بی توجهی به نیروهای امنیتی، "افغانستان" را آسیب‌پذیر می‌کند

14:16 - 11 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۴۷۸۹
روزنامه اصلاحات نوشت: هر نوع سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان بلند پایه نظام به نیروهای امننیتی می‌تواند خطرهای جدی را متوجه نظام ساخته و منافع و امنیت ملی ما را در برابر مخاطرات پیچیده داخلی و خارجی آسیب‌پذیر سازد.
بی توجهی به نیروهای امنیتی، به گزارش سرویس بین الملل نیروهای امنیتی افغانستان با دشواری‌های زیاد حافظ منافع، ثبات و امنیت ملی کشور می‌باشند.
 
بارها دیده شده است که بعد از زخمی شدن این نیروها یا پس از شهادت آنان حکومت به خانواده برجای مانده از آنان توجهی کافی و کامل نداشته است، این در حالی است که این نیروها با معاش اندک شبانه روزی در سنگر دفاع از افغانستان قرار دارند.
 
ایثارگری، شهادت طلبی و مقاومت نیروهای امنیتی افغانستان را نباید دست کم گرفت و یا فراموش کرد. زیرا همانگونه که اشاره شد، این نیروها در شرایط سخت، جانکاه و طاقت فرسا با دشمنان مردم افغانستان مبارزه می‌کنند.
 
بنابراین قدردانی از نیروهای امنیتی نه تنها وظیفه مردم افغانستان بلکه مسئولیت مقامات بلندپایه دولت می‌باشد. انگیزه این نیروها برای دفاع از افغانستان روز به روز باید تقویت شود.
 
نیروهای امنیتی افغانسان باید از تحولات سیاسی به دور نگه داشته شوند و دخیل کردن آنان در مسائل حساس سیاسی و اختلافات میان حکومتی که هر از گاهی در کشور رخ می‌دهد، می‌تواند کشور را به طرف بحران و فروپاشی سوق دهد.
 
به این ترتیب آموزش‌های عقیدتی و سیاسی برای نیروهای امنیتی افغانستان نکته اساسی می‌باشد. حکومت افغانستان باید به خانواده شهدای نیروهای امنیتی و همچنین به خانوادی زخمی‌ها، معلولان و مفقودان نیروهای امنیتی توجه شایان و در خور ستایش داشته باشد.
 
در غیر این صورت انگیزه نیروهای امنیتی در برابر دشمن پایین آمده و تلاش این نیروها برای مبارزه با دشمنان مردم افغانستان ممکن است کاهش پیدا کند.
 
با توجه به شرایط سخت و پیچیده افغانستان و جنگ‌های اطلاعاتی و نیابتی موجود در کشور باید اعتراف کرد که نیروهای امنیتی تلاش‌ زیادی را در مقابل دشمنان افغانستان از خود نشان داده‌اند.
 
هرچند نارسایی‌ها و مشکلات نیز در میان نیروهای امنیتی وجود دارد، مانند مشکل فساد و فروش اسلحه به مخالفان مسلح و یا مشکل قومی و زبانی و امثالهم اما در مجموع کارکرد و عملکرد نیروهای امنیتی از جنبه‌های مختلف برای مردم افغانستان قابل قبول بوده و این نیروها شایسته تقدیر هستند.
 
البته باید به فساد موجود در رده‌های بالای نیروهای امنیتی توجهی دقیق از سوی مسئولان نظام صورت گیرد و نیروهای متخصص و متعهد و دارای تقوا با پیشینه نیک در سطوح عالی مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.
 
همچنین به یاد داشته باشیم که فساد در نیروهای امنیتی مانند موریانه‌ای است که از درون این نیروها را دچار فروپاشی و اضمحلال می سازد بنابراین باید جلو این خطر مزمن گرفته شود تا اعتماد مردم به نیروهای امنیتی روز به روز افزایش یافته و این نیروها در نظر و عمل مصدر خدمت به منافع ملی باشند.
 
بار دیگر یادآوری می‌گردد که هر نوع سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسئولان بلند پایه نظام به نیروهای امنیتی به ویژه خانواده‌ی شهدا، معلولین و مفقودین می‌تواند خطرهای جدی را متوجه نظام ساخته و منافع و امنیت ملی ما را در برابر مخاطرات پیچیده داخلی و خارجی آسیب پذیر سازد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *