آمادگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اجرای حسابداری با رویکرد تعهدی

14:22 - 20 آبان 1394
کد خبر: ۹۷۳۹۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان - در اولین همایش «پیاده سازی نظام حسابداری بخش عمومی با رویکرد تعهدی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» بر پیشتازی این سازمان حاکمیتی در اجرای حسابداری با رویکرد تعهدی تاکید شد.
به گزارشبه نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد، تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این همایش گفت: عمده برنامه ریزی های سازمان ثبت در چند سال اخیر بر اساس همین رویکرد بوده و با توجه به  قیمت تمام شده تمامی خدمات ارائه شده و نگاه نتیجه گرایانه موفق شدیم علیرغم کم لطفی های فراوان در بخش بودجه ای ، میلیونها مراجعه حضوری متقاضیان و مکاتبات کاغذی را حذف و حجم بسیاری از هزینه های پنهان را کاهش دهیم.

وی افزود: بحث حسابداری تعهدی سابقه زیادی در دنیا دارد و طبیعتا دستگاه هایی که بوروکراسی حجیم و کارآمدی کمتری دارند موانع و سدهای محکمی در این زمینه هستند و نخواهند گذاشت که این رویکرد در کشور موفق شود.

دکتر تویسرکانی اظهار داشت: امروز با تغییر فرایندها و اقدامات موثر در حوزه های مختلف این سازمان،  زمینه ارتکاب  جعل و تخلفات در حوزه های مختلف اسناد و املاک کاهش پیدا کرده و راه  ارتکاب جرائم مرتبط بسته شده  و اینــها نتیجه نگاه نتیجه گرا است که با نیت خیر و قصد قربت انجام گرفته و انتظار تشویق و تقدیری هم نداریم.

معاون رئیس قوه قضائیه با انتقاد از وضعیت بهره وری در کشور افزود: بدون تردید برای دستیابی به اهـداف چشم انداز و سیاست های کلان ، حتما به بازخوانی در فرآیند اقدامات و اصلاح عملکرد و شناسایی آسیب های فراوان موجود نیاز است و در غیر این صورت بسیاری از برنامه ها و سیاست ها تنها یک نوشته بر روی کاغذ باقی می مانند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: مدیران باید بدانند هزینه مدیریت و تصمیم گیری های آنها چقدر است و مردم و منابع عمومی کشور چقدر متحمل هزینه می شوند و این مسئله باید به خوبی فرهنگ سازی شود.

وی گفت: متاسفانه امروز در بخشی از مدیریت ها گرفتار مسائل روزمره و سطحی و وضعیتی انفعالی هستیم و باید بدانیم تا این مسائل حل نشود اتفاقی برای افزایش بهره وری و موفقیت در سیاست های اقتصاد مقاومتی نخواهد افتاد.

دکتر تویسرکانی با اشاره عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان دستگاهی پیشتاز در ارائه خدمات الکترونیکی ثبتی در سال های اخیر اظهار داشت : این سازمان در زمینه اجرای حسابداری تعهدی نیز پیشگام شده و امیدواریم اینطور نشود که حساب کشی ها از این سازمان افزایش یابد و سازمان های مصرف کننده ای با دستی باز در هزینه و بهره وری پائین مصون باشند.

خزانه دار کل کشور:نگاه جسورانه و تحول گرایانه سازمان ثبت بویژه در توجه به مسائل نظام مالی کشور قابل تقدیر است

دکتر اکرمی معاونت نظارت مالی و خزانه دار کل کشور نیز در این همایش گفت: ارتباط این معاونت با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارتباطی کارشناسی و معنادار بوده و فعالیت های مشترک و مهمی در تعامل با این سازمان به نتیجه رسیده است.

وی با تقدیر از نگاه جسورانه و تحول گرایانه مدیریت این سازمان بویژه توجه به مسائل نظام مالی کشور افزود: سازمان ثبت اسناد در زمینه برقراری ارتباط الکترونیکی و هم اینک نیز در اجرای حسابداری با رویکرد تعهدی الگوی مناسبی در پیشتازی این بخش ها بوده است.

خزانه دار کل کشور با تاکید بر اهمیت بحث نظارت مالی اظهار داشت: متاسفانه تا کنون یک تعریف جامع و مانعی از نظارت مالی نداریم و باید حد مرز بین هدایت، نظارت و دخالت روشن شود.

وی گفت: حسابداری نقدی در حال حاضر پاسخ مناسبی برای این مسائل به ما نمی دهد و به نظر ما راهی به جز حسابداری با رویکرد تعهدی جهت اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد نداریم. 

خزانه دار کل کشور خطاب به همه ذیحسابان گفت: بخش عمده موفقیت و حتی شکست اجرای حسابداری تعهدی در کشور به عملکرد ذیحسابان بستگی دارد و آنها به عنوان نمایندگان ما در دستگاه های اجرایی باید در این زمینه تمام تلاش خود را بکار گیرند.

گفتنی است همایش « پیاده سازی نظام حسابداری بخش عمومی با رویکردی تعهدی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» با حضور مدیران کل استانی، معاونین مالی و ذیحسابان ادارات کل ثبت اسناد و املاک سراسر کشور به مدت دو روز با برگزاری کارگاههای تخصصی ادامه دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *