ها از سوی فعالین دانشجویی که شامل سه کتاب با عناوین اندیشه اسلامی ،همرزمان حسین و خط امام می تواند جایگزین واحد دروس معارف خود قرار گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *