پرداخت بیمه به خانواده‌های جانباختگان منا آغاز شد/ پرداخت دیه جانباختگان به عهده دولت عربستان است

14:47 - 26 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۹۷۴
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان – حجت الاسلام و المسلمین مرقاتی در همایش بررسی ابعاد حقوقی و فقهی فاجعه منا گفت: سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه اقداماتی در زمینه پیگیری این حادثه انجام داده اند و ما تلاشمان این است که مستنداتی از جمله مصاحبه و فیلم راستی آزمایی شود و سپس برای پیگیری های لازم در اختیار گروه حقوقی قرار گیرد.
مستندات فاجعه منا باید راستی آزمایی شودبه گزارش ، حجت الاسلام والمسلمین سید طاها مرقاتی در همایش بررسی ابعاد حقوقی، سیاسی و فقهی فاجعه منا که بعد از ظهر امروز در دانشکده حقوق و علوم سیاسی علامه طباطبائی برگزار شد، اظهار کرد: مسلمانانی که در روز دهم ما ه ذی الحجه جان به جان آفرین تسلیم  کردند در حال عبادت و انجام مناسک حج بودند و بی تردید آنها مهاجر الی الله و الی الرسول هستند و اجر آنها به گونه ای است که خداوند به آن آگاه است.

وی ادامه داد: بنده خود در واقعه منا حضور داشتم و با توجه به مسئولیتی که در آنجا داشتم از جزئیات آگاهی دارم اما قبل از ورود به بحث تخصصی به یک بحث کلی اشاره می کنم و آن اینکه نمی خواهم دراینجا فرد یا دولتی را محکوم کنم چرا که این مسائل باید به صورت کارشناسی بررسی شود.

حجت الاسلام مرقاتی افزود: گاهی در سخنرانی ها افراط و تفریط هایی می بینم که این به دلیل ناآگاهی به موضوع است مثلا اینکه می گویند چرا تعداد کشته شدگان ایرانی زیاد است به دلیل  ناآگاهی از موضوع است چرا که یکی از راههایی که منجر به رمی جمرات می شود راه سوق العرب است و این راه نزدیک ترین راه به چادر ایرانیان است بنابر این ایرانیان از این راه عبور می کنند و اگر در آمار می بینید  کسی در ترکیه کشته نشده چون مسیرشان آن راه نبوده است.

وی تصریح کرد: سوال اینجا است که چرا این راه بسته شده است؟ ما 453 کاروان داشتیم و کسانی از ساعت 8 از سوق العرب به راههایی هدایت می شدند اما حدود یک ساعت تمام زائران بدون حرکت بودند و با توجه به گرما و آفتاب شدید حالت ضعف داشتند و مأمورین گفتند این راه باز شدنی نیست که گروهی بازگشتند اما چون ضعف وجود داشت همه روی هم افتادند.

معاون نماینده  ولی فقیه در امور حج و زیارت به فیلم هایی که در روز حادثه گرفته شده اشاره کرد و گفت: ما به دولت عربستان می گوییم این فیلمها را کنار بگذارید اما باید معلوم شود که چرا راهها بسته شده است و از طرفی امدادرسانی بعد از حادثه هم جای سوال دارد چرا که دو میلیون و 300 نفر در محلی هستند که از نظر آمبولانس و خدمات در وضع مطلوبی نبوده است.

وی ادامه داد: در قوانین پزشکی چنانکه هر کس از هر مذهبی بیمار شود باید مورد رسیدگی قرار گیرد اما ما مستنداتی داریم که در این زمینه تبعیض قائل شدند و عملا به گروهی نرسیدند، در اوج مظلومیت ما باید ایرانیان را شناسایی می کردیم و این درحالی است که آنها با ما همکاری نمی کردند و جنازه ها را به ما تحویل نمی دادند اما بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری همکاری کردند.

حجت الاسلام مرقاتی افزود: در برخی سخنرانی می شونم که گفته می شود ایرانی ها بی نظمی کردند اما این صحیح نیست چرا که آنجا بحث بی نظمی وجود نداشت افراد یک ساعت زیر آفتاب و درحال مرگ بودند و دیگر همدیگر را نمی شناسند و این طور که کسی بتواند کسی را نجات دهد اما از بابت تسبیب باید مشخص شود که چه کسی این زمینه را ایجاد کرده که این وضعیت بوجود آمده است، ما 300 پزشک داشتیم اما هر چه تقاضا می کردیم که این پزشکان امکان کمک دارند آنها اجازه همکاری نمی دادند.

وی گفت: هر گونه بی احترامی به ابدان مطهر مسلمانان صحیح نیست و این در حالی است که 30 تریلی در سردخانه قبرستان مکه وجود داشت که 150 جسد در آن ریخته شده بود واین وضعیت اجساد بوده است و طبق  آخرین آماری که اعلام کرده اند بیش از 7 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه اقداماتی را انجام داده اند اما احساس من این است که دشمنان اطلاعات غلطی را وارد ایران می کردند که برخی واقعیت نداشت بنابر این تلاش ما این است که مستنداتی از جمله فیلم و مصاحبه راستی آزمایی شود و سپس برای پیگیری و بررسی های لازم در اختیار گروه حقوقی قرار گیرد و از طرفی شکوائیه ای که قرار است تنظیم شود باید به کمک حقوقدانان انجام شود واین درحالی است که سازمان حج و زیارت از تمامی مصدومین و اولیای از دنیا رفتگان برای کنسولگری ایران در جده وکالت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد:همه حجاج قبل از عزیمت به حج در ایران بیمه عمر شده بودند و سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را برای پرداخت بیمه به خانواده های جانباختگان صورت داده است البته عربستان نیز باید به وظایف خود عمل کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *