"افغانستان" سومین کشور بی‌سواد جهان است

12:30 - 23 شهريور 1395
کد خبر: ۲۱۸۱۵۲
معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان، با بیان اینکه نرخ بی‌‏سوادی در افغانستان بالا است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر افغانستان سومین کشور بی‌سواد جهان است.
به گزارش سرویس بین الملل سردار محمد رحیمی معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان، با انتقاد از اینکه افغانستان در بخش سواد رکورد منفی دارد،گفت: نرخ آمار سواد در افغانستان بسیار پایین است.
 
 رحیمی افزود: افغانستان بعد از 2 کشور آفریقایی، سومین کشور بی‌سواد جهان است.
 
معاون سوادآموزی وزارت معارف افغانستان، چالش‌های زیادی را فرا روی سواد برشمرد و افزود: نبود بودجه کافی، برخورد سیاسی با معارف، چند قومی بودن افغانستان، ناامنی و نگاه پروژه‌ای به معارف باعث عدم  پیشرفت سوادآموزی در افغانستان شده است.
 
وی تصریح کرد: بودجه معارف در افغانستان حدود 13 درصد است، در حالی‌که در کشورهای دیگر معارف حدود 30 تا 45 درصد بودجه ملی را به خود اختصاص می‌‏دهد.
 
رحیمی از بودجه‌ای که به معاونت سواد آموزی اختصاص داده شده نیز انتقاد کرد و گفت: از 13 درصد بودجه ملی که وزارت معارف افغانستان اختصاص داده شده است، تنها 1.5 درصد آن به معاونت سوادآموزی اختصاص می‌یابد، که این بودجه بسیار کم است.
 
وی خاطر نشان کرد: سالانه 250 هزار نفر به جمعیت بی‌سوادان افزوده می‌شود، اما با افزایش بودجه می‌توان بی‌سوادی را محو کرد.
 
آوا نوشت: معاون سواد آموزی وزارت معارف، هم اکنون حدود 500 هزار نفر  را در افغانستان تحت پوشش قرار می‏‌دهد که نزدیک به 300 هزار تن آنان موفق به سپری کردن دوره آموزشی می‏‌شوند.
 
معاون سواد آموزی وزارت معارف افغانستان، یاد آور شد: از سال 2001 تا سال 2012 حدود 6 میلیون نفر تحت پوشش سوادآموزی قرار گرفتند که رشد سالانه 1 درصدی داشته است.
 
وی تاکید کرد:  معاونت سواد آموزی افغانستان در نظر دارد با بیشتر شدن بودجه، تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهد تا رشد سالانه به 2.5 درصد افزایش یابد و تا سال 2020 تعداد باسوادان به 50 درصد برسد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *