50 درصد از گاز طبیعی کشور در بخش ساختمان‌ مصرف می‌شود

22:00 - 10 آبان 1394
کد خبر: ۹۳۷۷۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان - مجری طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی سابا گفت: بخش ساختمان‌های کشور اعم از ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی حدود 50 درصد از مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است.
به‌گزارش ، احمد توکلی در این باره اظهار داشت: بر اساس آخرین ترازنامۀ انرژی کشور، در سال 1392 کل مصرف گاز طبیعی در بخش ساختمان‌های کشور (شامل خانگی، تجاری و عمومی) بالغ بر 51 میلیارد و 163 میلیون مترمکعب بوده که حدود 50 درصد از مصارف نهایی گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مصرف گاز طبیعی در این بخش نسبت به سال قبل از آن با رشدی معادل 11 درصد مواجه بوده است.

توکلی با بیان اینکه بیشترین سهم مصرف گاز طبیعی در این بخش به زیربخش خانگی تعلق دارد، گفت: بخش خانگی با 42.5 درصد یعنی حدود 44 میلیارد و 692 میلیون مترمکعب گاز را به خود اختصاص داده است. افزایش مصرف نهایی بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی به دلیل شدت سرما و روشن بودن همۀ سامانه‌ای گرمایشی بخش خانگی، تجاری و عمومی است.

وی تصریح کرد: نتایج استخراج شده از آمار و ارقام گویای این مطلب است که در صورت عدم مدیریت مصرف انرژی در این حوزه، دولت و مصرف‌کنندگان با چالش جدی مواجه خواهند بود. با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی گاز و برق و با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، صرفه‌جویی از دیدگاه مصرف‌کنندگان نیز اهمیت قابل توجهی یافته است.

توکلی با اشاره به روش‌های بهینه مصرف انرژی در ساختمان ادامه داد: استفاده از ترموستات در هیترهای برقی، استفاده از شیر کنترل ترموستاتیک رادیاتورها و فن‌کوئل‌ها، خاموش کردن پیلوت تجهیزات گازسوز در روزهای گرم، کم کردن درجۀ ترموستات در ساعت‌های عدم حضور در ساختمان و نصب سامانه های کنترل هوشمند مرکزی موتورخانه از جمله برخی راهکارهای کاهش مصرف انرژی در تجهیزات گرمایشی به شمار می‌روند.

وی تاکید کرد: مصرف آگاهانه، آشنایی و اجرای فرهنگ مصرف بهینۀ انرژی علاوه بر کمک به کشور در حفظ منابع انرژی، باعث کاهش چشم گیر هزینه‌های انرژی (قبوض) در ساختمان‌ها خواهد شد. تنها با اجرای یک سری راهکارهای بی‌هزینه و کم‌هزینه در ساختمان‌های عمومی، تجاری و مسکونی می‌توان تا 30 درصد صرفه‌جویی به عمل آورد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *