ظریف: هیچوقت اجازه نمی‌دهیم عربستان برای حذف ایران از منطقه تلاش کند/ وزیر خارجه آلمان:بعد از ایران به عربستان میروم

10:39 - 25 مهر 1394
کد خبر: ۸۸۳۸۹
دسته بندی: سیاست
خبرگزاری میزان-وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر گفت: روابط تهران-برلین دیرینه و بر مبنای احترام متقابل بوده است.
روابط ایران و آلمان بر پایه منافع مشترک است/ از گسترش نقش آلمان در منطقه استقبال می کنیمبه گزارش ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان ضمن خوشآمد گویی به وی گفت: روابط دو جانبه ایران و آلمان روابطی دیرینه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

وی با اشاره به سفر سایر هیئت های آلمانی به تهران افزود: بخش خصوصی اقتصاد آلمان و ایران می تواند موتور محرک روابط دو کشور باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: مسائل موردعلاقه دو کشور برای همکاری مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مسائل منطقه ای و همچنین تعاملات اقتصادی هستند.

ظریف تأکید کرد: از گسترش نقش آلمان در منطقه استقبال می کنیم و روابط ما با آلمان می تواند الگویی برای روابط ما با سایر کشورهای اروپایی باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به بحران تروریسم در خاورمیانه گفت: ما و تمامی کشورهای منطقه با خطرات مشترکی از جمله افراطی گری و تروریسم تکفیری روبه رو هستیم که متأسفانه این جریانات از حمایت های مالی برخی کشورهای منطقه برخوردار بودند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: امروزه این جریانات تروریستی به تهدیدی برای همه کشورها از جمله حامیان پیشین خود تبدیل شده است، من تأکید می کنم که نمی توان به هیچ عنوان از این خطرات استفاده موقتی کرد. این درحالی است که متأسفانه برخی از همسایگان ما تفکرات واهی در این زمینه داشته اند.

ظریف افزود: امروز همه می دانند که تنها راه حل پایان بخشیدن به بحران های تمامی کشورهای منطقه از جمله در یمن، بحرین و سوریه سیاسی است و نمی توان از راهکار نظامی استفاده کرد.

وی با اشاره به رویکرد جمهوری اسلامی گفت: ما در یمن برای پایان بخشیدن به بمباران های غیر انسانی مردم این کشور تلاش کردیم و در سوریه نیز برای دستیابی به راه حل سیاسی تمامی اقدامات لازم را انجام داده و خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از همسایگان خود توقع داریم واقعیات منطقه را درک کنند، تأکید کرد: ما به دنبال حذف عربستان از منطقه نیستیم اما هیچگاه اجازه نمی دهیم که این کشور برای حذف جمهوری اسلامی از منطقه اقدام کند.

ظریف تصریح کرد: تلاش های عربستان طی سالهای گذشته موجب به خون کشیده شدن منطقه و دامن زدن به تروریسم و افراطی گری شده است.

وی با اشاره به فاجعه منا گفت: از دولت عربستان توقع داریم هر چه سریعتر وضعیت مفقودین ما را تعیین کند که اگر زنده هستند آنها را سلامت به کشور بازگرداند و اگر درگذشته اند  پیکر آنها را به ما تحویل دهد.

ظریف اظهار کرد: ایران همواره به دنبال روابط دوستانه با تمامی همسایگان خود بوده چرا که خواهان امنیت و ثبات برای منطقه است و از همسایگان خود می خواهیم خیال پردازی را کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مسئله داعش گفت: مبارزه با این گروه تروریستی نمی تواند صرفاَ نظامی باشد بلکه باید از تمامی زمینه ها از جمله فرهنگ و ایدئولوژی نیز صورت گیرد. ما باید به دنیا نشان دهیم که داعش هیچ ارتباطی به اسلام ندارد و از طرف دیگر کشورهای غربی نیز باید مانع از رشد جریانات اسلامی ستیزی در کشورهای خود شوند.

وی تأکید کرد: باید منابع اقتصادی و انسانی داعش را خشک کنیم و از بعد نظامی نیز باید در برابر تمامی این گروه های تروریستی از جمله داعش ایستادگی کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضع گیری اخیر مقامات سیاسی واشنگتن گفت: موضع گیری های خلاف واقع آمریکا جدید نیست و اعتبار چندانی نزد جامعه جهانی ندارد.

 وی افزود: این در حالی است که متأسفانه برخی از ناقض ترین رژیم های حقوق بشری در منطقه از جمله رژیم صهیونیستی و برخی دیگر از کشورها مورد حمایت آمریکا هستند.

ظریف تأکید کرد: آزمایش موشکی ایران هیچ ارتباطی با برجام نداشت چرا که در برجام هیچ اشاره ای به برنامه موشکی کشورمان نشده است.

وی تصریح کرد: در قطعنامه 2231 نیز درباره موشکهایی صحبت شده که قابلیت هسته ای دارند پس برنامه موشکی ایران که برای دفاع از تمامیت ارضی کشورمان طراحی شده اصولاَ هیچ ارتباطی با قطعنامه ها ندارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطر نشان کرد: سلاح هسته ای هیچ جایی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نداشته و نخواهد داشت.

وزیر خارجه آلمان:بعد از ایران به عربستان میروم




میلاد هما
|
-
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
0
0
خواهشا عربستان را خیلی گنده نکنید عربستان هیچی نیست مثل آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.مرگبرآل سعود
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *