بدترین جنایت ها علیه زن به نام دفاع از «حقوق زنان» انجام می شود

5:05 - 03 دی 1395
کد خبر: ۲۵۸۶۲۸
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دین مبین اسلام ازدواج موقت را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از فساد و تباهی در جامعه گذاشته است و در این نوع ازدواج تعهد و مسئولیت طبق قرارداد ازدواج ایجاد می شود.
بدترین جنایت ها علیه زن به نام دفاع از «حقوق زنان» انجام می شود
به گزارش گروه سیاسی ، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست «بررسی خشونت علیه زنان در دنیای مدرن» در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی چهره های متفاوت از خشونت در دنیای مدرن پرداخت.

وی به آمار ضرب و شتم زنان در کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مردان در غرب آزادتر و از نظر اخلاقی بی‌قیدتر هستند و بیشتر مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، بنابراین زنان در آن کشورها بیشتر مورد شرب و شتم قرار می‌گیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خشونت‌های اقتصادی علیه زنان را از دیگر خشونت‌ها علیه زنان برشمرد و تصریح کرد: در کشورهای غربی با توجه به اینکه هم مردان و هم زنان شاغل هستند، زنان مجبورند بسیاری از مخارج را خود به عهده گیرند؛ اما در جوامع اسلامی، اسلام مخارج زندگی را بر دوش مردان گذاشته است.

رحیم پور ازغدی با بیان این موضوع که قرآن به وجود زن اهمیت می‌دهد، گفت: زمانی که پسر پیامبر از دنیا رفت جامعه جاهلی عرب به پیامبر(ص) گفتند دیگر نسلت ادامه نخواهد یافت؛ اما قرآن گفت این دختر و کوثر است و کوثر از کثرت می‌آید.

وی تأکید کرد: قبل از اسلام به زنان ارث تعلق نمی‌گرفت و حتی چنانچه خانواده‌ای دختر داشت و پسر نداشت فردی را به عنوان پسر خوانده می‌پذیرفتند و به او ارث می‌دادند؛ اما به دختران خود ارثی نمی دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این مطلب که پس از این که قرآن حضرت فاطمه(س) را کوثر خواند نگاه به بانوان تفاوت کرد، خاطرنشان کرد: اسلام به آن فردی که صاحب دختر شده می‌گوید نماز بخوان و خداوند را شاکر باش.

خشونت علیه زنان در تمام دوران‌ها بوده است

رحیم پور ازغدی اظهارکرد: خشونت علیه زنان در تمام دوران‌ها بوده است و در ایران و عرب قبل از اسلام از دختران نمی‌پرسیدند که دوست داری با چه کسی ازدواج کنی؛ اما اسلام عنوان کرد حتی چنانچه تمام مقدمات ازدواج را فراهم کنید و دختر قبول نکند آن ازدواج باطل است.

وی با اشاره به این مطلب که اصل خشونت مقوله‌ای مدرن نیست و از گذشته بوده منتها امروز اسامی زیبا یافته‌اند، گفت:خشونت جنسی علیه زن در تمامی جوامع بوده و خواهد بود.

در جوامعی که برهنگی تبلیغ می‌شود خشونت جنسی بیشتر خواهد بود

وی تصریح کرد: اما این خشونت در جوامعی که حجاب و اخلاق و جنسی رعایت می‌شود، به مراتب کمتر است و در جوامعی که برهنگی تبلیغ می‌شود خشونت جنسی بیشتر خواهد بود.

 رحیم پور ازغدی ازدواج‌های سفید را به نفع مردان دانست و ادامه داد: در این ازدواج‌ها زنان هستند که مورد خشونت قرار می‌گیرند؛ چراکه در زندگی آینده آنان بسیار تاثیرگذار است و این در حالی است که غرب اینها را آزادی و حقوق می‌داند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این مطلب که خشونت در دنیای مدرن بسیار بیشتر از سابق شده، خشونت علیه طبیعت را نیز بخش دیگری از خشونت خواند و بیان داشت: تا زمانی که از طبیعت به درستی بهره ببریم خشونتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اما چنانچه بیش از حد نیاز از آن استفاده کنیم به طبیعت خشونت روا شده است و امروز بیشترین خشونت‌ها علیه طبیعت در حال صورت گرفتن است.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه منشاء خشونت علیه طبیعت را برگرفته از یک جهان بینی دانست و گفت: پیامبر اسلام همه اینها را نعمت و مخلوق خداوند می‌داند و توجه به این درختان و طبیعت مورد تأکید قرار گرفته است و این جهان بینی و طبیعت شناسی اسلام است.

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: همچنین از امام علی(ع) روایت شده که روزی که دو نفر بر روی اسب شده‌اند و با هم سخن می‌گفتند به آنان می‌گوید چرا بر روی اسب نشسته و سخن می‌گویید، مگر بر روی صندلی نشسته‌ای.

وی ادامه داد: همچنین در روایتی آمده که پیامبر شتری را می‌بینند که بار بسیاری بر روی آن است. پیامبر از فردی می‌پرسد که این شتر از آن کیست و آن فرد می‌گوید صاحب این شتر مشغول غذا خوردن است. پیامبر در جواب می‌گوید از جانب من جهنم را به او بشارت دهید؛ چراکه خودش رفته و مشغول غذا خوردن است و به این شتر ظلم می‌کند.

وی با تأکید بر این مطلب که اسلامی که تا این اندازه به حقوق طبیعت و حیوانات اهمیت می‌دهد، مگر می‌شود که به انسان‌ها اهمیت ندهد، تصریح کرد: در روایات آمده که خشونت علیه بندگان خدا در حد شرک به خداوند است و خداوند گفته هر گناهی را می‌بخشم الا شرک.

عضو شورای انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود یکی از دلایل خشونت علیه زنان را مسائل عنوان کرد، بیان داشت: با توجه به این‌که در جامعه جاهلیت گذشته قدرت و ثروت مورد اهمیت بود وزنان در آن دوره هیچ مسئولیت مادی بر دوش نداشتند و دختران نه در دوران جنگ و در عرصه اقتصادی نمی‌توانستند کمک کننده باشد، بنابراین آنان را زنده به گور می‌کردند.

امروز همان جنایات گذشته را علیه زنان روا می‌دارند

رحیم پر ازغدی با تأکید بر این نکته که امروز و در جاهلیت مدرن به اسم آزادی تمام حقوق زنان را از او می‌گیرند، تصریح کرد: امروز همان جنایات گذشته را علیه زنان روا می‌دارند؛ اما اسمش را تغییر داده‌ و زیبا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: البته اسلام تاکید کرده که زوجین باید به یکدیگر توجه داشته باشند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و نسبت به هم کوتاهی نکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیگری از سخنان خود خود رقابت بر سر قدرت و ثروت بین مردان و زنان را خشونتی دیگر علیه زنان خواند و گفت:استفاده ابزاری از زنان از مصادیق خشونت علیه زنان در دنیای مدرن است.

وی اظهار کرد: استفاده ابزاری از زنان با عناوین آزادی و حضور زنان در عرصه های مختلف انجام می شود در حالی که هدف سوء استفاده از برهنگی زنان است.

وی با اشاره به تاثیر جهان بینی در نوع رفتار با زنان گفت: زمانی که نگاه به زن نگاه ابزاری باشد همه فعالیت ها و خدمات او در جهت پاسخگویی به امیال مرد قرار می گیرد و بطور مثال ترغیب به خرید با استفاده از زنان نیمه عریان انجام می شود.

زنان قربانی خشونت می شوند

رحیم پور ازغدی افزود: زمانی که زن به عنوان شیء مادی و مورد استفاده شهوت، ثروت و قدرت قرار گیرد بدون شک قربانی خشونت می شود.

وی اظهار کرد: اما زمانی که نگاه به زن رنگ الهی داشته باشد و جوهر مرد و زن یکی باشند به هیچ وجه زن وارد رقابت اقتصادی با مردان نشده و جایگاه او دچار خدشه نمی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اسلام زن حق فعالیت اقتصادی همپای مرد را دارد اما مسئولیت اقتصادی به گردن ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: هرچند خشونت علیه زنان در تاریخ سابقه طولانی دارد اما امروزه بسیاری از خشونت های فیزیکی، جنسی و کلامی علیه زنان رنگ و بوی مدرن به خود گرفته است.

وی ادامه داد: برهنگی عامل بروز خشونت علیه زنان می شود و به همین دلیل است که حجاب و پوشش صحیح در تامین امنیت زنان نقش مهمی دارد.

وی گفت: در صورت نظرخواهی از زنان همه آنان اعلام می کنند که پوشش موجب حفاظت آنان از چشم و گزند مردان می شود.

وی با بیان این که ازدواج سپید به ضرر دختران و زنان است، افزود: خشونت جنسی علیه زنان و استثمار زن از پیامد های ازدواج سپید می باشد و این شیوه فقط برای مردان خوشایند و دارای مزیت است زیرا هیچگونه تعهدی در قبال زن نمی پذیرند.

وی گفت: این در حالی است که دین مبین اسلام ازدواج موقت را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از فساد و تباهی در جامعه گذاشته است و در این نوع ازدواج تعهد و مسئولیت طبق قرارداد ازدواج ایجاد می شود.  

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: تمایل به ازدواج در مردان کمتر از زنان است و علت آن نیز مسئولیت هایی است که با ازداوج بر دوش مرد گذاشته می شود. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *