تذهیب نفس؛ عنصری مهم در رویکرد منتظران «حضرت مهدی(ع)»

12:25 - 03 تير 1401
کد خبر: ۴۳۲۷۶۰۱
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: یکی از مهمترین عناصر انتظار تذهیب نفس است تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى به معنی خود سازى فردى که موقوله ای مهم برای همه افراد بود و حتی در ادیان الهی دیگر نیز بر آن تاکید شده است.

رضا حیدری جمعه در گفت و گو با میزان پیرامون جمعه های انتظار گفت: جمعه یکی از اعیاد مسلمان است در عین حال زمانی برای خلوت و راز و نیاز با خداوند متعال زیرا در طول هفته افراد با دغدغه ها کاری خود مشغول هستند و در این روز می توانندعلاوه بر نذهیب نفس با خدای خود به راز و نیاز بپردازند.

وی در مورد نام گذاری روز جمعه با عنوان جمعه های انتظار بیان کرد: بر  اساس ورایت‌ها «امام زمان(عج)» در روز جمعه ظهور کرده و از کنار خانه کعبه حضورش را مطرح می کند بر این اساس همواره منتظران روز جمعه را روزی خاص و متعلق به «امام زمان(عج)» می دانند و به جمعه های انتظار شهرت دارد.

تذهیب نفس

حیدری به اهمیت انتظاراز دیگاه «ائمه معصومین(ع)» اشاره و بیان کرد: اهمیت انتظار به حدی است که «امام رضا(ع)»می فرمایند: «عَنِ الرِّضا عَنْ ابائِهِ علیه السلام قالَ: قالَ رَسُولُ اللّه ِصلی الله علیه و آله: اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتى اِنْتِظارُ فَرَجِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ.«امام رضا(ع)» به نقل از پدران بزرگوارش فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: برترین اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى باشدهمچنین «پیامبر اکرم(ص)» فرمودند:« قالَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله: وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برترین عبادت انتظار فرج است.»

فضیلت انتظار

این کارشناس علوم قرآنی فضیلت انتظار را مورد بررسی قرار دادو ابراز کرد: چنانچه بخواهیم فضیلت انتظار را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است این مهم را از زبان «ائمه معصومین(ع)» مد نظر قرار دهیم «امام صادق(ع)» می فرمایند: «قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ علیه السلام: فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ کانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَکَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنیئا لَکُمْ اَیَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ. اگر کسى که منتظر حضرت است از دنیا برود و حضرت بعد از او قیام کند اجر او همانند اجر کسى است که زمان او را درک کرده، پس بکوشید ومنتظر باشید، گوارا باد بر شما اى یاران مورد لطف خدا»لذا توجه به این نکات نشان می دهد اهمیت انتظار تا چه حد مهم است و در این زمینه تذهیب نفس را در کنار فضیلت انتظار باید مد نظر قرار داد.

وظیفه منتظران

حیدری پیرامون وظیفه مومنان در زمان غیبت اظهار کرد: در زمان غیبت وظایفی بر عهده منتظران است که باید به آن توجه شود «امام صادق(ع)» در مورد وظیفه منتظران فرمودند: «قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام: ...مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ، وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الاَْخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ.امام صادق علیه السلام فرمود: کسى که مایل است جزء یاران حضرت مهدى(عج) قرار گیرد باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نیکو توأم گردد. تأكید شده است كه منتظر فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نباشید به عبارت دیگر طولانی شدن  شدن غیبت شما را مایوس نگرداند  چرا كه بهترین اعمال در پیش خداوند انتظار فرج است.

تذهیب نفس

تذهیب نفس

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: یکی از مهمترین عناصر انتظار تذهیب نفس است تهذیب نفس و كسب فضایل اخلاقى به معنی خود سازى فردى که موقوله ای مهم برای همه افراد بود و حتی در ادیان الهی دیگر نیز بر آن تاکید شده است با این همه مومنان منتظر باید در نظر داشته باشند که منتظر واقعى همیشه در صدد كسب فضایل اخلاقى و آراسته شدن به صفات خوب انسانى است.

توبه

وی تصریح کرد: توبه از گناهان در کنار تذهیب نفس همچنین دعا براى سلامتى «امام زمان (عج)»و تعجیل فرج از غیبت امری مهم است.  منتظر واقعى در هر صبح و شام با خلوص نیت از پیشگاه خداى مهربان سلامتى و ظهور «امام زمان (عج)»را درخواست مى کند در این شرایط حتی دادن صدقه دادن براى سلامتى «امام زمان (عج)» نیز مهم است.

تذهیب نفس

دعا برای ظهور

حیدری به دعا های روز جمعه اشاره و خاطر نشان کرد:  خواندن دعای «امام زمان (عج)»، دعای عاى عهد كه هر روز صبح بعد از نماز خوانده مى شود با خلوص نیت و توجه به تذهیب نفس که با عبارت « اللهم رب النور العظیم و رب الكرسى الرفیع ...» شروع می شود ، «دعاى اللهم عرفنى نفسك فانك لم ان لم تعرفنى نفسك ... این دعا در عصر روز جمعه خوانده مى شود، دعاى كه براى برآورده شدن حاجات ذكر شده است و با که با کلمات شروع مى شود: «الهى عظم البلاء و برح الخفاء » و دعا براى سلامتى «امام زمان (عج)»بسیار مهم است همچنین زیارت آل یاسین نیز از جمله دعای مهم در روز جمعه برای فرج «امام زمان (عج)» است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *