برخی گروه‌های ممنوعه در "پاکستان" با نام جدیدی فعالیت می‌کنند

18:30 - 28 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۴۳۲
خبرگزاری میزان - وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که پاکستان همکاری و عضویت مردم در گروه‌های افراطی و تروریستی را جرم می‌داند اما برخی گروه‌های ممنوع الفعالیت با نام جدیدی در این کشور فعال هستند.
برخی گروه‌های ممنوعه در به گزارش به نقل از "داون نیوز"، "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا گزارشی در مورد گروه‌های ممنوعه و نحوه عضویت در آنها را منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت پاکستان گروه‌های افراطی و تروریستی را ممنوع اعلام کرده اما برخی گروه‌ها که پیش از این ممنوع الفعالیت اعلام شده بودند، با نام جدیدی در این کشور فعال هستند.

گزارش جان کری می‌افزاید: برخی از گروه‌های افراطی و تروریستی در پاکستان فعال مانده‌اند و برخی از آن‌ها نیز نام‌های خود را تغییر داده‌اند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که قانون اجازه می‌دهد تا دولت اسلام‌آباد به استفاده از دادگاه‌های ویژه موارد مربوط به جرایم و خشونت، فعالیت‌های تروریستی، اعمال و گفتار تلقی برای دامن زدن به نفرت مذهبی از جمله مواردی که توهین به مقدسات مربوط است، را پیگیری کند.

این گزارش مدعی است که تعداد کمی از مدارس دینی در پاکستان عقاید افراطی و خشونت آمیز در حمایت از تروریسم را گسترش داده‌اند.

گزارش می‌افزاید: این یک اشاره است که قانون نیاز به ثبت نام تمام مدارس دینی به طور مستقیم با دولت است تا پذیرش تأمین مالی خارجی متوقف و طلاب خارجی تنها به رضایت دولت پذیرفته شود.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، دولت پاکستان بیشتر مدارس دینی را غیرافراطی می‌داند.

دولت پاکستان چندین بار فعالیت گروه‌های افراطی و تروریستی مانند «لشکر جهنگوی"، "سپاه صحابه" معروف به "اهلسنت والجماعت"، "جماعت الاحرار"، "تحریک طالبان"، "لشکر طیبه"معروف به "جماعت الدعوه"، "لشکر اسلام" و دیگر را ممنوع اعلام کرد اما حامیان این گروه‌ها تاکنون آزادانه در این کشور بسر می‌برند.

حقیقت آن است که دولت اسلام‌آباد نیازمند چنین گروه‌هایی است و مثال آن را می‌توان در انتخابات اخیر ایالت "گلگت بلتستان" مشاهده کرد.

دولت اسلام‌آباد چندی پیش از آغاز انتخابات ایالت گلگت بلتستان شرکت و تبلیغات بیش از ده گروه مختلف از جمله "سپاه صحابه" را در این ایالت ممنوع اعلام کرد اما  حامیان گروه گسپاه صحابه"، احزاب "جمعیت علمای اسلام"شاخه "فضل الرحمان" و شاخه "سمیع الحق" و همچنین سایر گروه‌های افراطی چندی پیش با برگزاری تظاهرات ضمن مسدود کردن خیابان‌ شهرهای بزرگ ایالت "سند"، خواستار اقداماتی برای آزادی اعضای این گروه‌ها شدند.

"داون نیوز" در این مورد گزارش داد: حامیان گروه‌های افراطی مانند "سپاه صحابه" معروف به «اهل سنت و الجماعت"، "کمیته اقدام سنی"، "کمیته اقدام علما" خیابان‌های برخی از مناطق در ایالت «سند» مسدود کردند و از دولت خواستند تا در مورد آزادی و روشن شدن اعضای این گروه‌ها اقدام کند.

حامیان احزاب "جمعیت علمای اسلام" شاخه فضل الرحمان و شاخه سمیع الحق نیز در این تظاهرات با دیگر گروه‌های افراطی مانند سپاه صحابه همراه بودند.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *