خروج 50 هزار "کارگر پاکستانی" از عربستان به دلیل بحران در پرداخت دستمزدها

18:28 - 13 دی 1395
کد خبر: ۲۶۲۷۶۹
رئیس شورای استانداران عربستان اعلام کرد: در روزهای گذشته 50 هزار کارگر مهاجر پاکستانی به دلیل بحران در پرداخت دستمزدها ، این کشور را ترک کرده اند.
خروج 50 هزار به گزارش سرویس بین الملل روزنامه الوطن عربستان، أمجد ملک روز دوشنبه طی سخنانی در انجمن اتباع پاکستانی گفت :به دلیل بحران مالی که برخی از شرکت های بزرگ عربستانی با آن روبرو هستند، پرداخت دستمزد کارکنان و کاگران این شرکت ها ماهها است که به تعویق افتاده است.

به گفته ی این مقام عربستانی ، یک میلیون و 500 هزار کارگر پاکستانی در عربستان کار می کنند.

براساس این گزارش هزاران کارگر خارجی در عربستان در انتظار دریافت حقوق و مزایای عقب افتاده هشت ماهه خود از کارفرمایان سعودی هستند و این در حالی است که نفت ارزان اقتصاد عربستان را در تنگنا قرار داده است.

طی سالهای گذشته با سقوط بیش از 70 درصدی قیمت نفت درآمد سعودی‌ها به شدت کاهش یافته، به طوری که این کشور کسری بی‌سابقه‌ای که به گفته خود آنها 52 میلیارد دلار است را تجربه می‌کند.

گفته می‌شود عربستان برای جبران بخشی از کسری بودجه سال گذشته دست کم 48 میلیارد دلار از ذخیره نقدی خود برداشت کرده و با اجرای سیاست‌های جدید در زمینه مالیات تلاش کرده کسری خود را از جیب شهروندان جبران کند.

کاهش درآمدها طوری است که عربستان اخیرا مجبور شد قیمت حامل‌های انرژی را برای مردم 50 درصد گرانتر بدهد.

با فشار کاهش قیمت نفت به عربستان که 90 درصد درآمدش وابسته به نفت است، پرداخت حقوق کارگران داخلی ماهها به تعویق افتاده و همچنین مجبور شده کارگران خارجی را اخراج کند.
اخیرا 11 میلیون کارگر هندی و پاکستانی را اخراج کرد که به شدت مورد اعتراض وزرای خارجی این کشورها قرار گرفت.

بر اساس آمار رسمی ارائه شده در وزارت اقتصاد عربستان سعودی، کارکنان خارجی شاغل در نهادهای دولتی و خصوصی عربستان نیز در این زمینه با مشکلات گسترده ای دست و پنجه نرم می‌کنند و حقوق ماهیانه آنها از 300 دلار هم پایین تر رفته که این موضوع برای کشوری همچون عربستان با هزینه های معیشتی بالا، بسیار کم است.

عربستان سعودی یکی از پرهزینه ترین کشورهای جهان در زمینه خریدهای نظامی است و جنگ در یمن نیز این کشور را به افزایش خرید تجهیزات نظامی سوق داده است، به طوری که عربستان برای افزایش 6.7 درصدی هزینه های جنگی خود در سال 2017 برنامه ریزی کرده است تا بودجه نظامی خود را به 191 میلیارد ریال سعودی معادل 50 میلیارد و 800 میلیون دلار برساند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *