همه خریدهای تسلیحاتی منطقه مقابل بودجه دفاعی ایران

15:15 - 16 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۵۹۰۴
دسته بندی: سیاست
خرید تسلیحات یعنی چرخیدن چرخ صنایع جنگ افزار سازی دنیا که در دست چند کشور است. تا جنگی نباشد و بحرانی ساخته نشود، این جنگ افزارهای ویرانگر و قاتل به فروش نمی رود.
به گزارش گروه سیاسی شیشه عمر صنایع نظامی در دنیا به ویژه چند کشور از جمله آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس که عمده تجهیزات و تسلیحات نظامی دنیا را می سازند، در دست جنگ هایی است که در دنیا اتفاق می افتد.

بسیاری از جنگ ها و بحران های دنیا از سوی همین کشورها به ویژه آمریکایی ها ایجاد می شود. بخش زیادی از اقتصاد آمریکا به صنایع نظامی گره خورده و درآمد هنگفتی را برای اقتصاد این کشور در پی دارد. چشم پوشی از این درآمد میلیاردی برای سران آمریکا غیر ممکن است.

کشورهای دیگر از جمله روسیه، فرانسه و انگلیس هم سهمی از این بازار دارند اما به اندازه آمریکا نیست. آمریکا از بازار اسلحه بیشترین بهره را می برد و نه تنها سلاح های تولید خود را به کشورهای دیگر می فروشد بلکه ارتش خود را هم به پیشرفته ترین سلاح های روز دنیا مجهز می کند تا بتواند از این قدرت برای اعمال زور استفاده کند.

آمریکایی ها هنگامی که برای جنگ وارد می شوند، هزینه هایی که در زمان جنگ کرده اند، دریافت می کنند. ارتش آمریکا زمانی که به عراق حمله نظامی کرد، پس از سقوط صدام به دست ارتش ایالات متحده و حضور 10 ساله آنها در عراق همه هزینه های جنگ محاسبه و از عراق دریافت شد.

جنگ در خلیج فارس باعث شد موجی از خریدهای تسلیحاتی در منطقه آغاز شود. تا پیش از جنگ خلیج فارس، جنگ عراق علیه ایران بهانه ای بود برای فروش جنگ افزار به صدام و کشورهای عربی منطقه، همه کشورهای دارای صنایع نظامی از بازار ایجاد شده در دوران جنگ تحمیلی بهره بردند حتی سلاح های شیمیایی از سوی کشورهای اروپایی از جمله آلمان به صدام فروخته شد.

بودجه نظامی آمریکا همواره و هر سال با افزایش زیادی روبرو می شود، برای سال 2016 میلادی، 612 میلیادر دلار بودجه نظامی برای ارتش آمریکا در کنگره این کشور به تصوب رسیده است که البته این بودجه در ظاهر است و پشت پرده آن بودجه مخفی دیگری وجود دارد.

اکنون که در منطقه غرب آسیا بحران ساخته و پرداخته آمریکایی - اسرائیلی ایجاد شده و جنگ ها و درگیری های زیادی در سوریه، عراق، یمن و در این سو افعانستان بروز کرده، عمدتاً سلاح های آمریکایی و بعضاً روسی و اروپایی در بازار داغ جنگ به فروش می رسد و در قبال آن جان های بسیاری از دست می رود.

جنگی که اکنون در یمن با حمله و جنایات آل سعود آغاز شده و بیش از یکسال از آن می گذرد، با سلاح های آمریکایی ادامه دارد و بمب های ساخت این کشور با هواپیماهای ساخته شده در کارخانه های مک‌ دانل داگلاس یا لاکهید بر سر مردم بی دفاع یمن فرو می ریزد.

این سلاح ها به طور رسمی به کشورهای وابسته به آمریکا فروخته می شود. سران کشورهای مرتجع عربی منطقه بیشترین خریدهای تسلیحاتی خود را از ویترین فروشگاه آمریکا انجام می دهند. بر اساس تازه ترین آماری که از سوی هفته نامه تخصصی امور نظامی آمریکا منتشر شده کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در کمتر از یکسال 33 میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریده اند. این رقم جدا از خریدهای نظامی این کشورها از کشورهای دیگر از جمله اروپایی و روسیه است.

افزایش خریدهای نظامی از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با تحرکات نظامی هم همراه بوده است. از یک سو ائتلاف ضد مردم یمن بیش از یکسال است که در این کشور جنایت می کند و از سوی دیگر برگزاری چندین رزمایش از سوی ارتش کشورهای حاشیه خلیج فارس آمار خریدهای تسلیحاتی آنها را بالا می برد.

دلیل استهزا و تحقیر ارتش های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سوی اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا چه می تواند باشد؟ او خطاب به سران این کشورها گفته بود شما در ارتفاع 30 هزارپایی سیر می کنید در حالی که ایران روی زمین می جنگد و ابتکار عمل را در دست دارد.

مهمترین دلیلی که می توان برای این تحقیر گفت این است که آمریکایی ها اعراب را تحریک کنند تا وارد میدان جنگ شوند و سلاح های خود را استفاده کنند و یا با برگزاری رزمایش، تجهیزات نظامی خریداری شده از آمریکا را هم آزمایش کنند تا قابلیت سلاح های آمریکایی آشکار شود و اگر ضعفی در آنها دیده شد مرتفع گردد.همچنین سلاح ها مصرف شود.

این تنها بهانه ای نیست که آمریکایی ها اعراب را وادار به خرید تسلیحات می کنند، سود و نفع فروش سلاح که جای خود دارد، اما یکی دیگر از اهداف آمریکا در منطقه این است تا با سیاست ایران هراسی، سران کشورهای منطقه را ترغیب به خرید سلاح از آمریکا و اروپا کند و علاوه بر آن، جهان اسلام را هم از دشمن اصلی خود غافل سازد. اکنون با توجه به شرایط منطقه، خطر رژیم اسرائیل اندکی در میان جهان اسلام مغفول واقع شده در حالی که موضوع اصلی و خطر جدی جهان اسلام در منطقه، رژیم اشغالگر اسرائیل است.

در ادامه گزارش هفته نامه نظامی آمریکا که تخصص آن در حوزه جنگ و جنگ افزار است، آماری را از برگزاری رزمایش های یک ماه گذشته کشورهای عربی ارائه داده و نوشته است؛ این کشورها همچنین در طول یک ماه پنج مانور و تمرین نظامی از جمله «رعد شمال»، «پرچم صحرا»، «باز جزیره» و «امنین خلیج فارس 1» را برگزار کردند که باعث کاهش ذخیره تسلیحاتی و مهمات آنها شد.

سلاح های خریداری شده از سوی اعراب، از ماه مه سال 2015 میلادی وارد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شده است و شامل موشک‌های بالستیک و دفاع هوایی و بالگردهای هجومی و ناوهای پیشرفته و موشک‌های ضد زره است.

در این میان سفارش های سنگینی از سوی این کشورها داده شده که در انتظار تحویل هستند. کویت و قطر منتظر موافقت آمریکا برای خرید 40 فروند هواپیما از نوع اف 18 و 72 فروند هواپیما از نوع اف 15 هستند.

منطقه خلیج فارس با خریدهای تسلیحاتی کشورهای حاشیه آن تبدیل به یک زرادخانه نظامی شده است. اما در این میان جمهوری اسلامی ایران با کمترین بودجه دفاعی و نظامی خود، توانمندتر و مقتدرتر از کل ارتش های منطقه است. مجموع بودجه دفاعی ایران در سال 1394 رقمی بالغ بر 281,674,170 میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود که در مقایسه با بودجه کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار ناچیز است.

اما در این میان علیرغم خریدهای هنگفت تسلیحاتی از سوی سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، توانایی آنها در حوزه عملیاتی بسیار ضعیف است. ارتش های این کشورها ماهیت خود را در حمله به مردم یمن نشان دادند.

در حالی کشور یمن در شرایط نامناسب اختلافات داخلی به سر می برد، حملات ائتلاف ضد مردم یمن پس از گذشت یکسال نتوانست آنها را به اهداف خود برساند و در مقابل ارتش این کشور و نیروهای مردمی یمن ضعف های آنها نمایان شد.

در چنین اوضاعی که همه کشورهای منطقه غرب آسیا به ویژه رژیم اسرائیل تا دندان مسلح هستند و هر لحظه تهدیدات تازه ای علیه انقلاب اسلامی از سوی آمریکا و عوامل منطقه ای آن صورت می گیرد، تمرکز بر یک قابلیت ویژه بدون آن که از دیگر پیشرفت ها غفلت شود، ظرفیت بسیار بالای بازدارندگی را ایجاد کرده که باعث شده حتی قدرتمندترین کشورها هم از فکر حمله نظامی به ایران منصرف شوند.

پیشرفت های موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران این ویژگی بزرگ را دارد که بومی و ساخته دست متخصصین داخلی است به همین خاطر است که نمی توان آن را از بین برد و حذف کرد.

اما اگر کشورهای عربی منطقه جنگی رخ دهد و سلاح های آنها پایان یابد، باید در انتظار خرید سلاح از آمریکا و یا هر کشور دیگری باشند که به آنها سلاح فروخته است. ایران سلاح مورد نیاز خود را تولید می کند و این یک ویژگی منحصر به فردی است که در منطقه متعلق به ایران است.

همه شرایطی که در منطقه به وجود آمده حتی پس از توافق هسته ای ایران با 1+5، خریدهای تسلیحاتی کشورهای عرب منطقه را وارد مرحله تازه ای کرده است که نشان از افزایش سیاست ایران هراسی و ایران ستیزی است.

چنین روندی ایجاب می کند بیشتر از پیش سیاست های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران رو به تولید و تجهیز نیروهای مسلح کشور متمرکز باشد. نشان دادن سیلوهای موشکی و آزمایش های موشک های بالستیک گوشه ای از توانمندی های دفاهی ایران را به نمایش گذاشت و با اعتراض آمریکا و غرب ثابت کرد که گام های برداشته شده در این راه درست بوده است. هر چند در داخل هم با بی مهری هایی روبرو گشت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *