برگزاری کنفرانس بزرگ عاشورا در شهر اوبرهوزن آلمان

9:25 - 08 آبان 1394
کد خبر: ۹۲۷۶۲
خبرگزاری میزان - رئیس اتحادیه اروپایی علما گفت: امام حسین (ع) قرآن را با تمام احکامش زنده کرده است یعنی به تلاوت تنها بسنده نکرد، بلکه پیام آن ها و آموزه های قرآن کریم را در زندگی پیاده نمود و به آنها عمل کرد.
به ،همزمان با ایام عاشورای حسینی (ع) اتحادیه علمای شیعه ترک زبان اروپا، اقدام به برگزاری کنفرانسی در شهر اوبرهوزن آلمان نمودند. این همایش بزرگ در روز یکشنبه 25 اکتبر سال جاری و با حضور بیش از 4000 نفر از عاشقان و شیفتگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام برگزار شد که شامل برنامه های متنوع و مختلفی از جمله ایراد سخنرانی، اجرای تئاتر، تعزیه خوانی، عزاداری و سینه زنی بود.

آیت الله رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ که برای هفتمین سال متوالی در این همایش به عنوان سخنران ویژه دعوت شده بود، ضمن ابراز خرسندی از اینکه این کنفرانس هر ساله بهتر و با شکوه تر از سالهای قبل برگزار می شود، با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: فاجعه منا که بر اثر بی کفایتی و بی لیاقتی آل سعود رخ داد باید در تاریخ کعبه ثبت شود. متاسفانه در این حادثه غم انگیز مسلمانان بیش از 40 کشور جهان داغدار شدند و این درحالی است که تاکنون آمار دقیقی نیز از تعداد جان باختگان توسط حکومت آل سعود ارائه نشده است و بنابر تخمین ها این مصیبت بزرگ از 5000 تا 10000 نفر جان باخته داشته است. 

وی افزود: من از همه شما مسلمانان و پیروان مکتب قرآن می خواهم که بیایید ثواب برنامه های تلاوت قرآن، مرثیه خوانی و توسلات و سخنرانی های این همایش را نثار روح شهدای این حادثه کنیم و به احترام این ضیوف الرحمن که بر اثر سوء مدیریت و عدم کفایت آل سعود امروز در جمع خانواده های خود نیستند، با ذکر صلواتی قیام کنیم و برای شادی روح آنان عزیزان فاتحه قرائت نماییم.  

رمضانی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش دشمنان اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) برای از بین بردن آموزه های اسلام و قرآن اشاره کرد و گفت:بعد از اینکه پیامبر(ص) دین اسلام را ارائه نمودند، دشمنان همواره در صدد از بین بردن اسلام و محو آن بودند. نسل ابوسفیان همواره برای از بین بردن اسلام و جلوگیری از انتشار آن نقشه می کشیدند تا اینکه به زمان یزید رسیدند. مهم ترین هدف این گروه از بین بردن 3 چیز بود: 1. از بین بردن قرآن و آموزه های وحی (به عنوان کتاب زندگی) 2. از بین بردن سیره و روش زندگی پیامبر(ص) 3. محو کردن نام و یاد خدا از زندگی انسان.  در آن دوران اوضاع به گونه ای شده بود که اگر مردم خلیفه بنی امیه از انجام گناه نهی می کردند و به او می گفتند: «اتق الله» او تهدید میکرد و می گفت نگویید «اتق الله» بلکه بگویید «اتق السلطان و سطوته»  

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ گفت: امام حسین (ع) با قیام و شهادت خویش این سه نقشه دشمنان اسلام را نقش بر آب کرد. لذا در سخنان خود می فرمود: «انا ادعوکم الی الله» و « اسیر بسیرة جدّی و أبی»  من آمده ام تا سیره جدم و پدرم را زنده کنم. امام حسین(ع) در طول مسیر مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا همواره برای مردم قرآن تلاوت می نمود. شیخ صدوق از زید بن ارقم نقل می کند که امام حسین(ع) نه فقط در زمان حیات بلکه پس از شهادت و جدایی سر از بدن هم قرآن تلاوت می نمود. آن حضرت در شب عاشورا فرمودند: من فرصت می خواهم برای عبادت و تلاوت قرآن. امام حسین(ع) آنقدر با قرآن پیوند دارد که در برخی زیارات آمده: «السلام علیک یا شریک القران»  

رمضانی اضافه کرد: امام حسین (ع) قرآن را با تمام احکامش زنده کرده است یعنی به تلاوت تنها بسنده ننمود، بلکه پیام آن ها و آموزه های قرآن کریم را در زندگی پیاده نمود و به آنها عمل کرد و لذا ما در زیارت نامه آن حضرت میخوانیم: « اشهد انک قد اقمت الصلوة و امر بالمعروف و نهیت عن المنکر و ... این تو بودی که نماز را اقامه نمودی و امر به معروف را احیا کرده و حق جهاد و مقاومت را ادا نمودی. متاسفانه امروزه در برخی از کشورها به طور شبانه روز قرآن پخش می شود اما به آموزه های آن بی توجهی می شود. از ابتدای اسلام تا به امروز برخی همان جریان و رویه را ادامه می دهند تا به اسلام و وجهه پیامبر(ص) و قرآن ضربه بزنند.  

 

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنانش یکی از درسهای مهم مکتب عاشورا را مقابله با ظلم و ستم بیان کرد و افزود: حرف بنی امیه این بود که ایمان به خدا و شیوه انجام نماز و روزه را آموزش دهید ولی از مبارزه با طاغوت دست بردارید و به اینگونه امور نپردازید. امروزه هم برخی از دولتها و سیاستمداران همین شیوه و منش را دنبال می کنند و می گویند نماز بخوانید و روزه بگیرید ولی اگر جنایتی در جایی رخ داد و ظلم و ستمی به انسان های بی گناه روا داشته شد، شما به کار خود بپردازید و سکوت کنید. اینها همان گروهی هستند که  از پوشش خبری رسانه های گروهی نیز خودداری می کنند و با تطمیع و یا تهدید جلوی انتشار حقایق را می گیرند. به عنوان نمونه شما اگر در تاریخ 100 ساله حکومت آل سعود بررسی کنید، می بینید که این حکومت سرسپرده حتی یک بار هم در برابر استکبار جهانی و ظلم و ستمی که به مسلمانان در گوشه و کنار عالم روا داشته می شود، موضع گیری نداشته و این ظلم ها را محکوم نکرده است. البته بدیهی است که جریان وهابیت افراطی حاکم بر عربستان، هیچ ربطی به شیعه و سنی ندارد.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه گفت:  آنچه از آموزه های قرآنی به دست می آید اینست که اسلام 3 نوع صلح را آموزش می دهد: 1. صلح با خود 2. صلح با دیگران 3. صلح با خدا.لذا با توجه به این آموزه های اسلام، خشونت و ترور هیچ گونه نسبتی با اسلام ندارد. البته بدیهی است که اسلام حق دفاع را برای خود مشروع می داند، آنچنانکه آیه 39 سوره مبارکه حج می فرماید: «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ؛ به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده، رخصت [دفاع] داده شده است، چراكه مورد ظلم قرار گرفته‏اند، و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست»  

رمضانی در پایان متذکر شد: البته این را هم باید متذکر شد که هرکسی امکان مجاهدت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم را ندارد، مگر پاکان، شجاعان، غیرت مندان و آنان که دین را به معنای واقعی و حقیقی درک کرده اند. در این رابطه از پیامبر(ص) و امام علی(ع) روایت شده است که می فرمایند« الجهاد باب من ابواب الجنّه فتحه الله لخاصّة اولیائه» بدون شک اگر مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم نباشد جامعه بشری ذلیل خواهد شد. یکی از درسهای مهم مکتب عاشورا این است که نباید مقاومت در برابر ظلم و ستم تعطیل گردد؛ چراکه در این صورت بشریت باید لباس ذلّت و خواری را بر تن کند.  بدون شک نقشه دشمنان اسلام این است که از اسلام و قرآن فقط اسم و وصفش را داشته باشیم و با ظالمان نیز بیعت کنیم. اینجاست که باید از امام حسین(ع) درس گرفت و مرگ با عزّت را بر زندگی با ذلّت ترجیح داد و ندای «هیهات منّا الذّله» را فریاد زد. این درس بزرگی است که مرجعیّت و ولایت از عاشورا گرفته و به ما آموزش داده اند.  از خدای بزرگ می خواهیم که به ما توفیق درک پیام های عاشورا را عنایت فرماید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *