زمزمه های بازگرداندن "معاون اول رییس جمهور افغانستان" از جبهه های نبرد علیه طالبان

20:07 - 10 اسفند 1394
کد خبر: ۱۴۲۱۴۲
"باتور دوستم" پسر ژنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رییس جمهوری افغانستان از تلاش هایی خبر داد که بار دیگر برای بازگرداندن وی از جبهه های نبرد دست به کار شده اند و قصد دارند عملیات نظامی در شمال کشور را که با فرماندهی وی علیه طالبان، آغاز شده متوقف کنند.
زمزمه های بازگرداندن به گزارش سرویس بین الملل "باتوردوستم" در صفحه اجتماعی خود نوشت که ستون پنجم یک بار دیگر فعال شده تا مانع عملیات ژنرال دوستم در شمال کشور شود و این در حالی است که از هفته گذشته که وی به استان شمالی جوزجان سفر کرده است، تاکنون 120 عضو گروه طالبان در چند روز گذشته خود را تسلیم کرده اند.

عزیمت معاون اول ژنرال دوستم به جبهه های جنگ در افغانستان محل مناقشه نیروهای دولتی و تحلیل گران افغان بوده است و همواره عده ای از مسئولان بلندپایه و تحلیل گران مخالف و عده ای دیگر موافق حضور وی در جنگ هستند.

موافقان می گویند ژنرال دوستم از تجربه حضور طولانی در جنگ های افغانستان برخوردار است و می تواند مخالفان را سرکوب کند و در مقابل مخالفان اعتقاد دارند که حضور مستقیم معاون اول رئیس جمهوری در جبهه های جنگ به معنای اطمینان نداشتن به فرماندهان نظامی است و در ذات این اقدام، ناکارآمدی نیروهای نظامی و امنیتی افغان نهفته است.

فرزند معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، "محمد نعیم لالی حمیدزی" نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندگان را متهم کرده است که برای توقف عملیات در شمال افغانستان به فرماندهی دوستم تلاش می کند و گفته که این نماینده چند ماه قبل نیز موفق به بازگرداندن معاون اول رئیس جمهوری از جبهه های جنگ شد.

باتور، از سفر نماینده مردم قندهار در مجلس نمایندگان به شمال کشور به عنوان نشانه ای از تلاش های وی برای توقف عملیات سرکوب طالبان به رهبری ژنرال دوستم، یاد کرده و این پرسش را مطرح کرده که باید منتظر ماند و دید که آیا این بار نیز می تواند عملیات نظامی در شمال را متوقف کند.

ژنرال دوستم هفته گذشته چهارم اسفندماه با 12 هزار سرباز برای سرکوب طالبان به استان های جوزجان و فاریاب سفر کرد و گفت که انتقام خون سربازان ارتش را از طالبان خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان چند ماه قبل نیز برای پاک سازی شمال از وجود طالبان به استان های فاریاب و جوزجان سفر کرد و با راه اندازی عملیات مناطقی را از کنترل طالبان خارج کرد، اما پیش از پاک سازی کامل این مناطق به کابل بازگشت و گفت که در باره دلایل بازگشت خود در حال حاضر نمی تواند حرفی بزند و در آینده ناگفته ها را بازگو خواهد کرد.

وی در بازگشت از جبهه های نبرد حدود سه ماه گوشه گیری را برگزید تا اینکه چندی پیش بار دیگر در برنامه های رسمی دولت مشاهده شد و برای دومین بار در شش ماه گذشته لباس نظامی بر تن کرد و عازم نبرد با مخالفان مسلح شد.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *