860 میلیون دلار، سهم "پاکستان" از بودجه سال مالی جدید آمریکا

18:05 - 23 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۰۲۷
دولت آمریکا در لایحه بودجه سال مالی 2016-2017 این کشور، مبلغ 860 میلیون دلار را به عنوان سهم پاکستان در نظر گرفته است.
860 میلیون دلار، سهم به گزارش سرویس بین الملل به نقل از رسانه های پاکستان، از رقم اختصاص یافته برای کمک مالی آمریکا به پاکستان، 265 میلیون دلار برای کمک در بخش سخت افزارهای نظامی است و مابقی، مربوط به کمک به امر مبارزه با تروریسم است.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که این بودجه در قالب همکاری آمریکا با پاکستان در زمینه مبارزه با تروریسم و از بین بردن گروه های شبه نظامی در این کشور تعیین شده است.
 
** آمریکا پرداخت حق الزحمه پاکستان بخاطر همراهی در حلمه به افغانستان را تمدید کرد
حدود دو ماه پیش، نشست گارگروه مشورتی پاکستان و آمریکا با هدف بررسی همکاری های دو کشور در حوزه های دفاعی، نظامی و مبارزه با تروریسم در واشنگتن برگزار شد و 'محمد عالم ختک' قائم مقام وزارت دفاع پاکستان ریاست هیات پاکستانی را در این نشست برعهده داشت.
بعد از برگزاری این نشست، یک مقام آگاه در وزارت دفاع پاکستان به رسانه های این کشور گفت است که آمریکا تمدید حمایت مالی از بخش نظامی و مبارزه با تروریسم پاکستان در سال 2016 نیز موافقت کرده است.
 
آمریکا در سال 2001 و پس از حوادث یازده سپتامبر، به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد و از پاکستان نیز خواست تا نیروهای آمریکایی را در عملیاتی که واشنگتن آن را ائتلاف مبارزه با تروریسم نامید، همراهی کند و در قبال این همکاری، از واشنگتن حمایت های مالی دریافت کند.
پاکستان از سال 2001 تاکنون، همه ساله مبالغی را از آمریکا در قبال همکاری با این کشور در زمینه مبارزه با شبه نظامیان و همکاری های اطلاعاتی، دریافت کرده است و خواستار ادامه روند دریافت کمک های مالی از آمریکا است.

پرداخت بسته های حمایت مالی آمریکا از پاکستان در قالب حمایت از فعالیت های ضدتروریستی این کشور قرار بود در سال 2014 متوقف شود اما این روند تا کنون دوبار، یک بار برای سال 2015 و اکنون هم برای سال 2016 تمدید شده است. دلیل عمده موافقت آمریکا در تمدید حمایت های مالی از پاکستان را باید در تصمیم واشنگتن برای تمدید حضور نظامی خود در منطقه جویا شد.

"شبکه حقانی" و مماشات با آنها می داند، بخاطر همین موضوع، در سال های اخیر بخشی از حمایت های مالی از پاکستان را به حالت تعلیق درآورد اما در نهایت این بسته های مالی در اختیار پاکستان قرار گرفت.

واشنگتن مدعی است پاکستان در مبارزه با گروه های تروریستی لشگر طیبه و شبکه حقانی جدّی نیست و از آنها به عنوان ابزاری برای جنگ نیابتی علیه افغانستان و هند استفاده می کند.
گزارش ها حاکی است که پاکستان از سال 2001 تا کنون، 13 میلیارد دلار از آمریکا در قالب حمایت از فعالیت های ضد تروریستی دریافت کرده است.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *