رئیس سازمان غذا و دارو: باید تکلیف موازی‌کاری‌ها مشخص شود /رئیس سازمان استاندارد: 15 قلم آب لیمو را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم

8:19 - 22 مهر 1394
کد خبر: ۸۷۴۵۷
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- امنیت غذایی از حرف تا عمل در گفتگوی ویژه خبری دیشب سه شنبه 21 مهرماه با حضور نیره پیروز‌بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد، رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو و مسلم بیات نماینده سازمان ملی استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
رئیس سازمان غذا و دارو: باید تکلیف موازی کاری ها مشخص شود /رئیس سازمان استاندارد: 15 قلم آب لیمو را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم
به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، امنیت غذایی از حرف تا عمل در گفتگوی ویژه خبری دیشب سه شنبه 21 مهرماه با حضور "نیره پیروز‌بخت" رئیس سازمان ملی استاندارد، "رسول دیناروند" رئیس سازمان غذا و دارو و "مسلم بیات" نماینده سازمان ملی استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در ابتدا در پاسخ به این سؤال که آیا نشان استاندارد ملاک سلامت مواد غذایی است یا خیر گفت: بین استاندارد مقررات فنی و کیفیت حد و مرزهایی وجود دارد که دستگاه‌ها باید در جریان آن قرار داشته باشند.

بین استاندارد مقررات فنی و کیفیت حد و مرزهایی وجود دارد

وی ادامه داد: باید بین دستگاه های ذیربط در خصوص سلامت مواد غذایی هماهنگی ویژه ای وجود داشته باشد البته این موضوع تنها میان سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو نیست بلکه باید سازمان‌های ذیربط دیگر نیز در جریان این موضوع قرار داشته باشند که بین استاندارد مقررات فنی و کیفیت حد و مرزهایی وجود دارد.

رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز با بیان این که بنده هیچ وقت عنوان نکردم که نشان استاندارد ملاک سلامت مواد غذایی نیست گفت: انعکاس این مطلب در رسانه‌ها نادرست بوده است.

همچنین مسلم بیات نماینده سازمان ملی استاندارد نیز با بیان این که استاندارد ملی بیانگر تمام ویژگی‌ها و مشخصات صنعتی، تکنولوژی، اجتماعی و اقتصادی یک کشور است که در قالب یک استاندارد خود رانشان می‌دهد گفت: تمام وزارت خانه‌هایی که به نوعی با سلمت مردم در ارتباط هستند عضو شورای عالی سلامت هستند.


وی در ادامه در خصوص سلامت آب‌های معدنی ابراز داشت که ما از روز اول عنوان کردیم که سلامت آب‌های معدنی مشکل ندارد و بر اساس استاندارد خودمان آزمایشات مربوط را انجام دادیم.

آب آشامیدنی دماوند مورد تایید ما است

دیناروند نیز در خصوص سلامت آب‌های معدنی اظهار داشت: آب آشامیدنی دماوند از نظر ما مورد تایید و مصرف آن بلامانع است.

وی ادامه داد: این شرکت به علاوه 37 جایی که تذکر گرفته و 4 جای دیگر که متوقف شده بودند باید اصلاحاتی را انجام می‌دادند که برخی از آن‌ها اصلاحات را زودتر از بقیه انجام دادند و محصول آن‌ها مجدداً وارد بازار شد

آب آشامیدنی دماوند وارد بازار می شود

دیناروند در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آب معدنی دماوند تولید نخواهد شد گفت: از این به بعد آب آشامیدنی دماوند با اصلاح بسته بندی وارد بازار می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه مشکلات خط تولید با اصلاحاتی که بر روی آب می تواند صورت بگیرد می تواند برطرف شود گفت: آب آشامیدنی با آب معدنی تفاوت دارد لذا در آب آشامیدنی تولید کننده مجبور به تصفیه است اما در آب معدنی از چشمه یا سفره آب مورد نیاز تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال به خط تولید 53 آب میوه تذکر داده ایم گفت: متاسفانه تقلب و تخلف در این رابطه صورت می گیرد.

دیناروند با اشاره به اینکه باید برخورد شدیدی را با متخلفین انجام داد، گفت: موضوع غذا بسیار حائز اهمیت است این در حالی است که دستگاه های نظارتی متاسفانه امکانات و قدرت کافی را برای رسیدگی به تخلفات آن هم به سرعت ندارند.

باید تکلیف موازی کاری ها مشخص شود

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر ضرورت هماهنگی میان دستگاه های مربوطه ادامه داد: باید تکلیف موازی کاری ها مشخص شود.

پیروزبخت با اشاره به اینکه باید فضای امن کیفیتی ایجاد شود گفت: تنها عضو سازمان ایزو ایران است و براساس استانداردها اقداماتمان را انجام می دهیم.

وی با بیان اینکه نباید بازارمان در کشورهای دیگر خدشه دار شود گفت: نباید اجازه تخلف را به متخلفین بدهیم.

به دلیل تخلفات و تقلب ها 4 بار استانداردها تجدیدنظر شد

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه آب لیموها مورد بازرسی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد قرار می گیرند خاطر نشان کرد: تا به حال به دلیل تخلفات و تقلب ها 4 بار استانداردها را تجدید نظر کرده ایم.

پیروزبخت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد در فضای امن به سلامت مردم می پردازند ادامه داد: 15 قلم آب لیمو را به دستگاه قضایی معرفی کرده ایم که تخلف از سوی آنها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در نظام خلا قانونی وجود دارد ادامه داد: قوه قضاییه می تواند قوانین را به گونه ای دیگر تنظیم کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به قانون حمایت از مصرف کننده گفت: از مجلس به دلیل تصویب این قانون قدردانی می کنم.

بیات در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سال گذشته 15 برند متخلف را اعلام کردیم گفت: دیروز هم نیز 16 برند غیراستاندارد را معرفی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه تخلف در بازار صورت می گیرد و این امر به دلیل ضعف آگاهی و ضعف در تکنولوژی است گفت: طرح راهبرد ملی کیفیت را آماده کرده ایم که در برنامه ششم قرار بگیرد.

نماینده سازمان ملی استاندارد با اشاره به شورای عالی کیفیت ادامه داد: باید معیارها و اولویت های کیفی همراه با کمیته راهبرد ملی کیفیت مطرح شود.

بیات با اشاره به اینکه معیارهای چندگانه را باید یکسان سازی کرد ادامه داد: راهبرد ملی کیفیت کشور به عنوان خلا بزرگ مطرح است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *