15 درصد مردم "افغانستان" به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند

9:47 - 11 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۸۷۲
خبرگزاری میزان - فیروز در پنجمین کنفرانس مشورتی ملی توسعه روستایی گفت: ۱۵ درصد مردم به هیچ نوع خدمات بهداشتی و یا مراکز بهداشتی دسترسی ندارند و آنهایی هم که دسترسی دارند فاصله بسیار زیادی را برای رسیدن به این مراکز باید طی کنند.
15 درصد مردم به گزارش گروه فضای مجازی ، فیروزالدین فیروز وزیر بهداشت عمومی در پنجمین کنفرانس مشورتی ملی توسعه روستایی گفت: نقش شوراهای روستایی، در تامین بهداشت، به خصوص در جهت تقویت برنامه‌های سلامت در سطح جامعه، که یکی از محورهای اساسی خدمات بهداشتی حکومت وحدت ملی را تشکیل می‌دهد بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.
 
"فیروزالدین فیروز" وزیر بهداشت عمومی در پنجمین کنفرانس مشورتی ملی توسعه روستایی گفت: نقش شوراهای روستایی، در تامین بهداشت، به خصوص در جهت تقویت برنامه‌های بهداشتی در سطح جامعه، که یکی از محورهای اساسی خدمات بهداشتی حکومت وحدت ملی را تشکیل می‌دهد بسیار مهم و حیاتی می‌باشد.
 
وی افزود: دسترسی به عرضه خدمات بهداشتی حق هر شهروندی است و این وزارت در این جهت از هیچ تلاش دریغ نخواهد ورزید.
 
فیروز تصریح کرد: بررسی اخیر در سر تا سر کشور آمارهای مهمی را از چگونگی دسترسی مردم به خدمات بهداشتی مشخص کرد.
 
به گفته وزیر بهداشت با در نظر داشتن بررسی اخیر، در حال حاضر 2100 مرکز بهداشتی در سراسر افغانستان فعال است.
 
فیروز در ادامه سخنان خود به مشکلات بهداشتی موجود در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: 60 درصد مردم از مرکز بهداشت یک ساعت  پیاده فاصله دارند و در حدود 25 درصد مردم افغانستان 2 ساعت از مراکز بهداشتی فاصله دارند و همچنین 15 درصد مردم به هیچ نوع خدمات بهداشتی و یا مراکز بهداشتی دسترسی ندارند.
 
وزیر بهداشت عمومی تصریح کرد: استراتژی این وزارت با در نظر داشتن مشکلات موجود در ارائه خدمات بهداشتی متفاوت است.
 
به گفته وی، در شرایطی که 60 درصد مردم یک ساعت از مرکز بهداشتی فاصله دارند بالا بردن کیفیت ضروری است و در مواقعی که 25 درصد مردم 2 ساعت با مراکز بهداشتی فاصله دارند، نه تنها باید کیفیت بالا برده شود بلکه باید دسترسی نیز بهتر شود.
 
فیروز تاکید کرد: برای 15 درصدی از مردم که به خدمات بهداشتی دسترسی پیدا نمی‌کنند، سعی می‌شود که خدمات بهداشتی را با همکاری شوراهای توسعه روستایی، نزدیک آنها برده و ما امیدواریم که این طرح تا آینده نزدیک محقق شود.
 
وی نقش شوراهای توسعه روستاها را در راستای رساندن خدمات بهداشتی حیاتی خواند و گفت: در هیچ جای دنیا دولت بدون همکاری مردم نمی‌تواند عرضه خدمات کیفی و خوب را انجام بدهد.
 
وزیر بهداشت عمومی خاطر نشان کرد: مرگ و میر مادران و اطفال، سوءتغذیه، دسترسی محدود به خدمات، پوشش پایین واکسیناسیون، شیوع مرض پولیو و غیره از جمله اولویت‌های کاری وزارت بهداشت عمومی افغانستان است که در تمام نقاط کشور ارائه خواهد کرد.
 
فیروز تاکید کرد: شوراهای روستایی، در بخش بهداشت می‌توانند نقش مهمی را بازی کنند مانند نظارت بر سرمایه‌گذاری و عرضه خدمات، و نظارت بر نحوه اجرای این طرح توسط پرسنل بهداشت خصوصاً از نیکوکاران بهداشتی در روستا، بالا بردن سطح آگاهی عمومی به خصوص در بخش سلامت مادر و اطفال، تغدیه مناسب، واکسیناسیون و همچنین از بین بردن مرض پولیو در کشور.
 
وی در پایان گفت: در صورتی که مردم با دولت همکاری داشته باشد شیوع بیماری یا ویروس پولیو تا آخر سال متوقف خواهد شد و این یک تعهد عملی است.
 
/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری آوا


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *