برزیل برای اکتشاف نفت در خزر به کمک ایران می‌آید

23:10 - 16 آبان 1394
کد خبر: ۹۵۸۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - مدیرعامل شرکت نفت خزر با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات با شرکت پتروبراس برزیل به منظور اجرای طرحهای اکتشاف و حفاری نفت و گاز در آب های عمیق اعلام کرد: در راستای توسعه همکاری های دو جانبه، کمیته مشترک نفتی ایران - برزیل تشکیل شده است.
به گزارش ، علی اصولی درباره احتمال مشارکت شرکت نفت خزر با شرکت پتروبراس برزیل برای فعالیت اکتشافی و حفاری در آب های عمیق دریای خزر گفت: پیرو مذاکرات وزیر نفت با وزیر انرژی و صنعت برزیل و با توجه به سابقه طولانی شرکت پتروبراس در حوزه آبهای عمیق، قرار شد کمیته مشترکی میان ایران و برزیل در حوزه نفت و گاز تشکیل شود.

وی با تاکید بر این که از شرکت نفت خزر هم دعوت شده است در این کمیته حضور داشته باشد، تصریح کرد: با حضور در این کمیته، پیش بینی می شود بتوانیم از تجربیات شرکتهای برزیلی در حوزه حفاری و اکتشاف نفت و گاز در آبهای عمیق استفاده کنیم.

اصولی با تاکید بر این که شرکت نفت خزر در سالهای ١٣٨٦ تا ١٣٨٩ مذاکرات مفصلی با شرکت پتروبراس برزیل انجام داده بود، اظهار کرد: حتی در این مدت تفاهمنامه‌ای هم میان شرکت نفت خزر ایران و پتروبراس برزیل امضا شده بود و بنا بود تفاهمنامه ای نیز برای دو بلوک اکتشافی در دریای خزر امضا شود.

وی با بیان این که با کشف میدانهای جدید هیدروکربوری در حوزه آمریکای شمالی، ادامه همکاری ها میان شرکت نفت خزر و پتروبراس برزیل منتفی شد، اذعان کرد: با این وجود با توجه به احتمال لغو تحریمها، به دنبال این هستیم فعالیتهایی را که از قبل شروع شده بود ادامه دهیم.

اصولی با یادآوری این که این کمیته برای بررسی امکان همکاریهای دوجانبه نفتی میان ایران و برزیل تشکیل شده است، اضافه کرد: امیدواریم با تشکل این کمیته و همکاری با شرکتهای برزیلی، امکان انتقال تجربیات و تکنولوژیهای نفتی آبهای عمیق برای صنعت نفت کشور بویژه در حوزه دریای خزر فراهم شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز چندی پیش در دیدار با «آرماندو مونتیرو» وزیر توسعه، صنعت و تجارت خارجی برزیل با اعلام این که برزیل در زمینه حفاری و تولید نفت در آبهای عمیق تجربه های مطلوبی دارد، گفت: با توجه به نیاز ایران به این تجارب در آبهای عمیق دریای خزر، می توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

مهمترین پروژه مشترک شرکت ملی نفت ایران با شرکت پتروبراس برزیل، کشف ذخایر جدید هیدروکربوری در بلوکهای اکتشافی ایران در خلیج فارس همچون تفتان بوده است. در این میان هر چند این شرکت برزیلی با حفاری دو حلقه چاه از کشف ذخایر نفتی اقتصادی در این بلوک اکتشافی ایران در خلیج فارس خبر داده بود، اما مسئولان مدیریت وقت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تاکید کرده بودند که نفت کشف شده توسط پتروبراس برزیل در میدان تفتان خلیج فارس قابل توجه و دارای توجیه اقتصادی نیست.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *