نواز شریف: درباره توان هسته ای "پاکستان" مصالحه نمی کنیم

19:45 - 28 مهر 1394
کد خبر: ۸۹۶۲۸
خبرگزاری میزان - نخست وزیر پاکستان در آستانه سفر به واشنگتن برای دیدار با رییس جمهوری آمریکا، تاکید کرد که هرگز درباره منافع ملی کشورش از جمله توان هسته ای نظامی پاکستان مصالحه نخواهد کرد.
نواز شریف: درباره توان هسته ای به گزارش به نقل از خبرگزاری ایرنا، این اظهارات "محمد نواز شریف"پیش از سفر به آمریکا درحالی مطرح شده است که در چند روز اخیر، برخی رسانه های آمریکا در گزارش های جنجالی نوشتند که واشنگتن به دنبال آن است تا ضمن ارائه برخی امتیازهای هسته ای به پاکستان از جمله فراهم کردن زمینه پیوستن این کشور به گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای، توان هسته ای نظامی پاکستان را محدود کند.
وزارت خارجه پاکستان که معمولا واکنشی به گمانه زنی های رسانه ای نشان نمی دهد، بلافاصله و سراسیمه به گزارش رسانه های آمریکایی درخصوص احتمال توافق اسلام آباد و واشنگتن برای محدود کردن توان هسته ای پاکستان واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.
نواز شریف که پیش از عزیمت به آمریکا، توقفی در لندن داشت، در مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد که فناوری هسته ای، حکم بازدارندگی برای پاکستان در برابر تهاجم احتمالی بیگانگان را دارد و تسلیحات هسته ای پاکستان در شرایطی کاملا ایمن نگهداری می شود و تهدیدی علیه هیچ یک از کشورها نیست.
نواز شریف در پاسخ به این سوال خبرنگاران که اگر فشارهای خارجی علیه پاکستان زیاد شود، آیا ممکن است این کشور تن به مصالحه درخصوص توان هسته ای نظامی خود بدهد، با اشاره تلویحی به نقش خود به عنوان نخست وزیر پاکستان در سال 1998 در هسته ای کردن پاکستان گفت: آیا می دانید در سال 1998 که پاکستان نخستین آزمایش هسته ای خود را انجام داد، چه کسی نخست وزیر این کشور بود؟ آن زمان هم فشارهای خارجی علیه پاکستان وجود داشت.
نواز شریف همچنین اعلام کرد که گفت و گو با مقامات عالی واشنگتن درباره موضوع صلح افغانستان نیز در دستور کار سفرش به آمریکا خواهد بود.
روابط دوجانبه اسلام آباد-واشنگتن، روابط پاکستان و هند، روابط اسلام آباد و کابل، مسایل افغانستان، مبارزه با تروریسم و به ویژه موضوع هسته ای پاکستان از جمله مهم ترین موضوع هایی است که در دیدارهای نواز شریف با اوباما و دیگر مقام های عالی آمریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
حوادث اخیر ولایت قندوز افغانستان، حرف و حدیث ها درخصوص تصمیم آمریکا برای محدود کردن توان هسته ای پاکستان و اظهارات اخیر باراک اوباما مبنی بر اینکه تعداد زیادی از نیروهای کشورش بعد از سال 2016 نیز در افغانستان حضور خواهند داشت، باعث شده است تا دامنه اختلاف های میان آمریکا و پاکستان، کشوری که واشنگتن از آن به عنوان یک هم پیمان نام می برد، در آستانه سفر محمد نواز شریف به واشنگتن، بیش از پیش گسترش یابد.
افکار عمومی در پاکستان به شدت مخالف آمریکا است و تاثیر این مهم را نمی توان بر سفر نواز شریف به آمریکا نادیده گرفت.
کارشناسان و تحلیل گران بر این باورند که با توجه به اختلاف های میان اسلام آباد و واشنگتن به ویژه بر سر مسایل و تحولات یاد شده، به نظر می رسد که دولت های دو کشور نمی توانند انتظار دستاورد فوق العاده ای از این سفر داشته باشند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *