آشنایی با خانه لاری ها و اسبچه خزر در «ایران»/ با شبکه مستند به همدان سفر کنید

2:50 - 15 آبان 1394
کد خبر: ۹۵۰۹۴
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - برنامه «ایران» شبکه مستند این هفته به معرفی جذابیت های تاریخی و توریستی شهر همدان، اسبچه خزر و خانه لاری ها می پردازد.
به گزارش ، «ایران» در اولین آیتم خود سراغ جذابیت های تاریخی و توریستی شهر همدان می رود. همدان اولین پایتخت نخستین شاهنشاهی ایران، مادها بوده‌است. آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه از آن دوران هستند. استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود. آرامگاه بوعلی سینا نماد شهر همدان و همچنین یکی از نمادهای پیشینه ایران در فرهنگ جهان و دانش و علم به شمار می‌رود.

آشنایی با «اسبچه خزر» در آیتم بعدی برنامه شکل می گیرد. اسبچه خزر با قدمت بیش از ۵ هزار سال به عنوان قدیمی ترین نژاد اسب موجود در جهان تا چهل سال پیش منحصرا در ایران وجود داشت. این نژاد جد اولیه کلیه اسبهای خونگرم دنیا است. تصویر این اسب‌ها در نگاره‌های پلکان آپادانای تخت جمشید موجود است.

«خانه لاری ها» آخرین مقصد مخاطبان «ایران» در این قسمت از آن است. خانه و بادگیری که مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی واقع شده ‌است.

خانه لاریها شامل شش باب خانه با فضاهای کاملاً معماری ویژه خانه‌های کویری است و در سال ۱۲۸۶ قمری ساخته شده است. درها، پنجره‌ها، ارسی‌ها و اتاقهای آئینه کاری و نقاشی شده آن یکی از نمونه‌های زیبا و عالی خانه‌های اعیانی قرن سیزدهم است.

مجموعه «ایران» ساعت 21:30 روز جمعه 15 آبان به مدت 30 دقیقه از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود.

این قسمت از «ایران» سه شنبه 19 آبان ساعت 21:30 بازپخش می شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *