تلاقی خرده فرهنگ‌های اجتماعی منشأ آسیب‌ محیط‌های دانشجویی است

21:30 - 25 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۵۶۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- حمیدیان منشا بسیاری از آسیب‌های دانشجویی در دانشگاه را تلاقی خرده فرهنگ های متفاوت دانست که بعضا منجر به بروز بسیاری از تعارضات فرهنگی می‌شود.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی میزان به نقل از روابط عمومی دادگستری سیستان و بلوچستان محمدعلی حمیدیان در نشست توجیهی پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی ویژه دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان اظهار داشت: دانش اندوزی یکی از مصادیق عبادت است که در تعالیم دینی و آیات و روایات مکرم اسلام بر آن تاکیدات فراوانی شده است. 

وی افزود: به مفاهیم مرتبط با پیشگیری، آسیب‌های اجتماعی دانشجویان و محیط‌های دانشجویی و راهکارهای موثر در آن اشاره کرد و گفت: فراگیری دانش هنگامی متعالی و ارزشمند می‌شود که با معنویات و حق پرستی همراه باشد.

حمیدیان جایگاه دانشگاه را در پرورش مکارم اخلاقی و توانمندی احتماعی جایگاهی کم نظیر دانست و دانشجویی را برای تمامی دانشجویان یک فرصت ارزشمند به منظور ارتقای نقش‌های حرفه ای و اجتماعی دانست.

این مسئول در ادامه به برخی از آسیب‌های محیط‌های دانشجویی اشاره کرد و افزود: بعضأ این آسیب‌ها نظام مند و با رویکرد تهاجم فرهنگی رخ داده و گاهأ فردی و ناشی از ضعف در مکانیسم‌های جامعه پذیری و کنترل اجتماعی است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری منشا بسیاری از آسیب‌های دانشجویی در دانشگاه را تلاقی خرده فرهنگ های متفاوت دانست که بعضا منجر به بروز بسیاری از تعارضات فرهنگی می‌شود.

وی با بیان اینکه علل بسیاری از این آسیب‌ها زاییده دانشگاه نبوده و بعضأ فشار بیرونی ساختارهای اجتماعی جامعه است که در دانشگاه بروز میکند گفت: اعتیاد به سوء مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی،استفاده نادرست از فضای مجازی و سایبری، کجروی‌های اخلاقی و ارتباطات اجتماعی خارج از ضوابط مشروع و بعضا ازدواج‌های سفید شایع‌ترین آسیب‌ها و جرایم دانشجویان و محیط‌های دانشجویی است.

حمیدیان استفاده ابزاری از دانشجویان به ویژه در تحرکات سیاسی، بلوا و آشوب‌های اجتماعی را نیز یکی از ترفندهای عناصر فرصت طلب و معاند نظام دانست.

وی مدیریت رفتار در تعاملات اجتماعی و ارتقا مهارت‌های ارتباط اجتماعی و پایبندی مذهبی را از راهکارهای موثر در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانشجویان عنوان کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *