اردوغان بر سر دوراهی ماندن یا رفتن

14:37 - 05 دی 1394
کد خبر: ۱۱۳۹۶۹
خبرگزاری میزان - شرایط ترکیه به گونه ای است که به نظر می رسد دولت اردوغان به دنبال بهانه ای برای استعفا از قدرت باشد. ترکیه اکنون شرایط بحرانی ای را سپری می کند و دولت حاکم توان اداره آن را به صورت عادی همچون سابق ندارد.
به گزارش گروه بین الملل دولت ترکیه با بحران های خود ساخته در منطقه، خود را به شدت درگیر کرده و این گرفتاری ها باعث شده است تا وجهه دولت به ویژه اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در میان افکار همومی تخریب شود و حتی از چشم مردم هم بیفتد.

چند روز پیش بود که اردوغان در پاسخ به ادعای پوتین درباره فروش نفت سوریه و عراق از سوی داعش به ترکیه، گفت اگر چنین ادعایی که از سوی پوتین رئیس جمهوری روسیه مطرح شده اثبات شود از ریاست جمهوری ترکیه استعفا خواهد کرد، البته او سپس اندکی موضعش را تغییر داد و گفت اما اگر پوتین نتواند ثابت کند، آیا از ریاست جمهوری روسیه استعفا خواهد کرد؟

این سخن اردوغان با واکنش های زیادی روبرو شد و با توجه ویژه در داخل و خارجه ترکیه همراه گشت. روسیه اقدام به انتشار اسناد و مدارک خود کرد. فیلم ها و عکس های گوناگونی را از حمل نفت از سوی داعش منتشر کرد.

سازمان امنیت روسیه هم ادعای پوتین را تأیید کرد و گفت که کامیون های تانکر داعش، نفت سوریه و عراق را به ترکیه می فروشند. این نفت حتی بسیار ارزانتر از قیمت نفت جهانی است که اکنون در نازلترین ارزش خود قرار دارد.

استغفای اردوغان دوباره از زبان خودش گفته شد، این بار هم با همان شرطی که پیش از این گفته بود؛رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: اگر ادعاها درباره اقدام ترکیه در خرید نفت از داعش ثابت شود، استعفا می کنم.

تاکنون از سوی اردوغان دوبار تهدید به استعفا بر زبان رانده شده اما همچنان او در مسند قدرت است. شرط او ارائه اسناد و مدارکی است که اثبات کند ترکیه نفت داعش را خریداری می کند. گرچه این شرط از سوی روسیه و حتی دیگر کشورها اثبات شده اما او هنوز در قدرت است و نمی تواند دل از قدرت برکند. اتهام خرید نفت از داعش را هم نمی تواند بپذیرد.

شاید او می خواهد اوضاع ترکیه از این هم که هست وخیم تر شود و آنگاه از قدرت کناره گیری کند تا وضعیت این کشور سامان نگیرد و با وخیم تر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی این کشور، به پروژه خاورمیانه جدید آمریکا در منطقه کمک کند.

اکنون دولت او از محبوبیت سابق برخوردار نیست، به گونه ای که بر اساس نظرسنجی های انجام شده محبوبیت اردوغان نسبت به قبل کاهش قابل توجهی را داشته است. این اتفاق به خاطر رفتارهای دولت اردوغان چه در مسائل داخلی و چه منطقه ای افتاده است.

مردم این کشور از سیاست های منطقه ای دولت خود رضایت ندارند، مردم اعتقاد دارند که دولت در مسیر درستی حرکت نمی کند. این نارضایتی در انتخابات پارلمانی ترکیه که فروردین ماه امسال برگزار شد به خوبی نشان داد که مردم از دولت راضی نیستند، به همین خاطر در این انتخابات حزب عدالت و توسعه نتوانست اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد و از تشکیل دولت هم بازماند.

اما دولت اردوغان در انتخابات زودهنگام پارلمانی با ترفندهایی که در این انتخابات در نظر گرفت، توانست قدرت پارلمانی خود را دوباره به دست آورد تا بتواند دولت را بدون کمک دیگر احزاب تشکیل دهد.

اما این اتفاق را نمی توان اقبال مردم به دولت تلقی کرد. نارضایتی مردم از اوضاع سیاسی و اقتصادی افزایش یافته و هم اکنون در مناطق کردنشین این کشور درگیری های شدیدی جریان دارد. دستگیری های گسترده و سرکوب مخالفین در این کشور نه تنها باعث ایجاد آرامش سیاسی در ترکیه نمی شود بلکه به اختلافات بیشتر دامن می زند.

دولت ترکیه اگر خواهان آرامش در کشور و منطقه است، تنها کاری که باید انجام دهد، دست از دخالت در امور سوریه و عراق بکشد و حمایت های خود را از گروه های تروریستی تکفیری به ویژه داعش در سوریه و عراق قطع کند.

اما درباره اثبات ادعای خرید نفت از داعش از سوی ترکیه سرلشکر سرگئی روتسکوی رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروی های مسلح روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه گفت: کامیون های نفتکش تروریست ها در سوریه به شکل کامیون های معمولی در آورده شده و شب ها حرکت می کنند.

وی افزود؛ تروریست ها چنین کاری را برای استتار کامیون های نفتکش در برابر نیروی هوایی روسیه انجام داده و شب ها به صورت کاروان های متشکل از چند ده کامیون حرکت می کنند.

روتسکوی گفت:نیروی هوایی روسیه طی یک هفته تاسیسات جدید استخراج و پالایش نفت مورد استفاده تروریست ها و همچنین 17 کاروان کامیون های نفتکش را منهدم کرده است و تعداد کامیون های نفتکشی که از زمان آغاز عملیات هوایی روسیه منهدم شده اند، بیش از دو هزار دستگاه است.

در همین زمینه ارتش روسیه ویدئویی از حمله هوایی به کاروان نفت کش داعش منتشر کرد که در آن کامیون های نفتکش داعش نشان داده می شود اما اشاره ای به مقصد آنها نمی کند. تصاویر تانکرهای با پرواز یک پهپاد روسی فیلم برداری شده است.

سرویس اطلاعاتی روسیه هم تقریبا 12 هزار کامیون نفتکش را در گذر راه مرزی زاخو مرز ترکیه و عراق مشاهده کرده است.

رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروی های مسلح روسیه گفت در لحظه فیلم برداری در ناحیه زاخو 11775 کامیون نفتکش در دو سوی مرزترکیه و عراق از جمله 4530 کامیون در خاک ترکیه و 7245 کامیون در خاک عراق قرار داشت. روتسکوی افزود نفت استخراجی هم در عراق و هم در سوریه از این گذرراه مرزی عبور می کند.

با همه این اسناد و مدارک،فیلم ها و عکسهایی که از سوی روسیه منتشر شده است، جای چانه زنی برای اردوغان باقی نمانده و او اگر بر سر قول خود ایستاده باید هر چه سریع تر استعفای خود را ارائه دهد. فشار بر روی دولت ترکیه اکنون بسیار بالا است، دولت ترکیه راهی برای کاهش این فشارها ندارد به ویژه از زمانی که با روسیه هم سرشاخ شده است، یا باید استعفا بدهد یا این که به تغییر جدی رفتارهای خود در منطقه بپردازد. اردوغان بر سر دوراهی ماندن بر مسند قدرت یا ترک قدرت مانده است. تصمیم گرفتن برای هر کدام از این دو گزینه هزینه های زیادی را به مردم ترکیه تحمیل می کند.



ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
0
0
اردوغان قدرت را رها نمی کند و لی ممکن است کمی نرم تر شود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *