علاقمندی ایران برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی

16:02 - 17 آبان 1394
کد خبر: ۹۶۱۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - وزیر نفت از علاقمندی ایران برای صادرات نفت خام به آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: نخستین گام برای آغاز همکاری ایران و آفریقای جنوبی پس از لغو تحریم ها، خرید محموله های جدید نفت خام از ایران است.
به گزارش ، وزیر نفت بعداز ظهر امروز (یکشنبه، ١٧ آبانماه) پس از دیدار با سیریل راما فوزا، معاون رئیس جمهوری آفریقای جنوبی ضمن مثبت ارزیابی کردن فضای کلی مذاکرات با اشاره به این که آفریقای جنوبی یکی از وارد کنندگان نفت از ایران بوده است، تصریح کرد: ایران علاقمند به از سرگیری صادرات نفت به این کشور است.

وی با بیان این که ایران حاضر است در صورت مشارکت حداکثری شرکت های خارجی اقدام به ساخت پالایشگاه در آفریقای جنوبی کند، افزود: ساخت پالایشگاه در این کشور با مشارکت حداقلی، مشروط به خرید نفت خام از ایران است.

به گفته زنگنه، آفریقای جنوبی همچنین علاقمند به دریافت فرآورده نفتی از ایران است.

وی به سابقه مشارکت آفریقای جنوبی در ایران اشاره کرد و با بیان این که شرکت معتبر ساسول پیش تر در صنعت پتروشیمی ایران حضور داشته است، اظهار کرد: مذاکراتی برای بررسی جزئیات همکاری میان شرکت های دو کشور انجام می شود.

وزیر نفت با بیان این که آفریقای جنوبی در برخی از بخش ها مانند جی تی ال (GTL) صاحب فناوری است، گفت: در این زمینه مذاکراتی میان دو کشور انجام خواهد شد.

سیریل رامافوزا، معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی صبح دیروز (شنبه، ١٦ آبانماه) در راس هیئتی ١٦٠ نفره وارد تهران شد و عصر دیروز (شنبه، ١٦ آبانماه) پس از مذاکرات مشترک با هیئت های عالیرتبه ایران به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران سه سند و یادداشت تفاهم همکاری درباره ایجاد مرکز اطلاعات ملی و مبارزه با پولشویی، ایجاد بازار سرمایه میان دو کشور و نیز همکاریهای فنی و اقتصادی میان ایران و آفریقای جنوبی امضا کردند.

معاون رئیس جمهور آفریقای جنوبی در مذاکرات دیشب (١٦ آبانماه) هدف از سفر خود به ایران را تقویت و تحکیم روابط دو جانبه عنوان کرد و گفت: دو کشور روابط دیرینه و تاریخی دارند و در روزهای سختی که آفریقای جنوبی علیه آپارتاید مبارزه می‌کرد، از حمایتهای ایران بهره می برد.

وی با اشاره به حضور ۸۰ نفر از سرمایه گذاران و بازرگانان آفریقای جنوبی در این سفر، از فراهم شدن شرایط و زمینه های لازم برای سرمایه گذاری شرکتهای آفریقای جنوبی در ایران قدردانی کرد و گفت: شرکتهای آفریقای جنوبی برای فعالیت و سرمایه گذاری در ایران جدیت دارند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *