انتشار سندی جدید درباره نقش مستقیم دولت عربستان در حوادث یازده سپتامبر

9:51 - 13 تير 1395
کد خبر: ۱۹۲۹۸۵
دولت آمریکا سندی را منتشر کرده است که نشان می‌هد چند مقام و دیپلمات عربستانی در حوادث یازدهم سپتامبر دخالت مستقیم داشته و از این حملات تروریستی پشتیبانی مالی کرده اند.
انتشار سندی جدید مبنی بر نقش مستقیم دولت عربستان در حوادث یازده سپامبربه گزارش گروه بین الملل،  دولت آمریکا یک سند محرمانه را که تحت عنوان «فایل شماره 17» شناخته می‌شود منتشر کرده است که مطابق با آن چندین مقام سعودی با حوادث تروریستی مرتبط بوده‌اند.

 این سند اسامی مقامات و افرادی که با این حوادث مرتبط هستند را ذکر کرده است.

باب گراهام، سناتور سابق دموکرات که ریاست مشترک تحقیقات کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر را بر عهده داشته، می‌گوید: بخش اعظم اطلاعاتی که در فایل شماره 17 آمده، بر اساس محتویات 28 صفحه است.

البته بخش اعظم گزارش کمیته مشترک کنگره در مورد این حادثه یک متن 28 صفحه‌ای است که گفته می‌شود به نقش عربستان در حملات یازده سپتامبر صریحاً اشاره می‌کند، این 28 صفحه همچنان محرمانه باقی مانده است.

مطابق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه جورج بوش، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا با توجه به روش‌های جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی آمریکا این 28 صفحه را طبقه‌بندی اعلام کرده است، اما گفته می‌شود که این اقدام احتمالاً از بیم پیامدهای منفی انتشار این گزارش بر روابط واشنگتن و ریاض صورت گرفته است.

سند 17 صفحه‌ای مذکور در سایت 28pages.org منتشر شده است.

این سایت نام افرادی که هواپیما را به سوی برج‌های دوقلو هدایت کردند که اکثریت آنها دیپلمات‌های سعودی بوده‌اند را ذکر کرده است.

همچنین این گزارش ذکر کرده است که ریاض از قصد تروریست‌ها آگاه بوده است.

اگرچه گزارش نهایی کمیته بررسی حوادث یازدهم سپتامبر «شواهدی مبنی بر این نیافته است که دولت سعودی از تروریست‌ها و عوامل این حادثه حمایت کرده باشد» اما گزارش ذکر می‌کند که «این نتیجه به معنای حذف احتمال کمک مالی دولت سعودی به گروه القاعده برای انجام حملات تروریستی نیست».



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *