روزنامه روسی: ناتو 2017 تصمیم‌‌می‌گیرد در "افغانستان" بماند یا نه

11:04 - 29 تير 1395
کد خبر: ۱۹۸۹۷۶
روزنامه روسی کامرسانت به نقل از یک مقام بلندپایه ناتو نوشت: سران ناتو تاکید کرده‌اند که افغانستان هدف اصلی آنها در مبارزه با تروریسم باقی می‌ماند و تلاش خواهند کرد تا دوباره این کشور به یک پناهگاه امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود.
روزنامه روسی: ناتو 2017 تصمیم‌‌می‌گیرد در به گزارش سرویس بین الملل روزنامه روسی کامرسانتو با اشاره به نشست اخیر سران ناتو در وارسا نوشت: یکی از موضوعات کلیدی در دومین روز نشست سران ناتو در وارسا بحث در مورد وضعیت افغانستان بود.
 
این روزنامه نوشت: بعد از 15 سال پس از شروع عملیات نظامی کشورهای آتلانتیک شمالی مجبور شدند اعتراف کنند که درگیری‌ها همچنان پایان نیافته است.
 
افزایش فشار از سوی گروه‌های قومی و سیاسی که مشروعیت حکومت کابل را زیر سوال می‌برند باعث نگرانی‌های جدید شده است.
 
با وجود این نگرانی‌ها، منابع مختلف در ناتو می‌گویند که این سازمان هنوز قصد ندارد درباره از سرگیری همکاری‌های عملی روسیه در افغانستان گفت‌وگو کند چرا که موافقتنامه دردسرساز مینسک درباره اوکراین مانع این گفت‌وگوهاست.
 
در روز دوم در مورد وضعیت افغانستان بعد از موضوع اصلی یعنی بحران اوکراین بحث شد که در این راستا سران کشورها با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت وحدت ملی ملاقات کردند.
 
آنها در مورد این که آیا ارتش افغانستان نیاز به کمک نیروهای نظامی خارجی دارد یا نه بحث کرده و همه طرف‌ها یک صدا گفتند که ارتش افغانستان همچنان به کمک‌های خارجی نیاز دارد.
 
پس از شکست مذاکرات 4جانبه که در ماه مارس برای حل و فصل اوضاع افغانستان که نمایندگانی از دولت افغانستان و طالبان میانه‌رو، نمایندگانی رسمی از کشورهای ایالات متحده آمریکا، پاکستان و چین هم حضور شرکت داشتند وضعیت نظامی-سیاسی در کشور بدتر شده است.
 
طالبان همچنان کنترل مناطق بزرگ افغانستان را در اختیار دارد و به حملات گسترده خود به شهرهای عمده ادامه می‌دهند زیرا نفوذ گروه تروریستی داعش در افغانستان رو به رشد است.
 
نیکولاس هیسم نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در حل و فصل منازعات افغانستان می‌نویسد: دولت وحدت ملی مجبور است برای افزایش فشار گروه‌های قومی و سیاسی مختلف پاسخگو باشد. دولت افغانستان نگرانی خاصی از طرف حزب جنبش ملی افغانستان- ازبک‌ که توسط عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور هدایت می‌شود و حزب جمعیت اسلامی افغانستان که توسط عطا محمد نور والی بلخ مدیریت می‌شود، دارد.
 
این 2 فرمانده پیشین مدتی زیادی است که با هم بر سر رهبری ولایت‌های شمالی افغانستان با یکدیگر درگیر هستند و درگیری این گروه‌ها اعتبار دولت مرکزی را تضعیف کرده و می‌تواند مبارزه گروه‌های قومی و تلاش‌های متحدان غربی دولت افغانستان را به خطر اندازد.
 
در حاشیه نشست وارسا هم جلسه موازی برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن درمورد گزینه‌های مختلف درباره بی‌ثباتی در افغانستان صحبت کردند.
 
کارشناسان گفتند: دولت افغانستان به دلیل فساد موجود در این کشور که در تمام جنبه‌های زندگی مردم گسترش پیدا کرده و موجب ضعیف افغانستان شده صحبت کردند.
 
در افغانستان گروه‌های مافیا، ربایش و گروگان‌گیری اتباع خارجی‌ و سرقت افزایش پیدا کرده است.  
 
نبی مصداق مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور افغانستان در‌باره مشکلات روزنامه نگاران این کشور توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که وضعیت اقتصادی در این کشور خوب نیست.
 
کارشناسان اعلام کردند که در سال‌هایی که عملیات نظامی بین‌المللی در افغانستان جریان داشته بیش از یک میلیون نفر از آنها در امور ترجمه، راننده و غیره کار می‌کردند اما پس از پایان یافتن ماموریت مبارزه با دهشت افکنان، بسیاری از این افراد شغل خود را از دست داده و موجبات افزایش بی‌ثباتی را فراهم کرده‌اند.
 
استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی در وارسا گفت، حل مشکلات پیش روی افغانستان در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود، بنابراین افغانستان هم اکنون نیازمند پشتیبانی ناتو است. در همین حال او به پرسشی که ناتو تا چه زمانی در افغانستان باقی خواهد ماند جواب دقیقی نداد و گفت: ماموریت ناتو در وارسا برای یک سال تمدید شده و برای ماندن بیشتر در افغانستان در اجلاس ناتو در سال 2017 در بروکسل تصمیم‌گیری خواهد شد.
 
یک مقام بلند پایه ناتو در مصاحبه با کامرسانت گفت، تمام سران ناتو تاکید کرده‌اند که افغانستان هدف اصلی آنها در مبارزه با تروریسم همچنان باقی خواهد ماند ضمن اینکه تاکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد که هرگز این کشور به یک پناهگاه امن برای تروریست‌ها و مقامات آنها که از آنجا قدرت خود را اداره و امنیت جهان را مختل کنند تبدیل نخواهد شد.
 
نیروهای امنیتی افغانستان وظایف خود را با شجاعت انجام می‌دهند و این قابل تقدیر است، اما چالش دیگر که باقی می‌ماند کمبود نیروهای امنیتی این کشور است.
 
شرکت کنندگان در نشست موافقت کردند که اتحادیه به توسعه نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد و پشتیبانی مالی را از آنها دریغ نخواهند کرد.
 
حمایت مالی از طریق صندوق‌های سازمان ملل متحد و ناتو صورت خواهد گرفت که در حال حاضر حدود 1 میلیارد دلار تا پایان سال 2020 در نظر گرفته شده است. علاوه بر این ایالات متحده آمریکا بیش از 3.5 میلیارد دلار را به صورت سالانه برای نیروهای امنیتی افغانستان به صورت مستقیم اختصاص خواهد داد. کابل هم در نظر دارد با بهبود وضعیت اقتصادی سهم خود را افزایش دهد. (در حال حاضر سهم افغانستان 500 میلیون دلار در سال است).
 
نظر به سخنان استولتنبرگ در حال حاضر «قوای پشتیبانی» ناتو 13 هزار نفر از 40 کشور جهان رسیده و در سال 2017 هم تعداد 12هزار سرباز ناتو در افغانستان باقی خواهد ماند.
 
در برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان تجدید نظر صورت گرفته زیرا باراک اوباما درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تجدید نظر کرده و به جای اینکه در سال 2017 تعداد 5500 سرباز آمریکایی در افغانستان باقی بماند در تصمیم‌گیری جدید این تعداد به 8400 سرباز آمریکایی در افغانستان خواهد رسید.
 
باراک اوباما گفته که علت باقی ماندن تعداد زیاد سربازان آمریکایی در افغانستان ادامه انجام اعمال تروریستی و حمله به غیر نظامیان، ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان است، اگر چه طالبان خطوط اصلی بزرگترین شهرها را در دست گرفته اما آنها قادر به تسلط و کنترل شهرهای بزرگ مانند کابل نیستند.
 
باراک اوباما یکی از وعده‌های بزرگ دوران انتخابات خود را یعنی بازگشت تمام نیروهای آمریکایی را به خانه‌هایشان تکمیل نکرده است. نه تنها آمریکا بلکه همه کشورهای عضو ناتو از 15 سال پیش که جنگ در افغانستان آغاز شد تا کنون درگیر هستند و هنوز نتوانسته‌اند مشکلات را حل کنند.  همچنین این ائتلاف نتوانسته‌ از گسترده شدن بحران افغانستان در منطقه و فراتر از آن جلوگیری کنند.
 
یکی از سران ناتو می‌گوید: یکی از مشکلات دیگر افغانستان هجوم مهاجران در اروپا است. اگر شما به ایستگاه مرکزی بروکسل بروید در آنجا پناهندگان بسیاری زیاد هستند که در میان آنها نه تنها از سوریه بلکه تعداد زیادی از افغانستان هم دیده می‌شود.
 
وی افزود، ائتلاف ناتو به شکل جدی وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند، اما حتی با این مشکلات هم، هیچگونه برنامه‌ای برای همکاری در بخش افغانستان با مسکو در نظر نداریم.
 
الکساندر گروشکو نماینده دائم روسیه در ناتو در مصاحبه با «کامرسانت» گفت، پیش از بحران اوکراین شورای روسیه – ناتو در بخش مبارزه با مواد مخدر بین‌المللی بزرگترین پروژه را با یکدیگر پیش می‌بردند و در همین راستا شورای روسیه – ناتو کادر مبارزه با مواد مخدر افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی را آموزش می‌دادند.
 
همچنین تکنسین‌های افغانستانی را برای خدمات هلی‌کوپترهای ساخته شده در شوروی و روسیه آموزش می‌دادند. به گفته این دیپلمات، قطع همکاری‌های ائتلاف ناتو با روسیه وضعیت را در افغانستان و در کل وضعیت را در بخش امنیتی اروپا خراب می‌کند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *