مراکز مشاوره فقط به امر طلاق اهتمام ندارند/ ارائه مشاوره با هدف تحکیم بنیان خانواده

12:22 - 29 مهر 1394
کد خبر: ۹۰۱۳۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان - الفت گفت: مراکز مشاوره تنها به امر طلاق اهتمام ندارند و نقطه پیوند با مسایل دیگر زوجین برای تحکیم بنیان خانواده هستند تا آن‌ها در طول زندگی مشترک کمترین آسیب را داشته باشند.
مراکز مشاوره تنها به امر طلاق اهتمام ندارند/ ارائه مشاوره با هدف تحکیم بنیان خانوادهبه گزارش ، محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در اولین جلسه اعضای شبکه ملی سرآمدان پیشگیری از طلاق و تحکیم خانواده اظهار کرد: قانونگذار تمام تلاش خود را برای تحکیم بنیان خانواده انجام داده که مرجعی را برای انجام این سیاست‌ها و راهبردها معرفی کند و در این خصوص قوه قضائیه را مکلف کرده و محل عملیاتی را مراکز مشاوره قرار داده است.

وی افزود: طبق ماده 16 قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره به منظور تحکیم خانواده و جلوگیری از طلاق و سعی در ایجاد صلح و سازش در کنار دادگاه های خانواده باید ظرف مدت سه سال ایجاد شوند.

الفت با بیان اینکه در قوه قضائیه تمام تلاشمان این است که نظر قانونگذار را به معنای واقعی عملیاتی کنیم و بر این اساس ایجاد مراکز مشاوره درکنار دادگاه های خانواده از اواخر سال 92 آغاز شده و امیدواریم که تا پایان سال 94 در این خصوص اقدامات خوبی را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: آیین نامه مراکز مشاوره در کمترین زمان ممکن توسط وزیر دادگستری به تصویب رسید و در مرکز مشاوران قوه قضاییه با همکاری دستگاه های مختلف پیش نویس دستور العمل این آیین نامه تبین شد که بعد از تأیید رئیس قوه قضاییه ابلاغ خواهد شد.

الفت با بیان اینکه قانونگذار پس از ایجاد مراکز مشاوره این امر را تکلیف کرده که ظرف مدت 5 سال مشاوران زن برای مشاوره در مراکز مشاوره آموزش داده شوند، گفت: موضوعاتی که در مراکز مشاوره انجام می شود فراتر از موضوعاتی است که در دادگاه ها به عنوان بحث دادرسی به آن پرداخته می شود.

وی گفت: مراکز مشاوره می توانند هم به محل آموزش های قبل از ازدواج تبدیل شود وهم آسیب های ناشی از طلاق را کاهش دهد که این موضوع همراهی و اظهار نظرهای کارشناسانه صاحب نظران در این خصوص از جمله روانشناسان و جامعه شناسان را نیاز دارد.

الفت گفت: نقطه پیوند مراکز مشاوره با مسائل دیگر زندگی از جمله تحکیم بنیان خانواده ارتباط با فرزندان است و این موضوع می تواند از طلاق پیشگیری کند.

الفت ادامه داد: مراکز مشاوره تنها به امر طلاق اهتمام ندارند و نقطه پیوند با مسایل دیگر زوجین برای تحکیم بنیان خانواده هستند تا آن‌ها در طول زندگی مشترک کمترین آسیب را داشته باشند. 

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: برای مراکز مشاوره در کنار آموزشها محتوا تهیه شده و این محتوا در قالب کتاب چاپ شده و دراختیار مراکز قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: قوه قضاییه به دنبال تأکیدات رئیس قوه به طور جدی درصدد ایجاد مراکز مشاوره با حضور کارشناسان مجرب و با علم است و یکی از حلقه هایی که در کنار مراکز مشاوره ایجاد می شود تشکیل کمیته های تخصصی از جمله کمیته ملی سرآمدان پیشگیری از طلاق و تحکیم خانواده است.

الفت از صاحبنظران و کارشناسان حوزه خانواده خواست پژوهش ها، پیشنهادات و مقالات خود را برای این معاونت ارسال کنند تا از آنها در جهت پیشگیری از وقوع طلاق و تحکیم بنیان خانواده استفاده شود.

وی افزود: قانونگذار پیش از این تلاش داشت خانواده را تحت هر شرایطی حفظ کند ولی امروز با ایجاد مراکز مشاوره در کنار دادگاه های خانواده سعی دارد تا تشخیص دادگاه ها را در خصوص طلاق با اعمال نظر کارشناسانه بالا ببرد. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *