پیشنهادات حسین فتاحی پیرامون جشنواره داستان انقلاب

16:30 - 23 دی 1394
کد خبر: ۱۲۱۳۳۸
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده و مدرس داستان‌نویسی گفت: در صورت دوسالانه شدن این جشنواره، فرصت كافی وجود دارد تا با حضور و همكاری منتقدین و داستان‌نویسان مجرب، آثار رسیده به جشنواره مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.
به به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حسین فتاحی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی گفت: معتقدم در شكل اجرای این جشنواره باید كار جدیدی صورت بگیرد. در حال حاضر هشت دوره است كه جشنواره داستان انقلاب فراخوان می‌دهد و شركت‌كنندگان در این جریان ادبی حضور پیدا می‌كنند و آثار نیز داوری می‌شوند. اما این روند نیاز به تغییراتی دارد.
 
وی تصریح كرد: به نظر می‌آید اختیار جشنواره داستان انقلاب در دستان خودش نیست و در واقع روند برگزاری جشنواره، به ویژه به لحاظ كیفی، بسته به آثاری است كه به دبیرخانه می‌رسد و این آثار نیز در برخی دوره‌ها قوی و برخی دوره‌ها نیز ضعیف هستند. حوزه هنری و برگزاركنندگان جشنواره باید تمهیداتی بیندیشند كه دبیرخانه و مدیریت جشنواره تعیین كننده باشد و خود جشنواره منجر به تولید آثار شود.
 
این نویسنده همچنین گفت: می‌توان در طول زمانی كه ما بین هر جشنواره وجود دارد، با برگزاری كارگاه‌های آموزشی توان داستان‌نویسان را به لحاظ علمی تقویت كرد و همچنین با برگزاری اردوهای مختلف و برنامه های متنوع در ایده دهی و جریان سازی فعال بود. در واقع جشنواره داستان انقلاب باید تولیداتش را مدیریت كند تا در طول هر دوره به آثار برجسته‌ای برسد.
 
فتاحی همچنین با ارائه پیشنهاد دوسالانه شدن جشنواره داستان انقلاب عنوان كرد: در صورت دو سالانه شدن جشنواره، فرصت كافی وجود دارد تا با حضور و همكاری منتقدین و داستان نویسان مجرب، آثار رسیده به جشنواره مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و نویسنده ها نیز نسبت به اشكالات آثارشان توجیه شوند و در نهایت آثاری با كیفیت بالا و بازنویسی شده به مرحله نهایی جشنواره راه یابند.
 
دبیر هنری دوره پیشین جشنواره داستان انقلاب با تاكید بر اینكه جشنواره داستان انقلاب ظرفیت خوبی را برای نویسندگان متعهد كشور فراهم كرده است، افزود: متاسفانه به خوبی از ظرفیت‌های ایجاد شده استفاده نكردیم. به طور مثال می‌توان در كنار مركز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری كه امور اجرایی جشنواره‌ها  را بر عهده دارد، دبیرخانه‌‌ دائمی برای بخش علمی و هنری جشنواره نیز راه‌اندازی كرد تا در طول سال تعامل بهتری با صاحبان آثار برقرار كند.
 
وی كه داوری بخش بزرگ‌سال هشتمین دوره جشنواره داستان انقلاب را هم بر عهده داشته است، درباره آثار این دوره جشنواره گفت: چند اثر وجود داشت كه نگاه‌های تازه‌ای را ازموضوع انقلاب اسلامی دست مایه كار خود قرار داده بودند. اما هنوز خیلی جای كار با این موضوع وجود دارد. انقلاب اسلامی شاخه‌ها و موضوعات متنوعی را در داخل و حتی خارج از كشور در بر می گیرد كه می تواند مورد توجه نویسندگان باشد.
 
هشتمین دوره جشنواره سراسری داستان انقلاب بهمن ماه امسال در حوزه هنری برگزار می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *