تلاش قزاقستان برای نزدیکی اوراسیا-اتحادیه اروپا/نشست مشترک 2 اتحادیه برگزار می‌شود

18:12 - 14 فروردين 1395
کد خبر: ۱۵۴۹۳۶
رئیس جمهور قزاقستان خواستار همکاری نزدیک اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا و سازمان‌ همکاری‌های شانگهای شد.
به گزارش گروه بین الملل ، امروز «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان در حاشیه نشست امنیت هسته‌ای در واشنگتن در گفتگو با خبرنگاران به بازدید خود از «بروکسل» و تصویب توافقنامه توسط پارلمان قزاقستان در مورد افزایش همکاری‌های این کشور با اتحادیه اروپا اشاره کرد و اظهار داشت: برخی از بخش‌های این توافقنامه از اول ماه می سال جاری فعال می‌شوند و برای اینکه توافقنامه به طور کامل اجرایی شود باید همه 38 کشور اتحادیه اروپا آن را تصویب نمایند.

نظربایف ادامه داد: یکی از نکات اصلی مذاکرات با رؤسای شورای اروپا و مقامات کمیسیون اروپایی رفع محدودیت پروازهای شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی قزاقستانی به اروپا و تسهیل صدور روادید است.

وی همچنین بر اهمیت مبارزه با تروریسم و جلوگیری از دسترسی تروریست‌ها به سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی تأکید کرد.

نورسلطان نظربایف گفت: برای پیروزی در این حوزه وحدت کل جامعه بین‌المللی لازم است و باید شبکه‌ای جهانی جهت نظارت بر هر فرد مضنون به شرکت در سازمان‌های تروریستی ایجاد شود ضمن آنکه اقدامات جهت تقویت امنیت در مراکز اتمی نیز باید تقویت گردد.

نورسلطان نظربایف در ادامه نشست مطبوعاتی در مورد مذاکرات خود با رؤسای شورای اروپایی و کمیسیون اروپا درباره افزایش ظرفیت همکاری سخن گفت.

وی تصریح کرد: بسیاری از دولت‌های غربی راجع به اتحادیه اقتصادی اوراسیا نظر واحدی ندارند و برخی از آنها فکر می‌کنند ایجاد این اتحادیه پله‌ای برای احیای شوروی است و به این علت قزاقستان پیشنهاد برگزاری نشست مشترک 2 اتحادیه برای هدف‌گذاری در این موضوع و حذف موانع تجارت را مطرح می‌کند چراکه امروزه ما با برخی موانع از جمله تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه مواجه هستیم.

رئیس جمهور قزاقستان افزود: اگر اتحادیه اروپا، اتحادیه اوراسیا و سازمان همکاری‌های شانگهای فضای تجارت آزاد را ایجاد کنند، تمام کشورهای شامل این سازمان‌ها منتفع خواهند شد ضمن آنکه مذاکرات جهت بررسی ظرفیت‌های شروع شده است.

نظربایف طی سال‌های اخیر ضمن تلاش برای کسب پرستیژ بین‌المللی برای قزاقستان، از جمله روسای جمهوری بوده است که چندین پیشنهاد مهم بین‌المللی را مطرح و خواهان نزدیکی کشورها در قالب گفتمانی و پرهیز از جدل‌های سیاسی و نظامی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *